Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025

SeaMaster560wa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    580
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om SeaMaster560wa

  • Placering
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Plats
    Hunnebostrand

Senaste Profilbesöken

2 568 profilvisningar
  1. Denna konstruktion ser ju trevlig ut Känns som det skyddar om det iaf bara skulle vara lite grunt där man går in
  2. Vi båda har alltid älskat farten men vi märker nu med åldern att vi kör faktiskt saktare och saktare, dels för att det börjar bli obekvämt men det är heller inte lika roligt längre. Men vi vill ändå känna att vi har möjligheten med att öka farten lite, inte då 45 knop utan det räcker med ca 20-25. Frågan gällande dieselmotor och maxvarv var mest vid de tillfällena som det exempelvis börjar blåsa upp, åskan kommer eller något händer som man skulle vilja ge det lilla extra. Vår vanliga körning brukar vara mellan 5-24 knop där 5-8 är merparten.
  3. 👍👍 Vi får nog fundera på detta vidare med rak axel, ägandekostnaden talar väldigt för rak axel och det är i mitt tycke den tråkiga kostnaden om den är för hög. Det som talar just emot rak axel är just farten. Vi har gått ner fartmässigt från vår förra båt som gjorde 45 knop till den vi har idag som gör drygt 30 knop. Och till nästa båt ville vi gärna att den gör kanske 25 knop men vi får fundera runt farten ett varv till 😁
  4. Låter bra! Som Du själv skriver så är det ju inte där man tillbringar den största delen utan vi vill gärna ha möjligheten om det tex skulle bli dåligt väder
  5. Tack! Är de även slingriga med duopropp? Har alltid stört mig på det när vi t ex åker genom Sotekanalen hemma (5 knop) 🙃 Är det svårt att lära sig (hur långt är det snöre 😂)? Har kört båt i många år (bara utombordare) och lagt till på många olika ställen men är långt ifrån ett proffs 🫣.
  6. Tack för ett fantastiskt svar! Det är just manöverheten som jag förstått är den stora nackdelen. Bogpropeller är ett krav från vår sida så den hjälpen kommer ju då finnas 😁. Vi vill också gärna ha lite fart (helst över 20 som max) och där finns det väl inte så många med rak axel? Hur är det att köra diesel på maxvarv om man någongång skulle behöva göra det? Oftast gäller ju marsch och lägre.
  7. Har tittat lite Nimbus och tycker de är riktigt trevliga. Saknar dock soffgrupp i aktern. Annars tilltalar utseendet oss. De vi hittills fastnat för är, Aquador, Marex, Nimbus
  8. Ok tack! Det är lite detta jag är ute efter, personer med erfarenhet 😁 Tanken är väl mest när man ska lägga till. Har båtplats rätt så långt in och då kan det ibland vara behov att backa dit man vill. Men som sagt man kan säkert sköta en del bogen
  9. Tack! Kräver mer planerad körning då isåfall, har förstått det som att vid back kommer man bara rakt bak. Förstår varför men är det så illa eller kan man styra något?
  10. Storlek på båt är mellan 26-30 fot som vi funderar på. Ni får gärna komma med förslag på vettig båt också, enligt kriterierna: - ca 500 000 - Helst HT - Marschfart ca 20 knop (svårt kanske med rak axel)
  11. Hej! Vi funderar på att byta upp oss till en liten större båt. Kommer idag och har sedan tidigare bara haft utombordare. Har bara tidigare tittat på drev som alternativ då jag tycker både soppa samt försäkringskostnaden sticker iväg med dubbla utombordare. En del rekommenderar rak axel pga billigare ägandekostnad förhållandevis mot drev men som jag förstått är hanteringen av båt sämre med rak axel kontra drev, framförallt vid backning. Då jag och frugan är van vid hanteringen från en utombordare har lagt rak axel åt sidan. Men: - Är det så illa eller är det ändå rätt ok att baka dit man vill med en rak axel?
  12. Ajdå! Det får vi hoppas inte händer 😬😬
  13. Tack! Men det var visst slutet 70 jag sökte info kring
  14. Du har helt rätt! Kollade med sonen nu och det är årsmodell 77 eller 79. Han ska kolla imorgon
×
×
  • Skapa nytt...