-
Innehålls Antal
323 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Niklas-ES
-
Då förstår ja. Ja som sagt, vissa delar blir vit. men en del vill jag återställa, skall dock prova på sätt ovan. Och jag har ingen olja under där jag har lackat. utan slipat trärent och primat etc. väldigt jobb det med. Dock, nu lär man väll bli utslängd härifrån Är jag lite nyfiken hur det skulle bli om man primade på gammal olja, dvs inte slippa helt trärent.
-
Tack för detta, då har jag lite att gå på. bara av nyfikenhet. om inte bör olja plyfa, hur har dom fått plyfan på detta vis tidigare? Med den lystern
-
Skulle nog tro det är oljat. Går inte att värma och skrapa utan blir blir endast vitmjöligt.
-
Eller snarare, vad har använts på den väggen, kan det vara mahogany bets?
-
Ahh, tack ingen olja på plywood, kan ju vara bra att veta 😅 hur skulle man rädda den väggen på sista bilden tro, eller iallafall försöka återskapa den ljusnade delen något sånär? Gör jag ovanstående även där får jag väll inte den delen mörkare? Eller ger klarlack en mörkare lyster? Eller kan man betsa klarlack? nu är det nybörjarfrågor på hög nivå.
-
Efter jag slipat ner har jag använt mig av mögeltvätt.
-
Ja, egentligen är det en generell fråga för hela båten.. men i detta fall gäller det dörrar och hyllor som jag tror är i plywood? Lacken på hyllorna går dock lätt att skrapa av, medans dörren inte går alls, blir vitmjölig som bäst. Nu kan jag väll passa på fylla på med några frågor. Först och främst, är hela båtens inredning i dåligt skick. Jag har länge funderat på vad jag skall göra, men i och med att träet är i dåligt skick, har jag beslutat att måla delar vit. (Många som knyter näven i fickan nu) då kanske ni undrar varför jag inte kör som det är och fixar det riktigt vid lämpligt tillfälle. Jo, för att jag har en sambo som är livrädd för svartmögelprickar och har små barn. Så jag tänker att jag ”fräschar” upp så gott det går (Slippa, tvätta,måla)och byter det framledes när barnen blivit äldre. Men vissa delar vill jag försöka rädda,dörrar,hyllor,trapp,lister etc etc Jag har några väggar som till 90 procent ser bra ut, men finns några fläckar som skulle behöva fixas, slipas,oljas? Så det ser snarlikt ut resterade väggen. Är det möjligt? Alltså utan att försöka få bort allt och måla vit. Och jag är verkligen inte ute efter perfektion i detta läge, utan att det ser ok ut.
-
Tack! så, mäta med olja. Låta torka riktigt, slippa lätt med fint papper, typ 220-280? tvätta med t-röd. Lacka?
-
Hej, en snabb (kanske dum) fråga men. kan man klarlacka över träolja och teakolja?
-
Tack för detta, skall tätas, skall ända byta glykol. Tur det finns kunniga och hjälpsamma människor.
-
Kommer kanske dum fråga, men spill ledning, är det denna?
-
Tagit bort lite mer nu, känns som det kommer fram den ”rörbiten” som går i mellan där? lite konstigt läckage då det verkar oregelbundet. har alltså bara börjat. Har tidigare sett nån droppe i skrovet vilket jag inte lagt mycket vikt i, och nu verkar det lugna av en anning
-
Hej! Har besvärat alla en del här på senaste. Som nybliven båtägare är det mycket frågor och funderingar. Nu tror jag dock att jag stött på nånting som kommer sätta väldigt stora, om inte stopp mitt projekt att ställa ordning denna Rospigg. Har nämlingen haft mycket diesel i skrovet. Sökt detta läckage och tillslut sett att givaren på ena tanken läcker. (rinner ner i motornutrymmet) Så tänkte täta det. Dock nu när det är tomt i skrovet så märker jag en pöl med glykol. droppar rätt friskt så måste tagit fart nyligen, förmodligen efter starten igår. Det rinner längst motornblocket, under expantionskärlet. bakom remmarna. Har ej lokaliserat exakt vart det kommer ifrån, men har en känsla att detta kan vara riktigt allvarligt då det verkar som det rostat en del där och att det inte är slangar inblandat, någon som har någon ide? eller hur jag skall ta mig framåt? Nivån är väldigt hög i expantionskärlet och har alltid varit det. Alltså bakom remmarna rinner det ner glykol längst blocket.
-
Haha, ja, du gjorde ju det Rascal, men jag tror eller trodde inte jag kunde ha sådan tur tack, abc. Det skall jag testa. som det är nu, visar överfull när man startar tändningen. trycker in: knapp 1: visar halvtank knapp 2: full (med inte överfull, utan går ner lite. Vilket får mig att hoppas att det finns liv på den) knapp 3: överfull,( dvs händer ingenting, får att tro att det är färskvattengivaren som jag kopplat ur) men skall testa kortsluta, då får jag svar snabbt
-
Nu har jag kollat lite igen, gjort den också bytt skor på andra givaren. kopplat bort färskvattengivaren. visar samma fullt på ena och halv på andra försökte öppna tanklocken på däck, ena ser man ingen diesel. den andra ser man diesel i höjt med där ”påfyllningsröret” slutar. vad som referens. Kan ju vara helt olika på olika båtar. Men vad skulle man tro en tank är på om den ligger jämns med påfyllningsröret i en tank? Dålig bild, men diesel är vid slutet av röret. leker lite med tanken att kanske det är fulltank, den andra är halv därav att jag inte ser dieseln.
-
Skall försöka, inte helt lätt dock när allt hamnar i en omärkt panel med plintar och säkringar inne i toan, sedan byter kabelfärger osv till ett enormt kablage till panelerna. dock så kom jag på att jag har fyra fjäderknappar. 3 stående till vänster om tankmätaren. Kan ju vara tankarna och vattentank, sedan en till höger om tankmätaren, vette gudarna vad den gör för nytta
-
Hade varit det bästa. Har dock bara hittat en givare på ena tanken, jag kanske gjorde ren den som fungerade, (som visar halv) trodde bara jag hade en. för att krångla till det ytterligare har jag en tank för vatten fram, men likande givare, kan ju vara den som är inkopplad och är full, eller halv 😩
-
Ja, det stämmer. Två tankar också nyfiken hur det funkar med mätningen
-
Det är alltså en sån fjäderbelastad knapp, som endast fungerar om man håller in den. mätaren är kopplad till den på något vis. Trycker man inte in den, visar den fullt
-
Hej! Jag har precis köpt båt, och håller på och försöker lära mig denna. tidigare ägaren hade ärvt den och visste i princip ingenting. Har märkt 2 viktiga saker som jag skulle vilja ha funktion på, tankmätaren och temp mätaren. resten är inte lika relevant för tillfället. har börjat titta lite på just tankmätaren och det helt omöjligt att begripa för mig, kablar till förbannelse vid panelerna. Men, efter att läst lite tidigare trådar så har jag gjort rent och satt nya anslutningar mot givaren osv. Dock visar det fortfarande fullt, men trycker jag in en knapp bredvid så går den ner till halvtank typ. nu har jag ingen aning om detta är rätt då jag inte vet hur mycket diesel det vart i sedan innan, men det visar åtminstone inte fullt eller tomt. min fråga är, vad kan tanken vara med att koppla denna mot en knapp? Kan jag prova koppla den på annat vis? Undrar om den visar rätt när knappen trycks in. Kan ju alltid prova tanka lite och se om det blir skillnad. IMG_0080.MOV
-
Hej, har gängpaj på dieselfiltret för luftskruven. Ej skruven, men huset. Misstänker det borde vara vanligt med tiden. VP TAMD31. Hur har ni löst det? Gänga större gänggång och ny skruv är det lättaste kanske? går de att få ta på sådan luftskruv som är överdimensionerad tro?
-
Jag skulle säga längre rigg, samt att 70 hk känns VÄLDIGT stort på den båten. Sitter inte effekten, mer riggen. Den kölen är inget större än tex. En uttern 495 som lämpas bra med en 20-30 hk, misstänker den båten är rätt lika i storlek.
- 5 svar
-
- 1
-
