Jump to content
Monday 03 October 2022

DeO

Medlemmar
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About DeO

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

582 profile views
  1. Hej igen, här verkar sjövattenpump finnas: https://drevdelar.se/sjovattenpump-komplett-bensin-b18-b20-diesel-md3-md17
  2. Hej, vi behöver renovera/skaffa nya generatorer till en Coronet 26 Family med dubbla Penta AQ130. Har någon gjort det? Var fick ni tag på dem? Enligt manualen sitter 35 ampere generator där nu. Biltema har inte så gamla grejor och det verkar inte helt enkelt att hitta prisvärda 35 amperare som passar på annat håll. Läser även att man måste se till så kablaget klarar högre amperetal vid starkare generatorer + att laddreläna kan komma i konflikt med varandra. Mvh Daniel
  3. Hej, vi köpte ny pump från www.crommarine.se tidigare i år. Sjövattenpump komplett art nr 115247, men nu verkar den utgått/slut på lager. Ska passa hela AQ130-serien. De har en mängd servicedelar. Scrolla ner till Kylsystem. http://crommarine.bai.se/_/category/default.asp?lId=322&lSubCategoryId=2892#U2892
  4. Hej, vi har en Coronet 26 Family med dubbla Penta AQ130 och 280 drev. Vi har upptäckt att det ena drevet låter mer än det andra när vi kör motorerna enskilt. Verkar vara just drevet som låter, missljudet försvinner vid växel ur. Dels ”sjunger” drevet högre rent allmänt och dels så kommer oregelbundna vibrationer som känns lätt i hela båten, som att något vobblar lite. Det varken hugger, hackar eller skrammlar, utan lätta vibrationer som hörs och känns. Stänger man av motorn under färd så efterroterar propellern en stund utan missljud. Drevet hade korrekt oljenivå innan missljudet uppstod, behöver kolla igen så inte oljan läckt ur. Har någon erfarenhet av den här typen av missljud? Behöver man göra något åt det under säsong? Eller kan det vänta tills vintern? Mvh Daniel
  5. Hej, är det någon som har eller har haft dubbla Penta AQ151 (2x 146 hk) i en 26-fotare eller större? Jag är intresserad av era erfarenheter av motorn, bl.a. bränsleförbrukning och prestanda. Vi kör idag en Coronet 26 Family med 2x Penta AQ130D (2x110 hk) med Penta 280-drev. Vi gillar dubbelmontage och behöver ha en simpel ersättningsmaskin i bakhuvudet om någon skulle rasa. Som jag förstått det kan samma fästen användas både i botten och drevet? Vi önskar även lite högre effekt för att kunna marcha minst 20 kn och vid behov öka till 25 kn utan att förbrukningen skjuter i höjden. Skulle det funka att köra med en AQ151 och en AQ130D? Hur är tillgången på reservdelar till AQ151?
  6. Hej, kör någon på el i en 26-fots motorbåt eller större? Vilken effekt (watt och lbs) krävs för lågfartsläget 5-6 kn? Vi har en Coronet 26 Family och funderar på eldrift i lågfart. En räckvidd på 3 timmar vore trevligt. Rekommendation på lämplig motor och batteri tas gärna emot.
  7. Se också till att locket på sjövattenfiltret är rakt påsatt med båda skruvarna så det inte kommer in luft.
  8. Hej, du har säkert kollat impellern och sjövattenfiltret? Om inte, sätt dit en ny impeller och fetta in den med impellerfett.
  9. DeO

    Galvad bränsletank

    Så här ser ”galvsanden” ut i filtret efter en säsongs körning. Hade även lagt sig en sats i nedåtböjen på ledningen från tanken. Övriga bilder nedre delen av tankens ena gavel. Utsida.
  10. Hej, vi har en Coronet 26 Family med galvad bränsletank bensin original från -77. Vi väntar offert för utbyte, men kan behöva köra över sommaren innan bytet. Vad säger erfarenheten om dessa galvade tankar från 70-talet? Vad är det första som händer när de är slut? Motorn stannar pga avlagringar i bränslet (filtret sätts igen)? Eller läckage? Vi har hittills inte haft några problem alls. Om risk för läckage, vad kan vi göra för att inspektera skicket? Syns ev. rostangrepp på utsidan? Eller måste man in i tanken? Tänker ex. att titta med en inspektionskamera. Hur som byter vi i vart fall påfyllningsrör, tankventilation och ser till att jordledningarna är ok. Bränsleledningarna är redan bytta och förgasarna renoverade. Pumparna ska bytas och vi är noga med att regelbundet kolla efter läckage och köra motorrumsfläkten innan start och efter tankning.
  11. Hej, se mitt inlägg som inspiration till att hitta den perfekta modellen. Jag är medveten om att inlägget inte är mitt i prick vad du söker. Men jag vill ändå nämna Coronets modelluppsättning om man är intresserad av 70-tals-nostalgi. Tänker främst på 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi skaffade själva en 26 Family för att åtminstone komma nära den perfekta modellen. Dock är spec 26:an (7,97 m) inte vad du söker i sjöegenskaper i krabb motsjö. Här sägs 24:an (7,4 m) vara något bättre med ett helplanande djupt V-skrov och smala slag ända ut till aktern. Med det sagt så har 24:an och 26:an stängd kabin och ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. På 26:an mäter det ca 2 x 2,5 m och är hyfsat skyddat från vågstänk och delvis även vind genom de sluttande väggarna från kabinen. 24:ans akterdäck är halvmetern kortare Akterdäcket på 26:an rymmer uppåt 8 pers som kan sitta längs sidorna för fri sikt åt sidorna och bakåt. Sikten framåt i lågfart och från 20 kn är fullt acceptabel även den med tanke på den lågt placerade kabinen, som man ser igenom. Även härlig känsla att stående vila armarna mot kabintaket för fri sikt framåt. Här står man även väl skyddad bakom den 1,5 m höga kabinen. Finns även några exemplar med en yttre styrplats placerad just här. Därtill sitter styrhytten relativt långt fram, som gör att en del vågstänk hamnar på sidorutorna istället för på framrutorna. Innerutrymmet är visserligen väloptimerat, men har lite mer att önska. Dock kan uppåt 7 pers. knöa in sig i styrhytten vid dåligt väder. Vi har skaffat ihopfällbara barstolar för att även kunna sitta i mittgången. Annars sitter man 5 pers. bra i styrhytten, förarplatsen inkluderad. Dinetten är dock lågt placerad som standard, där kortare personer har svårt att se ut framåt och åt sidorna. Benutrymmet på toan är begränsat om man har kvar den vanliga toastolen. Vi använder dock en portabel kemtoa som därmed kan skjutas ända mot väggen, vilket ger ok utrymme. Jag har inte kört i kustbandet än, men på de större fjärdarna i Mälaren i uppåt 10 sekundmeter. 26:an är stötig i krabb motsjö, men när vågbergen är lite längre skär den hyfsat mjukt igenom sjön även i planingsfart. Verkar gå fint i allt utom just direkt krabb motsjö. Bifogar några bilder på 26:an och länkar från Coronetklubben. Coronet 24 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22 Coronet 26 Family https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30
  12. Tack för tipset, Svenke! Vi har precis beställt en Wave för dubbla bensinare. Återkommer när vi installerat och provkört. Hittills gott intryck av Flowtrecs. De svarar snabbt och verkar kunna sin sak. Utförlig spec och manual. Stäm av med dem så du får rätt storlek på sensorerna till just dina maskiner. För liten kan hämma flödet. /Daniel https://www.shop.flowtrecs.com/en/glowna/21-flowtrecs-45.html#/2-version-m_60_130_km
  13. DeO

    Material i kapellduk

    Så här löste man det på patrullbåtsmodellen.
  14. DeO

    Material i kapellduk

    Hehe, ja där var det inget problem med kvaliten i vart fall Vi ska experimentera lite med https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-650gm2-2000043355 som tak. Beskrivs ”Kraftig kvalitetspresenning av vävförstärkt PVC-plast (650 g/m²). Presenningen är UV-skyddad.” Få se hur det är med lukten. https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/kapelltillbehor/kapelltrad/kapellfonster-bredd-137m-m för sidorna.
  15. Hej, vi har en Coronet 26 Family med stängd kabin och öppet akterdäck. Akterdäcket är självlänsande och behöver egentligen inget väderskydd, annat än att livslängden på trädetaljerna ökar. Kapellet behövs främst för besättningen. Vi har tänkt att hitta en så prisvärd och funktionell lösning som möjligt. Vad är vitsen med kapellväv framför en högkvalitativ presenning? Tänker ex. tältduk i fritidstält och party-/mässtält. Håller kapellväv kondens borta bättre? Tanken är att vid behov använda värmare på akterdäck och att kunna sova där sommartid.
×
×
  • Create New...