-
Content Count
46 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
3 NeutralAbout DeO
-
Rank
Fänrik
Recent Profile Visitors
893 profile views
-
Vår Coronet 26 Family på 8 meter med 2 x Penta AQ130 drar dryga litern/nm i 5 kn, motsv ca 6 l/h, dvs det tar 3 sek att fylla en tesked (5 ml). Verkar bli lägst förbrukning med en motor i 5 kn. I 17-20 kn dras totalt 2,3 l/nm med båda motorerna, så dina 2 l/nm med enkelmontage och något mindre båt låter väl som inom referensområdet.
-
Även jag har mekanisk pump och ska testa vilka större eller mindre åtgärder som ger resultat. Vi är främst intresserade av att hitta sweet spot i planing och där verkar givarna fungera. Blir en bonus om vi även får till lågfartsläget. Lycka till!
-
Där kan boven i dramat vara. 7,5 l/h i 5-7 kn ger 1,07 - 1,5 l/nm och jag misstänker att lågfartsförbrukningen kan vara lägre.
-
Ang noggrannheten i bränsleförbrukning i lågfart, så sa tillverkaren att GPS:en i den farten inte var alltför exakt, därav viss felkälla därifrån.
-
Hej igen, vi använde oss av jeepdunkar under tiden tanken byttes. Se dock till att dunken är jordad, sitter fast och att luftledningen mynnar utanför båten. Påfyllning av dunkar ska alltid ske på land. Kan även vara bra med en handpump (pumpkula) på bränsleledningen.
-
DeO started following Deplacementsbåt, Hög bensinförbrukningen låg fart.., Magra bränsleblandning - miljö/ekonomi/motor and and 3 others
-
Hej HeFe, vi har just installerat flödesgivare från Flowtrecs och har samma problem i lågfart. Vi fick tips om att prova att sätta givarna i ”uppförsbacke”, dvs så att så stor del av ledningen som möjligt är fylld med bränsle. Om det inte hjälper så ska vi även försöka att vrida givarna så att flödet träffar sensorhjulet. Mvh Daniel
-
Tack för inläggen! Så här ser förra årets tändstift ut. Vad säger er erfarenhet om motorernas kondition och inställning?
-
Hej igen, så här såg babord propeller ut jämfört med den andra oskadda när vi fick tog upp båten för säsongen Satt en fiskelina trasslad mellan propeller och fiskelinebrickan, vars krage lossnat. Inte konstigt att det blev missljud. Nu åkte vi mestadels lågfart i kanaler, men vid planingsfart, spec. acceleration, så gick babord motor stundtals ner något i varv, som kan förstås av friktionen. Drevet i sig verkar som tur oskadat.
-
Hej, jag skulle vilja ta del av erfarenheter kring att köra mer miljövänligt och ekonomiskt genom att minska andelen bränsle i förgasarnas luft/bränsle-blandning. Vi kör Penta bensin fyrtakt AQ130 med dubbla Solex 44 pai-förgasare. Man kan köpa olika dimension på bränslemunstycken och det finns även justerabara. Vad jag förstått kan motorer ta skada om man kör med får låg bränsle-andel, speciellt vid högre effektuttag. Båtmotorer sägs generellt belastas mer än bilmotorer och borde därför kunna ta skada i större utsträckning. Minskad bränsle-andel kan även ge mindre effekt, vilket kan påverka möjligheten/tiden det tar att komma upp i planing och den mest ekonomiska marchfarten för just den skrovtypen.
-
Hej, någon som vet om man kan få tag på nya dekaler till Penta AQ130 förgasarkåpa som ska målas om? Se bild. Mvh Daniel
-
Hej, vi kör en Coronet 26 Family med dubbla Penta AQ130D (110 hk) och 280-drev. Har trimplan, men inget powertrim. Nuvarande 3-bladiga propellrar är 14x15 tum. Maxvarv strax över 5100 v/min. Ni som kör/kört med den här bestyckningen, har ni haft samma prop.diemension? Eller har annat fungerat bättre?
-
Hej, jag skulle behöva hjälp med att avgöra om propellern på ett Penta 280-drev är för kort eller långt nav? Mitt bud är att jag har en propeller för kort nav som sitter på ett långt nav? Propeller-dimensionen är 14x15 tum och höjden drygt 10 cm. Se bild.
-
Tack för utförligt svar! Vi har idag en helplanande Coronet 26 Family på 8 meter, som vi är jättenöjda med på totalen efter vårt nuvarande behov. Båten marchar 17-20 kn och vi har ekonomiläge i lågfart upp till 6 kn. Vi gillar dubbla motorer för drift- och sjösäkerhet på längre turer. Bensinförbrukningen i planing ligger på drygt 2 l/nm och i lågfart drygt 1 l/nm. Vi tuffar för det mesta runt i 5 kn. Komfortabelt och spar bränsle och miljö! Vill behöver dock stundtals använda 20 kn-läget. Om vi däremot skulle uppgradera till större båt skulle en march-/maxfart på 10 kn vara en bra kompromiss. En helplanande båt från 10 meter med dubbla maskiner börjar dra iväg i inköp- och driftskostnad. Jag har tittat lite på centraleuropeiska kanalbåtar (trawler, cabin cruiser, motor yacht) där många är rena deplacementsbåtar med trevlig planlösning. Ser att många på över 10 meter drar ca 1 l/nm i marchfart från 6 kn och behöver inga större motorer. Jag ska även titta mer på halvplanande båtar, som kanske blir den gyllene kompromissen mellan storlek, fart och totalekonomi. Exempel på deplacement-kanalbåt: https://youtu.be/VZKnFexWwbs
-
Hej, jag undrar om det är någon skillnad på marchfart, maxfart och bränsleförbrukning (l/nm) för en deplacementsbåt om aktern är snipformad än om den är rak? Har hört att det bildas drag/virvlar som bromsar en båt med rakt avskuren akter. Jag är intresserad av en båt med stängd kabin som kan göra 10 kn i ekonomiläge (bränsleförbruk runt 1 l/nm) med sovplatser för 6 vuxna inomhus. Tänker att båten bör vara minst 10 meter för att klara det. Räknar man teoretiskt på en deplacementsfart på 10 kn så krävs 17 m båtslängd i vattenlinjen. Jag vill dock ta del av praktisk erfarenhet kring frågan. Mvh Daniel
-
Hej, om man är intresserad av 70-tals-nostalgi så finns flera av Coronets modeller med stängd kabin. Tycker designen håller sig bra även idag. Bl.a. 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi har en 26 Family. Den är väldigt optimerad på sina 8 meter med ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. Bifogar några bilder på 26:an och länkar till Coronetklubben. Coronet 24 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22 Coronet 26 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30