Jump to content
Thursday 23 May 2024

Recommended Posts

Hej har en motorseglare som går lite upp och ner i starten. Fick ärva en båt av min pappa och som är en motorseglare

Dahlbo 27 

27 fot

motorseglare/snipa

Solemini 34 diesel 

 

har lite problem med att den vill inte starta , har haft den ca 2 år sen jag fick ta över den har alltid vart lite seg i starten att de tar tid tills den tänder har haft en mekaniker här 2 gånger på olika tillfällen sist byta hand tändningslåset för den inte fick nån kontakt , den andra gången var han här och hade samma problem som nu han sa att han fick igång den efter ca 10 min. nu börjar sommaren igen nu har jag inte sjösätt den men försöker starta på land , de är som att den inte fårkraft att starta. Den snurrar och snurrar jag laddar batteri och den startar tänder inte , pappa har bytt/satt in glödstift för att minimera problemet den verkar ha hjälpt ett tag har kollat batterierna förra året när jag hade problemet men de var inga konstigheter med dom . Jag undrar om vet vad felet är kanske man kan få tips hur man felsöker osv eller hur man fixar de tack i förhand 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att sätta en amperetång över matningen till glödstiften, så du ser att dom får det dom behöver.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Jacques:

Börja med att sätta en amperetång över matningen till glödstiften, så du ser att dom får det dom behöver.

Du kan ju även mäta spänningen (i volt) över glödstiftet och motorns gods.

Mät även batterispänningen både i vila och då startmotorn går.

Det kan ju fara så att batterikonditionen är mindre bra, även om du regelbundet latat batteriet/batterierna under vintersäsongen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter glödstiftet monterade från början? 

 

Och har du någonsin luftat bränslesystemet. I så fall, hur gjorde du då. 

 

Hur ser bränslefiltrena ut, har de blivit bytta? 

 

Starta på land..  Vad är det för kylvattenpump?

 

Impellerpump? Den förstörs om den inte går i vatten. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Hybro:

 

 

Impellerpump? Den förstörs om den inte går i vatten. 

 

Ja, ganska snabbt, inom några minuter, bäst att ta ur impellern eller koppla en vattenslang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går motorn "lätt" på startmotorn eller verkar den gå trögt / slött?

 

Om motorn går lätt på startern så kan det vara så att det behöver göras en justering av ventilerna.

Solemini 34 är har fyra cylindrar så det ska isf vara minst en ventil per cylinder som inte stänger ordentligt och därigenom förhindrar kompressionen från att tända dieseln.

 

Om motorn går trögt börja med att kolla så att det kommer fram bra med spänning till startmotorn. gå över alla anslutningar mellan batteri och starter alt koppla ett tillfälligt batteri direkt mot startmotorn.

 

Om den går "normalt" på startmotorn kolla så att du inte har luft i bränsle systemet, lufta fram till insprutarna.

 

Förvärmningen med glödstiften är ca 20 - 60 sekunder beroende på omgivnings temp. Kolla spänningen vid batterierna att den sjunker lite när du aktiverar glödstiften det kommer troligen sjunka lite när det aktiveras. Om spänningen ligger kvar så har du troligen trasiga glödstift.

 

Det är en elektrisk "stopp" knapp på den motorn? kolla så inte solenoiden har hängt sig eller är aktiv/inaktiv beroende på hur den är kopplad.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, ganska snabbt, inom några minuter, bäst att ta ur impellern eller koppla en vattenslang.

En vattenslang till en hink. 

Från hinken låter man motorns pump, suga det den behöver. 

Risken är annars att man fyller avgassystemet med vatten, om inte motorn startar. 

Vatten som sen rinner in bakvägen i motorn genom avgasventilerna. 

Då blir det skrot rätt snabbt! 

 

Och utan impeller blir det inget som bromsar flödet. Då fylls avgassystem o motor rätt snabbt. 

 

Jag skulle nog plocka ur impellern, eller i mitt fall lyfta av kilremsdrivningen till pumpen, för en kortare start av motorn. Bara för att kolla att motorn startar. 

Inte alls koppla vattenslang till motorn. 

 

Vill jag köra motorn längre tid på land, med fungerande vattenpump, kanske någon minut, så ser jag till att det vatten som går in i avgassystemet i stället leds till den hink eller dunk jag fyllt upp. Vintertid med frostskydds- vätska. 

Kör aldrig längre än att det inte går att hålla handen på avgaskröken. 

 

Men det var jag det... 

 

 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju inte exakt  hur det ser ut på frågeställarens motor, men nån gång har det funnits en liten Solé i någon av familjerederiets båtar, och då som alltid lades det ner en trädgårdsslang i silen/ filtret efter sjövattenintaget, så fick sjövattenpumpen suga i sig det den behövde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...