Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025

Rekommendera Poster

Hallå 👋

Har en relingslist/avbärarlist jag skulle vilja få liv i. Har läst en del om rubbing, aceton och men jag har problemet att min är väldigt grov i ytan. 

Svamp och trissor håller 2-3 drag innan dom går sönder. 

Har sneglat på att använda mig av gummifärg. Någon som testat detta? :) 

Åsikter om denna lösning samt andra idéer mottages gärna.  

Produkt:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/gummifarg-2000036660

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilket material det är i listen. Såg ett inslag på hamnen.se där de, tror jag, använde förtunning och slippapper till en gammal list i gummi. Om jag kommer ihåg rätt så fick man vara försiktig för förtunningen löser upp gummit. 
Testa söka på hamnen.se

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev ChristerN:

Det beror på vilket material det är i listen. Såg ett inslag på hamnen.se där de, tror jag, använde förtunning och slippapper till en gammal list i gummi. Om jag kommer ihåg rätt så fick man vara försiktig för förtunningen löser upp gummit. 
Testa söka på hamnen.se

Jag hade den sparad i telefonen faktiskt 😄 dock har hamnen.se blivit en betalsajt nu så materialet gömmer sig bakom en betalvägg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Swadop:

Hallå 👋

Har en relingslist/avbärarlist jag skulle vilja få liv i. Har läst en del om rubbing, aceton och men jag har problemet att min är väldigt grov i ytan. 

Svamp och trissor håller 2-3 drag innan dom går sönder. 

Har sneglat på att använda mig av gummifärg. Någon som testat detta? :) 

Åsikter om denna lösning samt andra idéer mottages gärna.  

Produkt:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/gummifarg-2000036660

Gummifärg har jag aldrig testat, men det kanske fungerar.

Jag har tvättat med aceton och sedan gnidit in antingen bromsvätska eller vinylglans, det brukar iallafall vara snyggt den första delen av säsongen.

Det är nog olika material, materialblandningar i olika avbärarlister, då det på mina senaste båtar blivit olika resultat med mina metoder.

Tänk inte tanken att ta loss listen, jag gjorde det på den förra båten, en Nimbus. Det var mer än jättejobbigt att få den på plats igen, lina med taljor, spakblock, varmluftspistol och plastslägga var verktyg och hjälpmedel som fick användas. Ja en sned lyktstolpe minner om detta jobb också.

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glycerin är det bästa för att hålla listen fin hela säsongen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...