-
Innehålls Antal
14 716 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
277
Mackey senast vann den dag 21 Augusti
Mackey hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
4 748 ExpertOm Mackey

-
Placering
Guldmedlem
Profile Information
-
Plats
Stockholm
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Bara en fundering! Vi är ju alla olika, men jag skulle avråda ifrån att planera att ha en båt på land så länge utan att kunna använda den. Jag skulle bli tokig på att ha en oanvändbar båt redan år två. Det kan vara mera inspirerande att ha en båt som iaf. går hjälpligt att puttra runt med på somrarna.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Spontant tycker jag inte set ser ut som en svensk kulturskatt även om den heter Sundsvall. Nu är ju ju jag inte så bevandrad i gamla båtar, men den känns bara inte svensk. När du hittar något som du är intresserad av kan ett tips vara att ta kontakt med Sjöhistoriska museet för att försöka få lite mera info om vad det är för båt du är intresserad av.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Absolut nöjd efter nio års användning. Väldigt lätt att installera. Enda nackdelen med alla typer av elektroniska skiljereläer är att de drar lite ström som totalt sett blir mycket energi under vintern om man väljer att ha sina batterier inkopplade som vanligt. Solen räcker inte riktigt till för att hålla all "passiv" elektronik ombord i drift, men man ska ju ändå titta till båten ibland så så kan man ju ladda batterierna (om det finns el på uppläggningsplatsen). Vi har Skilejerelä, 10 mA Solcellsregulator, 20 mA Gasollarm, 0 mA Det kopplar vi ur för det dra mycket. Radiominne, 5 mA Någon ytterligare jag inte minns, 5 mA Totalt 0,04 A låter ju inte så mycket, men 0,04 A x 3 månader "mörker" x 30 dygn x 24 timmar = 86 Ah Sedan tillkommer batteriernas självurladdning på upp till 10 % per månad.
- 22 svar
-
- 3
-
-
Nej, snarare tvärt om och det stämmer med vad som beskrivs av HVO också. Varför sägs HVO vara "sotfritt"? HVO100 är en produkt som kombinerar teknisk och miljömässig prestanda på ett mycket bra sätt. Förutom fördelen med en hög CO2-reduktion uppför sig produkten i vissa fall bättre, beträffande förbränning, köldprestanda och filtrerbarhet. Energiinnehållet är något mindre i jämförelse med Mk1 diesel, men det höga cetantalet (min 70) medför att den brinner mer effektivt. Den effektivare och renare förbränningen ger mindre sot i motor och reningssystem, som exempelvis påverkar partikelfilter med förbättrad livslängd. https://www.circlek.se/drivmedel/biodrivmedel#:~:text=Den effektivare och renare förbränningen,får man också skonsammare emissioner. Bättre arbetsmiljö HVO100 är helt luktfri och bryts ner betydligt snabbare än traditionell diesel vid eventuellt spill. Mer än 50% har brutits ner inom en månad. HVO100 avger heller inget svart sot och är fri från cancerogena ämnen. Vid förbränning reduceras partiklarna med 33%. https://colabit.se/hvo100/#:~:text=Bättre arbetsmiljö,förbränning reduceras partiklarna med 33%. Med HVO100 kan man sänka växtgasutsläppen från den egna verksamheten med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. HVO100 har också lägre utsläpp av andra luftföroreningar som partiklar, sot, kväveoxider och svavelföroreningar, en stor fördel för motorer och den lokala luftkvaliteten. https://bioenergitidningen.se/sa-funkar-det-med-hvo100/#:~:text=VARFÖR ÄR HVO BÄTTRE ÄN,motorer och den lokala luftkvaliteten.
-
Bra idé, men... I Franska Polynesien fanns där bara baguetter, inte wienerbröd. Inga påsar, men ibland fick man dem inlindade i tidningspapper och där fanns ibland ledtrådar.
- 36 svar
-
- 1
-
-
Lite trög kanske. Jag skrev tidigare i tråden (tidig morgon innan jag var helt vaken) att jag inte hade lust/ork att bygga om elsystemet och att jag har en DC/DC- omvandlare och en gammal regulator liggande, så därav min lite sämre lösning. Frågan är hur dålig den blir? Nu när jag ritat upp hur det blir så verkar det ju inte bli så bra. Det blir nog svårt att få någon vidare laddning på blybatterierna från LFP. I början när blybatterierna är urladdade och och LFP-batteriet fulladdat blir det väl en del laddning, men ganska snart kräver blyet högre laddspänning samtidigt som LFP-spänningen sjunker vartefter det laddas ur.
-
Jag tror du får svårt att få exakta uppgifter på vilka kabelareor och säkringar du ska välja. Dels är det alltid lite osäkert hur installationen verkligen ser ut och vilka kablar som används och vilka temperaturer dessa tål och dels kan det kännas lite "jobbigt" att känna att man har någon sorts moraliskt ansvar för någon annans installation. Ska det bli helt rätt och riktigt måsta man gå igenom systemet ganska detaljerat. Jag tror att det inte är allt för ovanligt att välja bort att säkra av motorkretsen för att inte riskera att generatorn/laddningsregulatorn pajar om säkringen skulle gå sönder. Av samma anledning saknas nog strömbrytare på motorkretsen ibland. Ofta är det ju väldigt kort väg mellan motor och batterier så det är ganska lätt att de till att just den kretsen inte fallerar.
-
Det där räknas inte som dimma, det är bara lite försämrad sikt.
-
Då hade amerikanarna en störsignal i systemet så att positionen inte skulle bli lika bra (50 - 100 m felvisning) som den var för deras egna militära enheter. Denna störsignal (Selective Availability) togs bort den 2 maj 2000, troligen för att det då hade utvecklats olika tekniker att kringgå felvisningen.
-
Det tänkte jag också. Jag skulle fylla fult i båda tankarna och sedan fylla fullt igen efter en tid för att på så vis konstatera om och hur mycket mera den ena motorn drar jämfört med den andra. Sedan är det ju lite skumt att motorljudet skiljer sig markant åt.
-
Låter vettigt! Särskilt utanför Kapellskär är det ju rätt stor risk att hamna framför ett kryssningsfartyg. Då är det nog bäst att försöka ta sig bort från "farliga områden" så snart som möjligt. En besättningsmedlem med jättestora öron på fördäck (där det ofta är tystast) är också bra. Jag håller mig gärna nära land och helst lägger jag mig stilla vid land i dimma. Sedan ska man inte glömma bort att ge signal minst varannan minut, gärna oftare, för att andra ska höra att man finns. Marin traffic har ju "fusk-AIS" så att man kan se andra båtar som har AIS eller som loggat in så att deras position syns. Jag tycker dimma är obehagligt idag när vissa med snabbba motorbåtar verkar köra på nästan som vanligt efter plottern utan att direkt sänka farten. De kanske har radar, men jag är lite tveksam till om det är så.
- 36 svar
-
- 1
-
-
Det var väl snarare så att de träffade en hel kontinent!? När du tar upp detta så var det väldigt intressant att inse att det faktiskt kan vara rätt lätt att missa rätt stora öar. Inte om man har plotter, men innan dess. När vi seglade från Galapagosöarna till ön Hiva Oha i Franska Polynesien så tänkte vi att den ön som är nästan 1300 m hög måste vi ju se på jättelångt håll. Kanske hela dagen innan vi kommer fram. Så var det inte alls! Först när vi var fem distansminuter från ön var vi säkra på att vi såg ön. Innan dess var den gömd i dis och gick inte att se. Man kan ju tänka sig att det var ganska lätt att segla förbi en ö när man navigerade mha. stjärnorna, eller iaf. att det kunde ta tid att hitta ön fast man var viste att man var nära.
- 36 svar
-
- 1
-
-
Så här tycker SXK att man ska göra. och det tror jag är så det ska se ut i en CE-godkänd båt också. Många skippar huvudströmbrytaren till motorn. Tänk på att säkringar ska sitta så nära batterierna som möjligt. Tänk också på att säkringen är till för att skydda kabeln, så om du har en 100 A säkring så bör du ha en ganska kraftig kabel. Jag har dålig koll, men gissar på att det är lämpligt med en 35 mm2-kabel till en 100 A säkring. Det finns andra på forumet som har bättre koll som kanske kan svara på vilken kabeldimension du bör ha.