Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Spancox

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    841
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Spancox

  1. Personligen tror jag inte att en höjning till 0,5 skulle göra någonting. De som gnäller över att de inte får dricka till sjöss kommer att fortsätta gnälla, de som inte vågar dricka en öl till lunchen och sedan kasta loss skulle inte våga dricka en öl då heller osv. Det enda rätta är att ha samma nykterhetsnormer och promillehalter till sjöss som man har på vägarna. Är du inte nykter att sätta dig bakom ratten så är du inte heller nykter att framföra din snabba motorbåt eller större segelbåt. Det ligger nog tyvärr i sakens natur att de som talar för ett mindre lagreglerat samhälle, tolerantare missbrukslagar och annat blir kallade för fyllerister, haschtomtar osv. Precis som vi som förespråkar reglerande lagar blir kallade för tråkmånsar, nykterhetssvin, kärringar och annat. Debattonen på nätet är för övrigt förfärligt låg och att börja prata om åsiktsfrihet när man får mothugg och annat är snudd på pubertalt dumt. Åsiktsfrihet är att ingen kommer och skjuter dig när du kritiserar Reinfeldt. Att ingen bränner ner ditt hus för att du röstar på SD (där har tyvärr rättssamhället en del att ta tag i) och så vidare. Åsiktsfriheten innebär inte att maringuiden är skyldiga att publicera dina alster, vara sig de handlar om båtar, alkoholpolitik, invandrarpolitik eller något annat.
  2. Vilka är alla dessa allt fler som vänder sig mot denna utmärkta lag? Ni som tjafsar om att man inte får ankra om när vinden kantrat, förtöja om om det blåser upp eller liknande har fel. Det går alldeles utmärkt att göra det, har man sådan otur att länsman kommer på blåskontroll vid det tillfället (som om länsman skulle sitta beredd ute bakom en kobbe när det blåser 16 meter och regnar ) får man helt enkelt hävda att det var av nöd som man var tvungen att handla. Nöd är nöd och våra lagar tar hänsyn till det. Ni som tjafsar om vikande krogsiffror, jag skulle jag vilja se underlagen för era studier. Jag pratade med Magnus som driver Bullandö krog för några veckor sedan och han hade en ökning av omsättningen från året innan, dock inte lika stor som han hade hoppats - vilket naturligtvis kan bero såväl på det myckna regnandet som på något annat. Då jag har min båt i tämligen vältrafikerade farvatten med gott om sjökrogar inom räckhåll är jag väldigt glad över den här lagen. Mitt egna drickande är nog för övrigt tämligen sverigenormalt, jag dricker alldeles för ofta någon öl för mycket eller stänger krogen med en whisky i näven. Jag förstår inte varför ni anser att det skall vara olika nykterhetsgränser på sjön och på land?
  3. Jag tänkte byta ut elen till våren och sitter nu och skissar på det nya. Jag skulle behöva en formel för att räkna ut minsta kabelarea där kända värden är spänning, last, maximalt önskat spänningsfall samt material (koppar). Jag hittar inget vettigt på nätet, en himla massa kalkylatorer som listar spänningsfall men inget användbart i det här syftet. Finns det någon elguru eller excelräv här som kan bistå? Edit: Frågeställningen är löst, svar för hugade spekulanter nedan: Genom att modifiera skyllermarks formel kom jag fram till följande: Totallängd i meter*Ampere*0,017(koppar)/maximalt önskat spänningsfall i V = kabelarea i kvmm (notera att totallängden är fram och tillbaka till förbrukaren). Senast ändrad av Spancox | 09 oktober 2011 | 10:45
  4. Vi skrattade gott åt ett båtnamn för några veckor sedan. En motorbåt, kanske åtta meter eller något som hette Gefanina. Svinbra namn helt enkelt.
  5. Detta stycke är bara tillämpligt om det bor någon på ön ifråga, något jag inte tror att det gör. Tomt är alltså inte mark som ägs av någon, tomt är mark som är bearbetad och i omedelbar närhet till ett bostadshus.
  6. Jag har själv funderat över detta. Alla(?) fendrar jag har sett verkar ha samma sorts ventilinlopp för luftpåfyllning. Ett svagt koniskt munstycke av rätt diameter borde med andra ord passa 100% av marknadens fendrar. Varför säljs det då inga sådana munstycken eller varför inte en Fenderpump?
  7. Ni som pratar om privat mark och annat som anledning till att inte lägga till vid en brygga med gott om plats och utom synhåll för bostadshus bör läsa kapitel 2 till 7 i miljöbalken, eller det hyffsade sammandrag som finns på naturvårdsverkets hemsida. Tack för att du delade med dig av den här jobbiga erfarenheten, Berra. Det är synd att det skall finnas sådant slödder till sjöss. Mvh Thomas
  8. Här hittade jag till slut en del fläktgaller: http://shop.conrad.se/websale7/Ventilationsutlopp.htm?Ctx={ver/7/ver}{st/3ea/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{mi/SHOP_AREA_17202_0812060/mi}{p1/5b32f297d87974a02be61f41ffebded9/p1}{md5/8789f9b6a6d22a31300159cb68fb4d78/md5}
  9. Liros filmer är väldigt bra, det var de som till slut lärde mig att få till ögonsplitsen.
  10. Du skriver att du saktar ner för att få ögonkontakt med idioten. Hade det inte varit bättre om du saktat ner litet tidigare så att situationen inte hade behövt uppstå? I gott sjövett ingår den främsta skyldigheten, att agera så att sitationer som den du nu beskriver inte uppstår.
  11. Jag har den här sommaren lärt mig att ögonsplitsa treslagen lina och på så vis såväl tillverkat egna förtöjningstampar som hjälpt båtgrannar med detta. Nu skulle jag vilja lära mig fler splitsar och gärna för flätat tågvirke med. Finns det några kurser man kan gå (bor i Solna så hela Storstockholm duger), jag har googlat men tyvärr utan framgång än så länge.
  12. Jag behöver förbättra cirkulationen i vår 35s5 och tänkte använda några billiga 14cm fläktar till detta. Jag har dock gått bet på att hitta några ventilationsgaller som passar och är snygga. Helst vill ja hag dem i rostfritt, men till nöds kan även andra material duga. Fläktarna har måtten 140x140x25 mm. Har ni några tips på lämpliga fläktgaller åt mig? Senast ändrad av Spancox | 10 augusti 2011 | 01:46
  13. Ibland drabbas jag av idén att det skulle vara trevligt att bo ombord på sin båt permanent. Att ha havet som granne, bara att kasta loss och så har man hela skärgården för sig själv när alla andra stackare står nere på klubben och putsar fribord. Detta ställer ju en del krav på flytetyget ifråga, främst vad det gäller rent fysiska utrymmen. Jag har kikat på nätet efter lämpliga båtar och hittat litet Formosabåtar, ketchriggade 50 fotare som kanske är stora nog att bo på, möjligen även för stora för att kännas speciellt kul i skärgården, det vet jag inte än. En av båtarna jag tittat på är en Dynamique 52 DS. Är det någon här som sitter på info om den märkliga riggen, i mina ögon måste de ju bli gravt underriggade med akterstaget såpass långt föröver? Titta på bilderna från denna länken: Sejlbåd på 50 fod sælges Någon som har några andra synpunkter på Dynamique 52? //T
  14. Det är klart att vi skall ha ett båtkörkort. De som motsätter sig ett båtkörkort är till allra största delen samma personer som pratar sig hesa om att de minsann kan köra båt ack så otroligt bra även efter tre starköl i Sista roliga helgen... tråden. Till viss del beror det säkert på att dessa personer har en liberal syn och inte anser att staten bör lägga sig i så länge folket kan hantera det hela. Å andra sidan blir man en smula rädd när samma personer argumenterar för totalt kör vad du vill, hur fort som helst och hur full som helst.
  15. 35 - 40 är väl helt rätt storlek för litet semestersegling på sex pers. Jag tycker att det är litet dåligt med inlägg i tråden här, undrar om det beror på valet av forum. Långfärds Snack kanske skrämmer bort folk som annars kunde ha tips på intressanta platser och övrigt tips och tricks. Jag har tyvärr inget tips på lämpliga båtuthyrare då jag aldrig hyrt båt i Västindien.
  16. Hej! Klart att ni skall segla i Karibien! Jag har varit där nere och seglat två gånger plus en seglats hela vägen så några tips bör jag nog kunna ge. Bästa tiden är januari till maj. Tex mars. När det gäller Västinden har det tidigare varit litet omständigt att ta sig dit. Alternativen som gavs var, i stort sett, Air France via CDG-FWI, Brittish Airways via London-Antigua eller KLM via Amsterdam-NA. BA har det extra lilla problemet att deras plan till Antiuga går så tidigt att planet från Stockholm inte hinner landa, vilket ger en extra natt i London. Extra dyrt, om man nu inte uppskattar en natt i den kokta matens förlovade hemland. AF har flera olika alternativa öar i French West Indies där St. Martin och Guadeloupe väl är de mest kända. Problemet med AF är att man måste byta plan på djävulens egen lilla flygplats Charles de Gualle. KLM flyger till St. Martin, Aruba, Curacao och möjligen några till öar. Fördelen med KLM är att man slipper CDG. I gengäld är deras biljetter någon tusenlapp dyrare vilket är märkligt då det är samma bolag som AF. Nu till det trevliga. Resebyrån Langley Travel har byggt en liten resort på Guadeloupe. Till denna flyger de direktcharter från Sverige en gång i veckan. Det fiffiga med detta är att en flygstol hos Langley är väsentligt billigare än reguljärplatserna hos flygbolagen. Samt att resan blir nio timmar totalt istället för 13-17h beroende på graden av lyckade byten. Mitt restips således: Flyg med Langley till Guadeloupe. Från Guadeloupe finns det en hel del fina etappmål, även om man inte har lust att nattsegla. Ilse des Saints ligger bara några timmar från stora marinan på Guadeloupe och är väl värt ett eller flera besök. Öster om Ilse des Saints ligger Marie Galante, där har jag inte har varit men jag har hört att det skall vara värt ett besök. Vidare söderut sedan kommer den mest karibiska av de små Antillerna, Dominika. Fattiga men stolta människor och mycket vacker natur. Sedan är min personliga åsikt att är man och seglar i de små Antillerna skall man titta till Nelsons Dockyard, dvs ett stop på Antiuga är obligatoriskt. Från Dominika är det norrut till Ilse de Saints, vidare norrut till Dähä (Deshaies) som är en fin liten fiskestad med en rätt skyddad svajvik. Från Deshaies går ni norrut till Antigua, möjligen med ett stopp på Montserrat på vägen. Nästan alla av de små antillerna som jag har varit på har varit värda ett besök, alla är bra på sitt eget lilla vis. Strunta i att växla in Eastern Caribbean Dollars, det går utmärkt med US$ och Euro. US$ tas _överallt_. Hur många är ni och hur stor båt har ni tänkt er? Med vänlig hälsning, Thomas Koos
  17. Hmm, jag tittade på Volvo Pentas PDF-blad ang D2-40 när jag startade tråden: http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=195604&r=2008-08-13-10-05-33&t=PDF1P&a=7749283&p=T416&d=Product Bulletins&s=781642&model=D2-40&transClassId=9&segmentId=17&lang=sv-SE Om inte länken fungerar klicka på D2-40 här: http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/c_diesel_sailboat/Pages/d2_40.aspx Där tycker jag att kurvorna påvisar strax över litern/h vid 1400 rpm, 90 Nm och 17hp. Eller räknar jag fel på något vis, är det glädjesiffror från fabriken kanske? Nu är inte soppaförbrukningen det väsentliga här, i och för sig, utan om motorn tar skada av att gå på 1400 varv i flera timmar. Intressant att höra åsikterna om polering, jag får läsa på litet om det ämnet.
  18. Förlåt, naturligtvis är det D2-40 jag menar.
  19. Jag sitter och funderar på nya båten, eller snarare drömmen därom då. Jag tänker mig att instället ta en 40hp istället för en 30hp och köra den på något lägre varv för att få ner motorljud och bränsleförbrukning, men ändå ha en kraftig motor med resurser när det behövs? (VP2-40 istället för vp1-30) Stämmer det att en modern dieselmotor behöver arbeta vid ett visst varvtal för att fungera väl och slitstarkt? VP2-40 utvecklar 88Nm vid 1400 varv, drar då 1L/h och ger litet drygt 17hp. Skulle en VP2-40 må dåligt av att ligga på låga 1400rpm som marchfart?
  20. Skäms på dig, KillerBoo! Här satt jag vid datorn och var litet småsömnig, klockan var runt elva och den uppvärmda sängen lockade. Då klickar jag på din tråd och fastnar i runt två och en halv timmars sträckläsande. Det är inte snällt att utsätta sina medmänniskor för sådant. Allvarligt talat, jag har läst alla inlägg med stor behållning och visst finns det en liten svag och rätt ynklig röst som viskar något om att det skulle vara trevligt att göra sammalika. Tack för att du delade med dig av dina beslut och umbäranden under vad som kallades den kallaste vintern i modern tid.
  21. Gör så att du ringer till lastbilsfirmorna och kollar, de brukar ha dunderkoll på var de kan lyfta båtarna någonstans och ger dig ett överslag på totalkostnaden. Vi har vår tös i Stavsnäs. Går in till Vinterhamn där en kranbil möter upp, sedan kör han upp den till vår delägares tomt och lyfter av där. Brukar kosta 1800 eller nåt, och då får han ju ändå åka hela vägen ut till Stavsnäs. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket åkeri vi anlitar, men det är ganska likriktade priser på båtlyft.
  22. Mycket bra info Seawolf, tack för att du delade med dig av den!
  23. Hmm. Min VP2003 är enligt info ovan, självluftande vid spridarna. Om man då efter filterbyte struntar i att lufta öht utan har en elpump som trycker fram diesel istället. Då torde väl pumpen fylla upp filtret och luftmängden vandra uppåt i systemet, fram till de självluftande spridarna? Eller har jag otur när jag tänker, nu igen?
  24. Det är ingenting jag har märkt av i mina egna båtar i alla fall. Vill du ha en 100% hållbar lösning i flera år så är det ju bara att blanda till litet plastspackel. Det är inte speciellt jobbigt, klarar man att mäta upp en matsked sirap så klarar man nog att blanda plast med.
  25. Yeap, tändsticka är lösningen. Du behöver inte ens något klister utan tryck in en eller två tändstickor så att de bottnar i hålet, bryt av dem och skruva i skruven. Sitter som berget sedan.
×
×
  • Skapa nytt...