Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Graniten

Hydraulstyrning till Ryds 628

Rekommendera Poster

2021-10-15 vid 07:29 skrev Alanningen:

Förstår inte riktigt vad du menar med det?

Du och många andra pratar väldigt väl om hydraulstyrning. Och det ligger ju även på min lista av önskade framtida uppgraderingar :) Men jag försöker hålla igen på spenderandet.

 

Men det hade varit gött med ny styrning.

 

 

Det hade varit gött med ny styrning.

 

 

Nu finns det ju många bättre alternativ än en nästan 20 år gammal vajerstyrning än bara hydraulik så vem vet vad det kan bli framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-14 vid 14:34 skrev Alanningen:

Efter byte av pump, diverse försök att få motorn stadig, luftningar etc etc så har nu återförsäljaren meddelat att de gör återköp av Ultraflexen. En Seastar skall beställas i dagarna! Jag ser redan fram emot nästa säsong. 🙂 

Det var kul att höra, du kommer garanterat bli nöjd! Det är iaf jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/16/2021 at 7:12 PM, Gausafeten said:

Du och många andra pratar väldigt väl om hydraulstyrning. Och det ligger ju även på min lista av önskade framtida uppgraderingar :) Men jag försöker hålla igen på spenderandet.

 

Men det hade varit gött med ny styrning.

 

 

Det hade varit gött med ny styrning.

 

 

Nu finns det ju många bättre alternativ än en nästan 20 år gammal vajerstyrning än bara hydraulik så vem vet vad det kan bli framöver. 

Jag är stor vän av vajerstyrning! Jag har kört båt med utombordare 9,9 - 115hk i 40 år och ifjol köpte jag min första hydraulstyrning. Vajerstyrning har alltid funkat bra för mig, men med nuvarande motor behövs hydraul och jag har lagt mer tid och pengar senaste året på den än vad gjort på vajer de övriga 40 åren. Men  när det funkar med hydraul så är det underbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har också kört med vajer i alla båtar tidigare, eller inte helt sant. Tror en av dem hade nått som påminde om läderrep :) men detta är första båten där jag direkt känner att jag inte gillar styrningen, den faller väldigt snabbt åt sidan, och det är lite väl mycket glapp i rattrörelserna.

 

Glappet har jag kunnat minska men det är fortfarande större än vad jag vill ha. Har gjort ytterligare lite justeringar som ska testas nu i dagarna innan det blir upptagning. 

 

Får se om det blir "tillräckligt bra", eller om jag fortfarande är missnöjd efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Gausafeten said:

Jo jag har också kört med vajer i alla båtar tidigare, eller inte helt sant. Tror en av dem hade nått som påminde om läderrep :) men detta är första båten där jag direkt känner att jag inte gillar styrningen, den faller väldigt snabbt åt sidan, och det är lite väl mycket glapp i rattrörelserna.

 

Glappet har jag kunnat minska men det är fortfarande större än vad jag vill ha. Har gjort ytterligare lite justeringar som ska testas nu i dagarna innan det blir upptagning. 

 

Får se om det blir "tillräckligt bra", eller om jag fortfarande är missnöjd efter det.

Har du glapp i styrningen så kan det vara indikation på att vajern börjar bli skadad. Jag noterade själv ökat glapp i min styrning på den förra båten, sen gick vajern av. Det finns "no feedback" för vajerstyrning, dvs att motorn inte själv kan röra på sig utan att du vrider på ratten. Det ger en klart ökad trygghet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...