Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025

Brunnsviken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    919
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Brunnsviken senast vann den dag 22 Maj 2022

Brunnsviken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

296 Expert

Om Brunnsviken

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det gör det, så man har ju inte skägget i brevlådan helt. Men det blir längre resor som kostar både mer tid och bensin, att ställa mot omaket och kostnaden att bottenmåla.
  2. Håller med. Det bästa vore ju om Fisksätra BK där den ligger tar över, men jag antar att det svåra är bemanning och underhåll. Eller att Fisksätra alt Saltsjö-Duvnäs Marina kör den på mer kommersiell än ideell basis. Tycker man borde kunna tjata till sig nåt miljöstöd av kommunen för att få ner kostnaderna. Men marinorna häromkring verkar också rätt tunt bemannade och fokuserar mer på att skruva båtar än affärsutveckling. Svårt, det där med att allt kostar.
  3. Tack för inlägget. Jag tog precis ett bad och kände efter, då jag för tillfället ligger grunt vid brygga och inte i hemmahamn. Utmaningen är att jag inte ligger vid brygga med baddjup ofta nog för att tajma in när tulpanerna sätter sig. Himla synd att borsttvättarna inte blev mer populära och att de verkar lite jobbiga att driva. Det borde utgå statligt miljöstöd eller nåt.
  4. Intressant! Ska kolla hur det ser ut på min F225 FETX 2018 vid tillfälle.
  5. Tack för återkoppling. Det är nog dags för mig att smörja in lite också. Det är alltid en massa gnissel när båten legat oanvänd ett tag och jag sänker motorn. Nån mekaniker sa till mig att trimkolvarma inte är så bra designade, du verkar vara inne på samma sak.
  6. Jag har de senaste tio åren inte bottenmålat min båt utan använt borsttvätt istället. Dels av miljöskäl och dels för att jag nu har aluminiumbåt. Nu läste jag precis att tvätten närmast mig i Fisksätra läggs ned/säljs av hälsoskäl. Då blir det betydligt längre för mig att åka iväg och tvätta. Ni andra på östkusten som inte bottenmålar, hur håller ni skrovet rent under säsongen? Tvätt, skrovduk, annat? En skrovduk av enklare modell från CleanBoat skulle kosta mig nästan 10000 kr och hålla i ca 5 år säger de. Det känns dyrt så jag letar alternativ. Tips?
  7. Tanken sitter under durken, 300 liter. Jag har en 2018 och har aldrig känt bensinlukt. Om du inte redan gjort det bör du nog kolla efter läckage, kanske en slang som spruckit?
  8. Skojigt nog är detta den officiella lösningen på Buster. Om man planerat att lasta båten så tungt att självlänsarna längs skrovet hamnar för lågt, så får man med ett par fina plastpluggar för ändamålet. De har jag aldrig behövt använda dock.
  9. Vilka har rapporterat om detta? Läser gärna mer, googlade lite snabbt och slarvigt men hittade inget.
  10. Jag tror också att trimkolvar kan behöva luftas. Jag har haft samma problem med min F225, löste sig efter luftning. Den här videon beskriver problemet och lösningen: Kan inte lova att han gör rätt/på bästa sätt, men principen är där iallafall. Jag lät en firma ta hand om det samtidigt som min vinterservice, men det verkar inte speciellt svårt att fixa själv.
  11. Tack för svaret @bemek. Jag lyckades till slut med en tång och ganska mycket våld öppna hela blixtlåset så att jag kunde passa tillbaka sidorna mot varandra.
  12. För någon säsong sen eller två så uppstod ett "hål" i blixlåset på kapellet till min Buster, dvs tänderna lossnade från varandra. Jag minns inte riktigt vad som hände, kanske var tänderna i blixtlåset (av plast) dåliga men ingenting ser direkt trasigt ut. Hur som helst, jag försökte med hjälp av löparen få tillbaka blixtlåset jämnt igen men det har inte gått. Som ni ser på bilden så sitter kapelldelarna lite snett i förhållande till varandra pga hur blixtlåset hamnat. Det gör i sin tur att kapellet blivit lite svårare att passa in på båten. Går det att få tillbaka detta på något sätt eller behöver blixtlåset bytas? Att försöka lägga delarna bredvid varandra och passa in har visat sig väldigt svårt, det blir inte så exakt som det måste vara för att löpa helt jämnt.
  13. Jag får för mig att tvätt och impregnering av kapell hemma är rätt jobbigt om man inte har mycket utrymme. Naturligtvis beroende på hur stort ens kapell är. Själv bor jag inte tillräckligt stort för att lyckas göra det här inomhus och utomhus har jag svårt att tvätta/torka utan att det blir smutsigt igen. 1800 för att slippa det omaket tycker jag inte är ohemult, men kanske inte billigt. Vänta bara tills du ser priserna för att laga kapellet, eller för den delen köpa ett nytt...
  14. Jag hade en gammal Sea Ray en gång. Båten i sig var helt okej om man bortser från alla ålderskrämpor och allmänna slitdelar som behövde bytas ut, men det var inte Sea Rays fel. Jag upplever att Sea Ray har bra rykte och att man får förhållandevis mycket båt för pengarna, även om det inte är något premiummärke. Chris Craft är en klassiker och du får betala därefter. Bayliner har väl däremot ganska dåligt rykte, om det är välförtjänt eller ej vet jag faktiskt inte. Övriga märken har jag ingen direkt uppfattning om mer än att flera av dem brukar köras av folk som ser ut som Jan Emanuel och/eller har en rätt flexibel uppfattning eller kunskap om beteende på sjön. Speciellt om de är stora och har kraftiga motorer. Väldigt fördomsfullt, jag vet, men alla fördomar har en gnutta sanning i sig. Fördomen stämde dessutom på mig, jag hade min amerikanare när jag var ny och okunnig på sjön 😂
  15. Kolla i FB-gruppen Buster boat owners om någon har liknande erfarenheter. Av det jag sett därifrån de senaste 5 åren så är det här ovanligt. Förklaringen som ligger närmast till hands är som andra skriver bottenfärgen och/eller krypströmmar. Edit: med det sagt kan det naturligtvis vara någon ovanligare orsak 🤷‍♂️ Apropå huvudbrytaren: länspumpen bör alltid vara inkopplad om du inte besöker båten ofta och länsar själv.
×
×
  • Skapa nytt...