Jump to content
Saturday 06 March 2021
Georg_Ohm

Biltemas batteriladdare, hur är den?

Recommended Posts

40 minuter sedan skrev Rascal:

Frågan är väl hur mycket ström?

Jag tror fortfarande att det är bättre att göra som jag gör, koppla loss alla kablar från batterierna på hösten och låta dom stå till våren. Dom är fortfarande så fulladdade på våren att jag ansluter, sjösätter, startar och åker ut på nya äventyr. Har funkat dom senaste 39 åren så det kan inte vara nybörjartur.

Jag har kopplat mina laddare över en timer, just nu laddar det nattetid.

Iofs är väl det onödigt med intelligenta laddare, som själva känner av och går ner i underhållsfaser och så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Har du sett den här?

https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

Självurladdning är ett fenomen alla råkar ut för. 

En laddare inkopplad drar visserligen inte lika mycket som en glödlampa (som anges som ett exempel) men visst drar de något.
Ctek tex uppger att deras M25 drar <2 Ah per månad och det ihop med självurladdningen gör att det sliter ordentligt på batterierna att helt lämna dem utan laddning. 
Oavsett om du aldrig märkt att dina batterier ”är urladdade på våren” så är de det. Låt vara att du kanske inte märker det, men det har inget med batteriernas laddstatus att göra.

Min tolkning är att Tudor visar att självurladdningen är praktiskt taget ingen efter dom ca. 6 månader vid 0-grader som vi behöver hantera. 

Dessutom är min erfarenhet att det inte påskyndar åldrandet då mina batterier brukar hänga med ungefär 8-10 år, och det tycker jag är bra nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Den drar kanske lite ström? Inget jag brytt mig om på denna eller någon annan laddare.

Jag var nog lite fåordig här... Borde kanske tala om att jag kopplar in landströmmen emellanåt också, så de är alltid väl laddade🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Rascal:

Min tolkning är att Tudor visar att självurladdningen är praktiskt taget ingen efter dom ca. 6 månader vid 0-grader som vi behöver hantera. 

Dessutom är min erfarenhet att det inte påskyndar åldrandet då mina batterier brukar hänga med ungefär 8-10 år, och det tycker jag är bra nog.

8-10 år är ju bra. Men jag har nog inte 0-gradigt i snitt under vintersäsongen. Snarare 5-10. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det blir för meckigt i en båt att koppla bort laddarna från batterierna varje gång. Det skall liksom bara funka och komma igång när man ansluter landströmskabeln.

Alla modernare intelligenta laddare har väl en diodskyddad utgång som skall skydda dem vid felkoppling, då skall det ju inte läcka någon backström, kan man tycka. Men ok, jag ser att en lysdiod lyser även om inkommande 230 är bruten.

 

Solceller är ju annars ett väldigt bra sätt att ladda litet under lång tid, litet mer laddning in än förlusten från självurladdningen.

Jag syftar på dem som lämnar allt ihopkopplat under hela vintern och inte bryr sig om att ladda alls.

Anser att man antingen får ladda lite under vintern eller koppla bort/isär batterierna. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy