Gå till innehåll
tisdag 03 februari 2026
plutoorjan

Akut behov av hjälp! Suzuki 8hk som är trög! (DT8C)

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag har en suzuki 8 hk(dt8c) 1991:a (separat oljesmörjning) som helt plötsligt fungerar dåligt! Den har fungerat bra i alla år, men igår plötsligt så började den att tappa orken och gå ner i varv... lät som om den försökte att strypa sig själv. Jag trodde att den gick varm och stängde av den. Lät den kallna under en timmes drivande för att pröva igen... då gick den bättre och jag tuffade hem på tomgång... Till saken hör att jag i våras tog bort termostatet för att undvika missöden men kärvande termostat, samt bytte impeller. Skvallerstrålle kommer och även ordentligt med varmt vatten ifrån hålet i riggen Jag kan lätt lägga handen på cylindrarna när den har segat ner sig alltså bör den ej gå varm eller? Jag har tagit ett kompprov på ljummen motor och har 6 på ena och 6-7 på den andra cylindern. Någon som vet hur mycket det ska vara?? Idag när jag var ute och prövade så upplever jag motorn som mycket svagare och tycker att det blir värre och värre. Fick knappt igång den till slut, utan att ge ordentligt med choke och halvgas. Tomgången är väldigt dålig. Blåsan är ej ihoptryckt under färd och det verkar ej bli någon skillnad om jag pumpar under färden. Tycker att motorn går trögt och saknar det där rivet som tidigare fanns. Tidigare så svarade den direkt på full gas, men nu så är det mer ööööö för att sedan långsamt öka i varv. Hur är det separatsmörjningen? Kan den få för lite smörjning på någon cylinder så den nyper? Hur kan man kontrollera detta? Sammanfattning: Trög motor! Seg som bara den! Låter som om den försöker trypa sig till döds. varvar ej ur... Komp 6 och 6-7 i respektive cylinder. Tillräckligt? OK? Ingen ihoptryck blåsa. Ingen skillnad när man pumpar under färd. Verkar ej ha några kylproblem, då impellern är bytt och termostatet urtaget. Spottar ordentligt med varmt kylvatten från riggen. Någon som har några ideer?? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Bränsleproblem? Tändingsproblem? Topplockspackning? Tack på förhand! Ge mig lite input då jag är desperat! \Örjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kan hjälpa mig med lite info och tips? Sjön ropar ju.... Mvh Örjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

8hk är ju en rätt liten motor men generellt så är det rätt bra kraft i en kolv som rör sig. Du drar väl antagligen igång den med handkraft, om det är så att den kärvar så borde du ha hyggligt svårt med det när den blivit så varm att den självdör. Jag tror du har som alla andra, bränsle sjukan. Nån skit nånstans i förgasaren som gör att den inte får soppa nog. När det gäller ta bort termostaten så är jag lite tveksam till den metoden. Termostaten funkar ju också som en tryck spärr och utan den flödar vattnet lättare och kanske cirkulerar dåligt i små kanaler. Men det är en parantes. Kolla dina tändstift, om dom är vita är det för lite soppa. Beskriv dom gärna i färg oc ev klegg Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med det enkla, byt stift och rengör förgasaren. Ett dåligt stift på en tvåtaktare gör mer än man tror. Men eftersom du måste både choka och samtidigt ha ganska öppet spjäll för att få igång motorn, så misstänker jag att det kan vara något problem med reed-ventilen som sitter innanför förgasaren mot blocket, eller så är det så dålig kompression att den inte orkar suga tilräckligt med bränsle/luft. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för input. Var ute och skruvade idag, och har konstaterat att kompet nu är nere i 2 på den övre och 6 i den undre! Rev ner toppen och såg att topppackningen hade bränts sönder. Blir också tveksam till detta med att ta bort termostaten. Ringde till Marinshoppen och enligt dom så är det vanligt att man plockar bort termostaten då den kostar 695:- till denna lilla snurra. Det ska enligt dom gå utmärkt att göra detta. Enda nackdelen (enligt dom) är att motorn drar lite mer bensin då den går kallare en längre period, MEN jag köper resonemanget med att det kanske blir fel motstånd för vattnet för att kunna pressas ut i alla kanalaler etc. Men enligt dom jag pratat med så ska detta ej vara något problem... Någon med egna erfarenheter med detta? Mvh Örjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanalerna är inte så små att detta skulle vara ett problem. Med tanke på att motorerna skall gå i ofiltrerat vatten, och dessutom i salt sådant, är kanalerna väl tilltagna. Dessutom pumpas vattnet uppåt genom motorn, och då ger vattnet i sig ett mottryck. Termostaten sitter normalt längst upp på motorn. Jag har haft isär flertalet små utombordare, kanalerna är rejäla. Måste man rensa är det i regel vid termostathuset. Jag har dessutom kört en johnson utan termostat, och på sommaren märkte jag ingen skillnad. Är det kallt ute, tog det däremot en stund innan den svarade på gaspådrag. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Ok, ja jag vet inte riktigt om hur den skulle reagera utan termostat, gissade bara, men säger du att det inte ska vara några bekymmer så borde det väl vara ok. Helt givet är iallafall att utan termostat kan motorn bli för kall, vilket dock inte verkar vara fallet här. En kall motor mår ganska dåligt och det behöver inte vara så fasligt mycket utanför normal arbetstemp för att saker ska hända. I mer avancerade konstruktioner sitter både en termostat och en tryckventil som arbetar mot varandra för att inte temperatursvängningarna ska bli för stora. Om din topplockspackning Bränts sönder har du helt klart något problem med kylningen iallafall. Kan vara så enkelt att packningen börjat vittra och glidit iväg och täppt, men du sa att motorn inte verkade vara varmare än att du kunde ta på den? Komp 2 är inget vidare och läge för att kolla in hur kolvar och kolvringar mår. Reed ventilerna (bladventiler bakom förgasaren) låter också som bra att kolla upp men har man inget komp så bör man nog gå igenom hela motorn iaf innan man sätter ihop den igen. Skittrist är det.. Fint väder är det också, men det ska tydligen regna i helgen, altid lite tröst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gunnar jansson

Låter som din motor gjort sitt. Antagligen skurit. På grund av att det inte gett rätt oljemängd. Separat oljesmörjning är av ondo. Blir att leta efter en ny snurra. Reparera är dyrare en du nånsin kan tro. Sorry, men så lyder min dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du kastar motorn, gör en egen provisorisk topplockspackning, montera ihop och gör ett komptest. Har du mer än 7-8kg i komp på bägge cylindrarna, så är det lönt att köpa en ny packning. En ny packning idag har stålförstärkning runt cylinderhålen, vilket inte fanns på originalpackningarna normalt. Jag har precis bytt på en Johnson 6h -77, och packningen kostade 150:-. Motorn går som en dröm igen. Den hade bränt packningen mellan cylindrarna, och bytet tog ungefär två timmar. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gunnar jansson

Ziggemannen, när du väl tagit bort toppen ser du ju i cylinderloppet om den skurit. Då är det väl ingen mening att testa nåt komp. Då måste den ju honas upp. Och med nya ringar, kanske kolvar och dito delar. Om toppen har gått. Behövs det ju att plana toppen. Det kan man ju göra på en plan yta. Med ett rätt grovt sandpapper. 180 papper brukar vara det rätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menar är att den inte tvunget har skurit. Klart man ser om det är repor. Var i tråden står det att den har skurit och har repor? Att toppackningen är kass har inte att göra med om motorn har skurit eller ej. Snarare beror detta på att packningen med åren hårdnat. Jag har renoverat ett antal små utombordare, och ännu har jag inte behövt plana något topplock. Så länge motorn inte har värmenupit är detta sällan ett problem. Dessutom kan du ha repor i cylindrarna, och ändå ha hyffsad kompression. En av mina gamla Zundapp 125'or har en repa son är två millimeter djup, fem millimeter bred, och 20mm lång i nikasilloppet efter en låsring till kolvbulten som lossnat. Denna motor går än idag, men givetvis inte med 100% effekt. Och om du läser mitt inlägg igen, angående provisorisk toppackning, så kanske du förstår vad jag menar. Om kompet är ok, så är 150:- för packningen mer prisvärt en en ny snurra. Eller? Man behöver inte måla fan på väggen varje gång en motor inte går. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Jag har liknade problem på en exaxt likadan moter men på min är det vatten på tändstiften,efter byte av tändstift samt rengörning av bränsle tank - fortfarande vatten på stiften. Min motor har troligtvis gjort sitt. Suck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av med toppen och kolla om packningen har gått. En packning kostar inte många kronor, och om du ändå tänker kassera den, så är det ju bara att skruva isär och kolla. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan vad är det för zundapp? är det med vattenkylning? isf har h´ jag en. har du nån förgasare o ´ ljuddämpare, o kolvring eller vet du vart man kan köpa det? hör av dig på brylcreem80@hotmail.com. mitt nr e 0739 366149,mvh Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...