Jump to content
Tuesday 17 May 2022

DeO

Medlemmar
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About DeO

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

377 profile views
  1. Hej, se mitt inlägg som inspiration till att hitta den perfekta modellen. Jag är medveten om att inlägget inte är mitt i prick vad du söker. Men jag vill ändå nämna Coronets modelluppsättning om man är intresserad av 70-tals-nostalgi. Tänker främst på 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi skaffade själva en 26 Family för att åtminstone komma nära den perfekta modellen. Dock är spec 26:an (7,97 m) inte vad du söker i sjöegenskaper i krabb motsjö. Här sägs 24:an (7,4 m) vara något bättre med ett helplanande djupt V-skrov och smala slag ända ut till aktern. Med det sagt så har 24:an och 26:an stängd kabin och ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. På 26:an mäter det ca 2 x 2,5 m och är hyfsat skyddat från vågstänk och delvis även vind genom de sluttande väggarna från kabinen. 24:ans akterdäck är halvmetern kortare Akterdäcket på 26:an rymmer uppåt 8 pers som kan sitta längs sidorna för fri sikt åt sidorna och bakåt. Sikten framåt i lågfart och från 20 kn är fullt acceptabel även den med tanke på den lågt placerade kabinen, som man ser igenom. Även härlig känsla att stående vila armarna mot kabintaket för fri sikt framåt. Här står man även väl skyddad bakom den 1,5 m höga kabinen. Finns även några exemplar med en yttre styrplats placerad just här. Därtill sitter styrhytten relativt långt fram, som gör att en del vågstänk hamnar på sidorutorna istället för på framrutorna. Innerutrymmet är visserligen väloptimerat, men har lite mer att önska. Dock kan uppåt 7 pers. knöa in sig i styrhytten vid dåligt väder. Vi har skaffat ihopfällbara barstolar för att även kunna sitta i mittgången. Annars sitter man 5 pers. bra i styrhytten, förarplatsen inkluderad. Dinetten är dock lågt placerad som standard, där kortare personer har svårt att se ut framåt och åt sidorna. Benutrymmet på toan är begränsat om man har kvar den vanliga toastolen. Vi använder dock en portabel kemtoa som därmed kan skjutas ända mot väggen, vilket ger ok utrymme. Jag har inte kört i kustbandet än, men på de större fjärdarna i Mälaren i uppåt 10 sekundmeter. 26:an är stötig i krabb motsjö, men när vågbergen är lite längre skär den hyfsat mjukt igenom sjön även i planingsfart. Verkar gå fint i allt utom just direkt krabb motsjö. Bifogar några bilder på 26:an och länkar från Coronetklubben. Coronet 24 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22 Coronet 26 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30
  2. Tack för tipset, Svenke! Vi har precis beställt en Wave för dubbla bensinare. Återkommer när vi installerat och provkört. Hittills gott intryck av Flowtrecs. De svarar snabbt och verkar kunna sin sak. Utförlig spec och manual. Stäm av med dem så du får rätt storlek på sensorerna till just dina maskiner. För liten kan hämma flödet. /Daniel https://www.shop.flowtrecs.com/en/glowna/21-flowtrecs-45.html#/2-version-m_60_130_km
  3. DeO

    Material i kapellduk

    Så här löste man det på patrullbåtsmodellen.
  4. DeO

    Material i kapellduk

    Hehe, ja där var det inget problem med kvaliten i vart fall Vi ska experimentera lite med https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-650gm2-2000043355 som tak. Beskrivs ”Kraftig kvalitetspresenning av vävförstärkt PVC-plast (650 g/m²). Presenningen är UV-skyddad.” Få se hur det är med lukten. https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/kapelltillbehor/kapelltrad/kapellfonster-bredd-137m-m för sidorna.
  5. Hej, vi har en Coronet 26 Family med stängd kabin och öppet akterdäck. Akterdäcket är självlänsande och behöver egentligen inget väderskydd, annat än att livslängden på trädetaljerna ökar. Kapellet behövs främst för besättningen. Vi har tänkt att hitta en så prisvärd och funktionell lösning som möjligt. Vad är vitsen med kapellväv framför en högkvalitativ presenning? Tänker ex. tältduk i fritidstält och party-/mässtält. Håller kapellväv kondens borta bättre? Tanken är att vid behov använda värmare på akterdäck och att kunna sova där sommartid.
  6. Intressant, vet du hur bytet till 123 påverkade bränsleförbrukningen? För övrigt ska sägas att på övre planingsbilden ovan (vår båt) saknas det ena trimplanet och det andra är uppfällt. Ska fixas i år. Träklossarna ska bytas.
  7. DeO

    Runnö 19

    Hej, vad säger ert vana öga om båtens trimläge i de båda bilderna? Motorn är max nedfälld i båda fallen, men en person i aktern i nedre fallet. I övre går båten ca 15 kn, medan i nedre knappt 12 kn. Vad jag förstår ska motorns trimläge vara vinkelrätt mot vattenytan i planingsläge för bästa fart och bränsleförbrukning. Inget powertrim. Sprint att sätta i olika lägen.
  8. Ang trimläget så ses vår båt på övre bilden i 17 kn, med dreven max infällda. Nedre bilden har jag hittat på nätet från samma båtmodell, men har ingen fart där. Känns som nedre planar bättre.
  9. Hej, nu är motorerna inspekterade och kompr.prov taget. Den ena inom fabriksvärdena och den andra strax under, men helt ok enligt mekanikern. Jag tror att boven gällande fart och bränsleförbrukning är drevens trimvinkel. Nu har de stått i innersta läget, vilket gör att de inte varit vinkelräta mot vattenytan i planing. I helt utställt läge (tredje läget) kommer de att stå bättre med mer kraft i färdriktningen. Har läst att det kan skilja 15 % i fart vid samma gaspådrag och därmed bränsleåtgång. Och räknar man just 15 % så skulle man komma hyfsat nära referensvärdena för vår båt. Förgasare och tändfördelare ska även renoveras. Den enas stroboskopvärden varierade onormalt. För övrigt behöver kuggarna ses över på ena startmotorn alt. kransen på motorn, eftersom startmotorn inte tar vid första försöket. Startmotorn går runt men inte motorn. Kanske även beror på att startmotorns kugghjul inte slår till.
  10. Tack, jag har fått ett namn på en mekaniker med lång erfarenhet av Penta-motorer som får titta på det hela. Tills dess är motorerna fullt tillräckliga. Just bytt limpa på den ena för att få tillr kylning. Båda är lättstartade och går jämt och fint. Bifogar tänddatan ur instr.boken. Läser i testet från 70-talet att vid 4800 varv 25,5 kn och 2,21 l/nm.
  11. Tack, Gelis! Enligt instr.boken för AQ130D och 280-drevet verkar maxvarvtal vara 5100, som jag även uppnår vid ca 22 kn. Däremot nämns 5500 för snabba båtar över 30 kn. Se bild. Testdatan från båttillverkaren Botsved Boats, säger att ekonomiläget uppnås vid 16,7 kn - 3600 v/min - 1,93 l/nm. Dock verkar datan vara från -74 med 270D-drevet och 15” x 16”-propeller, så en annan konfiguration än på vår båt.
  12. Hej, finns någon som har eller har haft en Coronet 26 Family med dubbla AQ130? Vår är av årsmodell -78 med 280-drev. Jag är intresserad av vad ni har för bränsleförbrukning och vad ni gjort för att sänka den? Jag har gjort uppskattning med hjälp av analoga bränslevisaren över längre sträckor. Vill skaffa en digital flödesmätare för säkrare mätning och momentan förbrukning. I 6,5 kn - 2600 v/min och endast en motor igång dras 1,6 l/nm, den andra uppfälld. I 17 kn - 4300 v/min med båda motorerna totalt 2,4 l/nm och i 20 kn - 4800 v/min 3,3 l/nm. 2 vuxna ombord, semesterpackning, fulla tankar. Är det rimliga siffror för 40 år gamla motorer? Jag ska testa lågfartsläget med båda motorerna igång, men tror inte jag kommer lägre än med en. Testdata från tillverkaren säger totalt 1,84 l/nm i 6,8 kn vid 2000 v/min båda motorerna igång. Motorolja byttes i våras. Tändning och förgasare är troligen inte justerade på länge, vad skulle det kunna ge? Skrovet är epoxi-behandlat, som i sig är bra, men jag tycker mig känna att ytan är lite sträv. Måla med lågfriktions bottenfärg? En sak som redan gett bättre ekonomi är viktfördelningen. Flyttade fram vikt i fören, som gav 1 kn bättre fart vid samma gaspådrag. Trimplanen är tyvärr ur funktion (det ena lossnat), ska åtgärdas i vinter. Drevens trimvinkel (tre fasta lägen) är injusterad till max lyft av aktern. Har inte powertrim. Propellertypen verkar vara den som är avsedd med tanke på att maxvarvet är 5100 enligt tillverkarens rekommendation. Finns fler aspekter? Luftfilter?
  13. DeO

    Runnö 19

    Tack för tipsen, Gelis! Hur många personer är uppskattningsvis lämpligt att åka i en båt av storleken och årsmodellen Runnö 19 från -72? 6 vuxna med packning för dagsturer på Mälaren? Mycket beror ju på, men jag är ute efter ett maxtak. Med 55 hk motor är man hänvisad till lågfart med det passagerarantalet. I hur hög sjö / vind är det lämpligt att gå ut med det antalet personer på Mälaren? Jag har varit ute och åkt själv i medelvind 8 m/s på en av de större fjärderna på Mälaren och då var det gropigt och inte särskilt komfortabelt att åka. Tumregeln att båten tål mer än passagerarna gäller nog även här
  14. Som jag förstår det är toautrymmet väl litet. Finns dock möjlighet att bygga ut i intilliggande garderob för bättre benutrymme
  15. DeO

    Runnö 19

    Tack för infon! Jag hörde med Haralds båtar förra året om de hade några uppgifter kvar om båten, men fick svaret att de inte hade något kvar om Runnö-båtarna alls. Kunde heller inte hänvisa någon annanstans. Det är en utombordare Crescent SS 55 hk -69 (orange kåpa) Behöver dock justera trim-vinkeln när båten är lastad. Enbart med förare maxar drygt 20 kn och vad jag ser planar fint, men med två pers och semesterpackning, orkar knappt plana. 11-12 knop. Har försökt att fördela vikten på olika sätt, vinner ca 1 kn. Tror motorn är för intrimmad mot båten, så den lyfter aktern. Efter justering kanske den även går ännu bättre olastad. Är ny i motorbåts-världen så hade tyvärr inte förstått trim fullt ut förrän nu.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy