Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bogus

Fastnat i backläge

Rekommendera Poster

Strax efter sjösättning så får jag inte ur backen. Har en Monark 670 med original 100B drev.

Manöverspaken går att manövrera och därmed gasa i backläge men den är helt omöjlig att få fram i frilägesläge. Inte kärvande utan helt stum när den nästan kommit fram dit.

I och med att den nu ligger i vattnet så kommer jag inte åt växelarmen.

Den fungerade en stund efter sjösättning men efter att jag lagt till vid bryggan så går det inte att få ur backen.

Någon som har en idé på vad det kan vara? Något i reglaget som kan kärva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är detta reglage Morse MT2.

Det går enbart att manövrera det mellan T-markeringarna. Spaken går enbart att föra upp till nedre R-markeringen.

Det går inte att komma upp till N eller F-läget.

20210425_164322.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte felet sitter i reglaget så har något hänt på eller i drevet. Det som ibland har hänt på 100-drev är att växelkonan låser sig fast i drivläge. Vanligast i framläge. Om det är så ta bort växelmekaninismen försök få loss konan med helst ett litet bräckjärn av aluminium. Man måste skydda hålets kant så att det inte skadas.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades lossa wiren från växelarmen idag. Kallt....

Växelföraren går lätt så det är wire eller reglaget som kärvat ihop.

Fortsättning följer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Morsereglaget kanske har passerat ”bäst före”? För det är väl troligast där det strular. Reglagvajrar, eller ”kablar” kan kärva, gå trögt, men sällan det blir tvärstopp i sådana.

 

Om du ändå skall byta reglagekablarna så finns det sådana med lägre friktion, där insidan är teflonbelagd, köp i så fall sådana.

Och tag till på längden så att du kan göra böjar med stor radie, sök på ”bowden tube”.

 

Reglaget har ju en smart hävarmsfunktion, och det brukar vara när armarna till gas och backslag möts i ”sakta framåt” eller ”sakta bakåt” som dom tar i och fastnar i varandra om lagrigarna är slitna, och då kan det låsa sig.

 

Även om jag också en gång hade en Monark 670, men med 280-drev så satt det ett sådant morsereglage, då på den tiden fanns det renoveringssatser att köpa, sannolikt gör det inte det idag.

 

Men jag råkade ut för nästan samma sak i Nimbusen, med ett original Volvo-Pentareglage, det är skit samma, då konstruktionen är likadan, då var det växelvajerns hölje som hade lossnat, så det gick inte att vare sig backa eller lägga i friläge. Men det problemet kunde lösas med några buntband.

 

-Jag träffade en radiotelegrafist.

-När då?

- i morse....

:unsure:

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du kan vara inne på rätt linje. I och med att reglaget är helt stumt just där du säger när reglaget är i "sakta bakåt".

Tyvärr så är ju reglaget monterad nära väggen så det går inte att se det från sidan.

Ska se om det går att lossa o lyfta upp det.

Tack för tipset 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bogus:

Tror du kan vara inne på rätt linje. I och med att reglaget är helt stumt just där du säger när reglaget är i "sakta bakåt".

Tyvärr så är ju reglaget monterad nära väggen så det går inte att se det från sidan.

Ska se om det går att lossa o lyfta upp det.

Tack för tipset 😃

Så är det nog, jag har ju haft likartade problem.

Nu var det ju så längesedan jag mekade med morsereglagen, men jag har för mig att man kan lyfta upp den blankpolerade kåpan och på så vis komma åt innehållet. Det kan vara så att man bara lossa på de fyra skruvarna i hörnen, jag tror att kåpan är utformad så att man inte behöver ta bort spaken... men jag kan ju minnas fel, det var många år sedan.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara att lossa de fyra skruvarna och lyfta upp reglaget.

Reglaget fungerade perfekt.

Visade sig att ytterhöljet på wiren var trasigt vid aktergenomföringen vilket gör att wiren viker sig.

Någon som bytt wire på en Monark 670 o som vet vilken längd och typ det ska vara? Hittar inte någon märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bogus:

Det var bara att lossa de fyra skruvarna och lyfta upp reglaget.

Reglaget fungerade perfekt.

Visade sig att ytterhöljet på wiren var trasigt vid aktergenomföringen vilket gör att wiren viker sig.

Någon som bytt wire på en Monark 670 o som vet vilken längd och typ det ska vara? Hittar inte någon märkning.

Det var så många år sedan så det minns jag inte. Du får rappa ur vajern och mäta.

Eller aå kan du mäta vajern på plats, du får följa den med ett måttband hela vägen mot skölden, sedan får du uppskatta hur lång den är på utsidan. Passa på att byta gasvajern samtidigt. Välj teflonbelagda lågfriktionsvajrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade vajern idag, ca 620 cm.

Tack för all hjälp Georg!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bogus:

Demonterade vajern idag, ca 620 cm.

Tack för all hjälp Georg!

Ingen orsak, överväg om du skall köpa litet längre vajer, det kanske inte behövs, men den får inte gå i för snäva radier. Men välj lågfriktionsvarianten.

Om nu den gamla vajern blivit skavd så att den gick sönder, kanske du skall lägga den nya i någon form av slang på samma ställe som den gamla hade skadats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att gamla vajern var för lång. Den gick runt i hela motorrummet vilket innebar onödiga böjar. Övriga sträckan ligger i rör utan böjar.

Kommer stt satsa på lågfriktion.

Skadan var nära akterspegeln. Ska se vid monteringen om det blir extra påfrestning där o ska då som du säger se om det går att skydda höljet just där. Tack Mvh Bosse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Bogus:

Tror faktiskt att gamla vajern var för lång. Den gick runt i hela motorrummet vilket innebar onödiga böjar. Övriga sträckan ligger i rör utan böjar.

Kommer stt satsa på lågfriktion.

Skadan var nära akterspegeln. Ska se vid monteringen om det blir extra påfrestning där o ska då som du säger se om det går att skydda höljet just där. Tack Mvh Bosse

Ja så kan det ju också vara, inte bra med för långa heller. Det är väl så att dom säljs i längder med intervall om 10 cm...?

Jag ser i min nuvarande båt att man trätt på slangbitar på både gas och växelvajrarna där de skulle kunna utsättas för nötning och för värme intill motorn, det är nog en bra idé att göra så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är reglagevajern bytt. Blev en Seastar Solutions Reglage Kabel XTREME.

Den gamla var mellan 20-21 fot så det fick bli en på 20 fot.

Oj vad smidigt det går att växla nu!

Tack för alla tips😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig!

Och ett bad bakom båten även idag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 grader, men enbart armarna från badbryggan👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...