Gå till innehåll
måndag 22 december 2025

pannkaka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    99
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

18 Trovärdig

Om pannkaka

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Bohuslän

Senaste Profilbesöken

1 798 profilvisningar
  1. Beträffande friborden och övriga gelcoatytor ovan vattenytan så fungerar det bra att före man ansätter slip- och muskelkraft med rubbing eller autosol, att tvätta med aceton som någon föreslagit, men det går också bra med oxalsyra, som lätt blandas från pulver från färgaffären, med vatten. Kanske känns som en lite "mildare" men fungerande metod.
  2. Den sitter på eller nära startmotorn, med en grov anslutning till startmotor noch en grov kabel (röd?) från batteriet, samt en eller två klenare kablar (från tändningslåset). Kolla också att den får bra spänning, kanske den inte riktigt orkar slå till.
  3. Det låter väldigt mekaniskt, och den elektromekaniska komponent som jag kommer att tänka på är solenoiden. Det är ett relä som drar när nyckeln vrids, och som då låter kraftig ström gå till startmotorn "direkt" från batteriet.
  4. vit rök = vattenånga = i första hand trasig topplockspackning, vatten smiter in i cylindern från kylvattenkanal
  5. Kapell är ett otyg. Måste vara självlänsande som de flesta moderna båtar är. Och ha höga sidor. Just Corall 600 är känd för fin gång i grövre sjö. Förmodligen pga rejäl V-botten och större kvot mellan längd och bredd än de flesta andra. Minns inte inredningen dock. Men det finns många också många andra bra moderna båtar.
  6. Något liknande hände min BF50 efter 15 år; intermittent problem. Det hjälpte att knacka lite på tiltmotorn. Men efter vintern hade den gett upp helt. Jag bytte motorn; t v i bild. Köpte en ny på nätet, bild 2, tror jag betalade kring 3 000kr då (2015). Kanske var det från utlandet.
  7. "Allt" verkar ju kollat, så två långskott: Fiskelina mellan propelleraxeln och tätningen mot huset, en klassiker, men borde upptäckts vid täthetsproven? Skev propelleraxel (”öppnar” tätningen när axeln snurrar).
  8. Ja då kan du ju enkelt kolla impellern varje år. Vilket kanske inte blir av annars. Men istället kan du väl lägga motorn på golvet (på rätt håll). Åtminstone om garaget är rostfritt.
  9. Originalstången är i syrafast rostfritt stål. Gängad stång bör i princip undvikas eftersom gängorna kan äta sig in i aluminiumgodset. I stället för att mecka, skaffa en originaldel till låg kostnad från en utombordarverkstad. De brukar ha utrangerade motorer som de plockar delar av. Eller en båtskrot. Det finns också säljare av beg motordelar på nätet. Med rätt del kan du ju också rättså enkelt trimma ut och in för bästa gångläge. Att motorn är trög vid nedfällning är nog för att bulten som motorn fälls ned kring är rostig. Den är i stål, inte rostfritt, och rostar friskt på en gammal motor. Såklart bäst att byta men försök i stället smörja med inträngande olja, om det inte finns smörjnipplar, och motionera. Det finns en nippel, och en styrbromsskruv, för att svänga motorn också, ifall det skulle vara ett besvär.
  10. Jag hade en liknande skada för många år sen, och om jag minns rätt så nöjde jag mig med lite matta , polyester och spackel. (Flera lager, samt slipning och mera spackel.) Ser inte att gelcoat och topcoat har nån funktion på denna plats där ändå bottenfärg ska på. Sköt först in en bit papp sidan man inte kommer åt och spände den uppåt med en tråd lite lätt så inte den våta lagningen bara skulle trilla in i dubbelbotten i början.
  11. Ett annat angreppssätt är att öka propellerarean och minska stigningen. Diametern går ju inte att öka så detta får ske med fyra blad i stället för tre. Fungerade över förväntan för mig. Den skarpa planingströskeln "försvann" och det gick bra att köra även i farterna mellan 8 och 18 knop utan nosen i vädret. Det var visserligen med en 7 meter båt med 200hk, men principen är nog allmängiltig. "På köpet" fick jag lägre toppfart (körde ändå aldrig mer än runt 25 knop), bättre grepp i skarpa svängar vid högre fart, och bättre hanterbarhet med många ombord. MIn åsikt är att båt- och motorrepresentanter specar propellerval för högsta fart och med rättså lätt last, och det ger ibland oönskade resultat i verkligheten. Någon mer som "nedgraderat" på ovan sätt?
  12. Råkade av en händelse se Sjöfartsverkets räddningshelikopter på Flightradar. 240918, kl 1700. Om bilden visar ett skarpt SAR-uppdrag, så kan man undra vad man har för avsökningsmetod. Ett visst mönster hade man kanske väntat sig. Någon som vet mer?
×
×
  • Skapa nytt...