Niko_okin 12 Postad 13 Maj , 2021 Hej. jag har problem med att det droppar lite mycket vatten från packboxen numera. Så innan sjösättningen i år så ska jag få denna tät. Jag har läst mig till att det ska ligga ett snöre eller två mellan dessa två skruvar(se bifogade bilder). Jag tänkte då att det kunde vara idé att byta snöre, men till min förvåning så verkar det inte finnas något snöre mellan skruvarna. Har jag någon typ utan snöre eller har förra ägaren kommit på något som inte jag vet? Tacksam för tips och lite klarhet kring detta arbete. /Nikodemus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 128 Postad 13 Maj , 2021 (redigerade) Det är inget ”snöre” du skall ha, du skall ha en talgfläta. Förr var det en bomullsveke indränkt i fårtalg, idag kanske det är något syntetisk fett, men det spelar ju ingen roll, för det är en sådan fläta du skall ha. Det förefaller som om Hjertmans har sådan att sälja. Den finns i 6 mm och 8 mm diameter. Du lägger flätan flera varv runt axeln och skruvar åt muttern tills den pressat samman flätan, inte mer. Helt tätt blir det inte vid drift, det kan få komma någon droppe i timman. När propelleraxeln inte roterar skall det vara helt tätt. Redigerad 13 Maj , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 13 Maj , 2021 Axeltätningar i plast brukar ha grafitfläta. Man ska göra ringar av flätan. Man brukar få plats med tre stycken. Grafitflätan är självsmörjande och ska inte fettas in. Lättast är att lägga flätan runt axeln, eller något rör med samma diameter, och skära av ändarna snett med en vass kniv. Då blir det exakt längd. Peta in ringarna med skarvarna förskjutna. Hade det varit min båt hade jag bytt hela tätningen mot något bättre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser