Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Niklas-ES

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    323
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Allt postat av Niklas-ES

  1. Får jag även fråga hur långa båtar du haft dom i? står upp till 8 m, min är 8,5 m , men känns som det borde funka ändå
  2. Verkar kunna bli lite ändrade planer. Jag besitter för tillfället en, plotter/lod med Aktergivare, men har fått erbjudande att köpa en Simrad GO7 för en mycket billig peng, dock utan givare. Så då funderar jag på köpa en sådan du använder Makro. Min gamla var 7 Pin. Är givare och allt klart i, så man fäster bara den i botten och tillsätter glykol?
  3. Tack för alla svar. Och intressant läsning. Var ut och tittade nyss och tyvärr är det lutning där jag förmodligen skall limma den. Vad jag hört skall man fylla en påse med vatten och ha givaren i för testa placering. Jag har inte så många ställen att sätta den på så jag tänkte nog chansa att sätta i den där och se hur det funkar, är ju inge jättejobb att flytta då den är limmad. Dock. Funkar att det "limma upp" givaren i lodrätt. Dvs fylla mer på ena sidan än andra? Eller måste bygga nånting homogent som den kan limmas på?
  4. Ok. Då skall jag nog testa det först. Limma Jag har en Rospigg 28. så borde vara enkel laminat (?) För mig räcker det som sagt egentligen att kunna se från 10 meters djup. Bottenstruktur är heller inte lika viktig
  5. Finns ju även en variant som heter Airmar, om någon vet skillnaden så dela gärna med er
  6. Hej. Jag har planerat att sätta Aktergivare med rör i skrov och fylla med vätska osv. Men det att det finns en givare att sätta inom skrov. Skulle underlätta en massa arbete. Någon som testat dessa? Behöver inte ha precision på några större djup, utan mer att när jag gå mot bryggor.
  7. Tycker det verkar riktigt bra, skall skall själv skaffa detta om jag får ordning på allt annat i båten. Vad har du för Teltonika?
  8. Kom på vad jag tror är en rimlig lösning. Ta bort pumpen i fören. Försöka brotta 30mm slangen dit under motorn. Sätta den den större pumpen där istället. Ta den andra och sätta där jag tänkte ha pumplådan, tror mig hittat en väg för kunna dra ut en till slang och en gammal proppad skrovgenomföring. Givetvis backventil på båda.
  9. Så jag beslutade mig för pumplåda. Kändes rimligt då jag har svårt att komma ut med flera slangar från motorutrymme/skrov. Tänkte att jag kunde skippa en pump i motorutrymmet. bara ha en i fören av motorn som skulle gå till lådan i akter. samt att slangen för den lilla pumpen jag har i aktern också kunna gå till pumplådan. (pumpen i fören har max 46l/min och lilla aktern 14 l/min) Beställde då en pump som klarar 75L/min, samt att jag tänkte sätta lådan så lågt som möjligt så även den kunde funka som en vanlig pump om allt skulle bli skit. tex. att förpumpen går sönder, så pumpar "stora" när nivån kommer över lådan. Dock insåg jag att den väldigt svårt att få en låda även här. testade lite och lyckades endast få i en nerkapat 3l låda för pumpen att stå i om jag vill ha allt mot skrovet. vilket känns för litet. Skulle behöva ideér och tips från er, hur hade ni gjort? (jag har lyckats fått ner och ut en 30mm slang för "stora" pumpen, bara hål genom skrov kvar)
  10. Tack. Pumplåda var ingen dum idé, jag har även en liten pump i kölsvinet i aktern, då hade jag kunnat tagit den till pumplådan också.
  11. Hej. Jag håller på att installera nya länspumpar i motorutrymmet. Skall sätta in 2x Seaflo 750. (Automatisk) en i fören och en i aktern på motorutrymmet. Har lite svårt att hitta vägar in i motorutrymmet för slang. Längst i aktern på utrymmet finns dock en genomföring jag får igenom slangarna. Det innebär dock att jag måste dra slangen från pumpen i fören, längst skrovet under motorn ca, 180 cm innan den kan börja dras upp och ut genom skrov.sedan höjdmässigt blir det kanske 150 cm. (Totalt ca 350 cm) Min fråga är om det möjligt med en så pass lång dragning? Tänkte sätta backventil också. Tryckhöjden på pumpen är max 2,5 meter. Men frågan är om den vågräta dragningen kommer påverka? Fråga 2 blir då om det är möjligt att koppla hop dessa två slangar till en ut genom motorutrymmet och skrov (2 pumpar en slang) blir fasen så mycket mindre arbete. Grundtanken med detta var att pumpen i fören skulle vara den primära, då nästa allt samlas där, sedan skulle akterpumpen, som sitter aningen högre, agera "nödpump" något katastrofalt skulle inträffa så att vattennivån blir så pass hög och hjälpa till.
  12. Har försökt kolla lite altenativ från ebay, typ: Landar dock på en 370:- men frakt och allt där till. Sedan vet man ju aldrig kvalité mässigt.
  13. Tack för detta. kollade tuben, och dessa verktyg. verkar göra saken betydligt mycket lättare.
  14. Hej! Jag har en fundering kring tätning av fönster. När jag köpte båten läckte det kraftigt kring fönster, så i panik och att jag inte tänkte till så tätade jag kring rutorna med marine seal. Detta vart dock extremt fult. En ruta tog jag bort, och satt dit igen för att kolla hur det funkade, det skulle jag dock inte ha gjort, då det tog en mindre evighet att få tillbaka den igen. Vad är det bästa sättet att byta lister/tätning? Är det samma princip gäller numera med plastbiten man pressar i? eller finns det något sätt som är lättare? Tar hellre att materialet är aningen dyrare, men kanske går snabbare att montera.
  15. Resultat efter 1 timme, klorin/vatten. Kanske inte är relevant till tråden rakt av, men kanske en bra notis i det hela.
  16. Hej! Jag har följt och sökt liknade trådar kring detta. Då jag själv skall "fräsha" till våren. Jag gjorde ett test på en flagga jag hade liggande, som var redigt attackerad med svartmögel. Tanken var skulle spraya på 50/50 blandning klorin/vatten, låta vara en ca en timme. Sedan lägga i blöt med såpa. Dock vart jag förvånad när jag klev gick ut till garaget efter en timme med klorin/vatten. Allt svartmögel var i princip borta, då flaggan redan var solblekt så är det svårt att se om den blivit mer blekt. Men tycker inte det ser ut så.
  17. Ja. Dock inte helt hundra om detta är läckage. Som jag lärt mig nu så kan det bli en del under vintern. och detta kom plötsligt, i samband med redig väderomväxling (om det har någon betydelse) Samt att om det vore läckage så är det väldigt oregelbundet.
  18. jag har tittat under durkarna, där är det tomt.
  19. Var ut och drag kabel i båten idag, öppnade motorutrymmet och vart förvånad över att det var mer så snabbt. Som nämnt tidigare första bilden var efter 7 veckor, andra var efter 6 veckor. Denna är inte ens en vecka. Dock har det gått från -5 till +9 under denna tid. Snabbt. Om det vore ett läckage så är det absolut inte regelbundet? Försökt känna, men det känns fuktigt mest överallt. All fukt som tinat?
  20. Har du provat att slipa lite lätt på växelstången för att se hur angripen den är? Märkligt att spärren är så rostig, svårt att se logiken i det.
  21. Ja, min uppfattning är åtminstone att många båtmekaniker som hållt på i många år, svär mer när det kommer in någon med en modern 4-takt än en äldre 2-takt. Dom har väll mer eller mindre sett likadan ut från 80-99 när insprutningen började etablera sig. Men som du säger får man överväga konstnad mot värde, om det är något större jobb som skall göras. Förstår också nwin's tanke på att ge motorn lite kärlek för att få den att vara med längre, vilket jag tror det kommer göra om man håller efter.
  22. +Byte olja i riggen om det inte är gjort. Samma med tändstift
  23. Är det nära till planing med familjen i båten nu? Tänker bara spontant att 2 hk mer inte är någon enorm skillnad.
×
×
  • Skapa nytt...