Gå till innehåll
fredag 31 oktober 2025

Jorgen01

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 141
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    12

Jorgen01 senast vann den dag 13 Mars

Jorgen01 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

488 Expert

Om Jorgen01

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Är det en inombordare i båten så är vikten med motor.
  2. Om du har åtta knop medström (extrem) så visar loggen 17 och gps 25 (fart över grund) Fart genom vattnet 17.
  3. Tryck hårt på nyckeln samtidigt som du vrider.
  4. Kolla huvudströmbrytaren så att nyckeln inte fjädrar tillbaka någon mm när strömmen är sluten. Jag råkade ut för detta på min senaste båt. Där låg dock motorn utanför huvudbrytaren, den hade därmed direktström. Endast instrument,lanternor och plotter går över brytaren. Hos dig ser det ut som att motorn ligger på huvudbrytaren.
  5. Nu gissar jag så får vi se om jag har rätt. Cylindrarna på höjd, dålig smörjning på de översta lagren.
  6. För några år sedan hade jag ett OMC drev, då hette det att det skall sitta en röd växelvajer mellan motor och drev för bästa växelfunktion. Det hade jag, tidigare ägare hade bytt till detta då växlarna hade ramlat ur med den ordinarie originalvajern monterad.
  7. En vild gissning, vevlager eller lossnat spräckt foder.
  8. Drar båten vänster skall trimmfenans aktre del flyttas vänster.
  9. I en del båtar följer det ett täcklock.
  10. Om det är stuvfack under sittdynorna så går det väl att känna med armen böjd i mellan skrovsidan och innermodulen. Under förutsättning att det finns ett mellanrum att trä upp handen i.
  11. Om man plockar bort sittdynorna så kanske det går att komma åt baksidan på båtens innermodul, kanske sitter det en vingmutter där. Detta är bara en gissning.
  12. Den platta grejen är till för att höja tomgångsvarvet temporärt. Den går tillbaka automatiskt när du lägger i växel. Den skall göra det i allafall.
  13. På min tid i slutet på 60 och början på 70 talet så tog alltid farsan hem bränsleslangen till Johnson motorn. Argumentet var att skall de stjäla båten får de hålla sig med egen bränsleslang.
×
×
  • Skapa nytt...