Gå till innehåll
fredag 17 oktober 2025

sege

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    203
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Expert

Om sege

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En motor från 1995 är en gammal motor, bringar nog inte särskilt mycket högre värde än en liknande båt med original-motor. Jag köpte 2020 en båt från 1996 med motor från 2015, den var dyrare än motsvarande men inte särskilt mycket. Då var det fortfarande garanti kvar på motorn. För att ha något att jämföra med.
  2. Tid Kvar: 6 månader och 14 dagar

    • Säljes
    • Begagnad

    Nu säljer vi vår fina Bella 9000 Sunmar med bytt motor till ny Yanmar 2015! Vi köpte båten 2021 och körde hem den från Finland och den har gett oss så många fina stunder. Vi har varit ute från tidig vår till sen höst och till och med adventsfikat i den! Båten har en toppenbra akterruff där våra två barn (10 och 13 år) har sovit utan problem och vi vuxna kunnat fortsätta kvällarna inne i kabinen utan att störa. I förpiken sover man lätt två vuxna och där finns även två bra garderober samt vädringslucka. Toaletten är rymlig för att vara en båttoalett och fungerar bra. Köket har mycket bra utrymmen och välfungerande ugn för morgonbrödet. Vi har uppskattat att kunna laga mat och samtidigt ha så bra uppsikt över när barnen badat. Stor och rymlig taklucka har gjort att båten känns väldigt öppen och luftig soliga dagar. Den marschar fint på 18-19 knop och är, tack vare den moderna motorn, vibrationsfri och väldigt tyst under gång. Tack var denna båt har vi kunnat vara ute från tidig vår till långt in på hösten och vi hoppas den hamnar hos någon som kommer uppskatta den lika mycket som vi har gjort. Fakta Längd/bredd: 9x2,95 meter Vikt: runt 3,5 ton Bränsletank 300 liter Vattentank 130 liter Septitank 50 liter med däck samt nödtömning Motor Yanmar 6BY3-260, 6-cyl 260 hk från 2015 Nytt backslag/axel/genomföring/black jack samtidigt Elektroniskt reglage Fart Bruksområde, 3-21 knop Marschfart, 18-19 knop Toppfart, cirka 25 knop Bränsleförbrukning 5 knop, 0,3-0,5 liter/sjömil 8-9 knop, runt 1 liter/sjömil 17-20 knop runt 1,6-2,0 liter/sjömil Diverse utrustning Raymarine Axiom 7 plotter med Navionics sjökort Ancharomatic ankarspel i aktern Origo 6000, två ‘plattor’ och ugn, spritkök Kolfilter på vattensystem ger drickbart vatten i samtliga kranar Raymarine knop och djupmätare Bogpropeller Gångvärme, tre utblås samt defroster ruta Wallas Nautic 30D 3 kW värmare, fyra utblås (förpik, toalett, kabin och akterruff) Mente Marin automatiska trimplan 30l VVB, värms av motor Inverter 2 kW för 230-uttag El Startbatteri bly 380 Ah LFP batteribank Victron Cyrix-Li skiljerelä Victron Orion DC/DC-laddare Victron MPPT med 180w fast monterad solcell Victron BMV712, “eltankmätare” Större förbättringsåtgärder 2015, ny motor, Yanmar 6BY3-260, inklusive ny propeller/backslag/motorkuddar/axeltätning/lager 2017, nytt spritkök inklusive ugn 2021, Lifepo4 batteribank, 380Ah, Victron skiljerelä, Victron DC/DC 2021, 180W solcell med Victron MPPT 2021, ny VHF, Raymarine plotter (Navionics sjökort), diverse USB-uttag 2021, montering ankarspel 2021, montering jollefästen 2021, nytt kylskåp, Dometic CRX50 2021, linjering motor 2022, ytterligare isolering motorrum 2022, ny interiörbelysning 2022, nytt kapell 2023, ny vattentank, 130 liter, kolfilter 2024, rengöring/inspektion dieseltank Video: https://josege.quickconnect.to/d/s/13B43hWt6n1bMs5N9L8gH8l0CyWWX8M4/rUulb6drI5dc-qjGq0fbgLY2BpraCyvR-2LlgJnenPgw Suzumar 270 med en Johnson GT10 kan ingå vid snabb affär!

    INGET VÄRDE SPECIFIERAT

    Ingarö, Stockholm - SE

  3. Jag har en Matsutec HA-102 kopplad till en Quark-Elec Quark Elec A034B på NMEA-0183 som sen pratar NMEA 2k med resten samt 0183 till min VHF så den har position och slutar grina över det. Haft i tre säsonger nu, Matsutecen har skött sig utan några som helst bekymmer under den tiden. Rekommenderas för det priset! Plus, för mig, är att den är möjlig att ta med och programmera om.
  4. Jag köpte liknande under brinnande covid-panik med trailer och en 75-hästars Mercury '99 för 30'. Räknar inte med några 30 längre, mer 15-20 kanske.
  5. Angående luftdurk eller RIB så är min erfarenhet från Talamex 270 med luftdurk till Suzumar 270 RIB att Talamexen var lättare att få upp i plan med fler personer men RIBen har helt överlägsna sjöegenskaper. Båda planar med två vuxna och två barn (~210 kilo) med en hederlig Johnson 10-hästare från 2005. Talamexen planade med ytterligare ett barn, så uppåt 240 kilo men det är stört omöjligt med Suzumaren.
  6. Tror som ovanstående, kanske med ett barn, soligt väder och medvind men högst tveksam annars.
  7. Slår ett slag för den otroligt ovanliga modellen Bella 9000 Sunmar, något större, halvplanande finsk båt som är i mitt tycke fantastisk. Jag har en med en Yanmar BY3-260 från 2015, marschar 18-20 knop på ~2 liter/nm, kan även åka ~5 knop på 1000 rpm med en förbrukning på 0,3 l/nm, 7 knop på ~0,8 ungefär. Såldes från början med 170 hästars VP, då toppar den nog runt 15 knop. Akterruff, skjutdörr till kabin och allmänt ganska vettigt planerad. Om ngt så är allt lite för litet men det är också mycket inklämt på kort båt. Finns bara en på blocket nu som är ett nybygge, leta i Finland, där brukar finnas fler. Tråd här om den: https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/bella_9000_sunmar/108037632 https://www.nettivene.com/en/moottorivene/bella/928483
  8. Så är det med Navionics på min Axiom också. Komplett värdelöst är det. Allmänt funkar rutter sjukt dåligt med Navionics/Axiom i kombo. I Boating (Navionics app) på iPad funkar det finemang dock.
  9. Har en sån från förra året med elektroniska knappar, det är fantastiskt skitstörande. Värdelöst faktiskt.
  10. Kan du ligga förtöjd och göra samma manöver? Dvs att pressa motorn utan att båtens läge ändrar sig? Vad händer då?
  11. Jag tycker tvärtom men det är nog beroende på båt kanske. Jag hanterar min nuvarande axel-båt mycket bättre bakåt än gamla. Prop-promenad (eller vad det heter på svenska) och bogpropp gör att jag kan fickparkera med vind i 'fel' sida utan problem. Gamla båten hamnade där vinden önskade när jag backade. Så; det kräver kanske att man lär sig och tänker men när man kommit dit kan åtminstone jag hantera min båt mycket bättre än vad jag kunde med drev. Hur jag än planerade med drev var det ändå något annat som bestämde var båten skulle. Hopplöst. Men; då är det kölad axel-båt mot amerikansk badbalja som jämförs, badbaljan hade mycket ovan vattenlinje och väldigt lite under.
  12. Jag har, som andra, också gått från drev till axel och kommer aldrig mer äga båt med drev. Jag hatar gången med drev. Det är ofantligt mycket lättare att hantera min axel-båt som gör det jag ber den om än badbalje-drevbåt som sticker dit vinden tar den (okej, något överdrivet men ni fattar min poäng). Det är så otroligt skönt att kunna lägga båten i fem knop och inte behöva ratta ihjäl sig, bestämma sig för att åtta knop vore lagom eller 15, eller faktiskt 22 i vårt fall utan problem. Förbrukning går 0,4-2l/nm ungefär, faktiskt något mindre i 22 knop än 18 men då går vår båt också lite högt och blir lite rank. Nä, tvi vale för drev, mer axelbåtar åt folket!
  13. Smådalarö Gård var det där, tagen fredag kväll så det var innan värsta snöovädret hade börjat. Åkte hem lördag eftermiddag, då var det både snöigt och härligt!
  14. Blev en runda i helgen, var ingen trängsel i hamnen direkt. Idag åkte jollen upp, vågar inte ha kvar den på badbryggan när det snöar som det gör nu. Båten får nog ligga i får vi se om man kan få till en runda till i år. Än är inte båtsäsongen slut, tror jag.
  15. Var gjorde du provat? Gick det att göra på distans?
×
×
  • Skapa nytt...