Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

nwin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nwin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Just växelstången valde jag efter visst övervägande att lämna. Jag håller tummarna för att den ska hålla en tid till. Dock beställde jag andra delar med gott resultat (men med lång leveranstid och med tullavgift) från https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha Delarna söks upp via respektive sprängskiss. Lycka till!
  2. Svarar mig själv på detta. Jag gavs möjlighet att känna på en kompis motor av samma modell. Beteendet var precis detsamma som min återmonterade motor. Så nu har jag gott hopp om att allt ändå är i sin ordning. Försök att starta motorn görs i morgon. Efter makeover ser nu grisen ut som bilden nedan.
  3. Slangen är borta. Passade på att plugga hålet fram på växel i samband med att den bättringsmålades. Nu har jag dock ett problem. Efter att ha monterat tillbaka växeln går det utmärkt att lägga i friläge (propellern roterar fritt), lägga i back (när propellern roteras moturs roterar svänghjulet medurs). Men när jag lägger i växel framåt och roterar propellern medurs så känns det som att den kuggar över. Jag har testat med växeln demonterad, det fungerar då att rotera medurs direkt på axeln som går från svänghjulet och propellern roterar då medurs. Men om jag i stället roterar direkt på propelleraxeln så kuggar den på nytt över när det blir lite kraft. Någon som har en ide på vad jag kan testa, eller är detta väntat beteende?
  4. Är det då värt att leta efter dess anslutningar? Eller kan jag likaväl ta bort slangen? Jag kommer att installera en GPS.
  5. Nu är en del av arbetet gjort. Motorn har fått nytt bränslefilter, nya tändstift, impellern är bytt (växeln dock inte monterad än), och så lite smink på grisen på det i form av rostskydd och bättringsmålning. I samband med fixet så stötte jag på slangen på bilden. Den är ca. 0,5 meter lång och lossad i båda ändar. Bästa gissningen så här långt är tryckloggen. Stämmer det och var ska den i så fall vara ansluten? Om inte tryckloggen, vad är det?
  6. Jag har inte slipat på den än. Tänker att jag testar det som steg 1 i samband med impellerbytet, när den ändå är ute. Vill undvika spånor om det på något vis kan leta sig in på känsliga ställen vid växeln.
  7. Precis som ni säger så är tanken att förlänga dess liv med några år. Faktiskt en del andra detaljer som också är rostiga, bland annat stoppen till powertrim samt den axel som löper genom hydraulcylindern till densamma. Dock är det bara växelstången (se bild 1) som jag kan se har någon större betydelse för funktion, annat än att stoppen är lite tröga att reglera.
  8. Det ser inte så ut (jag kan ordna bild i morgon). Har jag förstått det rätt så gick Yamaha över till rostfritt först -94, innan dess var de i svart stål. Jag har själv haft tanken att byta den samtidigt som impellern men har inte lyckats hitta någon bra beskrivning för hur den lossas från växeln.
  9. Oljefiltret var ju lätt i så fall, check på den Tändstift kommer bytas, och oljan i riggen byttes i januari innan köp. Anledningen till att jag funderar på att byta växelstång är att den är rejält rostangripen. Vill förekomma ett eventuellt brott och byta till rf. Vi bor i Karlskrona, Blekinge, men båten har innan köp gått i Västervik.
  10. Som nybliven ägare till båt med en 2-takts Yamaha 60 hk från -89 har jag börjat fundera på vad man kan göra själv men också vad man absolut bör lämna till yrkesfolk? Då motorn är till åren komna så lockas jag av att göra en del av arbetet själv för att hålla nere kostnaderna men samtidigt förhoppningsvis förlänga motorns liv och inte minst för att lära. Jag har god teknisk kännedom, men begränsa praktisk erfarenhet av att meka med motorer. Nedan följer vad jag än så länge har identifierat att jag skulle vilja göra: 1. Byte av bränslefilter. 2. Byte av oljefilter. 3. Byte av impeller. 4. Byte av motor till powertrim/tilt. 5. Byte av växelstång. Kommentera gärna på ovan tänkta insatser, men gärna också generellt om vilka delar man bör hålla sig borta från om man inte vill ha ihjäl sin gamla motor. Vad brukar leda till problem? En sista fråga, var köper man enklast reservdelar till en Yamaha från -89. Utbudet online tycks väldigt begränsat, än så länge är de alternativ jag har hittat eBay eller Aliexpress.
×
×
  • Skapa nytt...