Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

elfanomad

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    379
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om elfanomad

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

1 179 profilvisningar
  1. Googlade lite snabbt på THG-4000 och fick resultat på ebay, walmart etc... Dåligt med detaljerad specifikation men spontant ser det inte ut att vara en isolationstransformator, att jorden är skild från primären som oftast syftet är. Dessa brukar kosta skjortan och det gör inte denna modell. Du kanske inte blev klokare av svaret men tror den är en vanlig spartransformator eller liknande.
  2. Intressant fråga. Jag tycker att man absolut ska kräva att få ett svar, sen om svaret innehåller en prisuppgift eller t ex ”tyvärr kan vi ej ge prisuppgift via mail, återkom på telefon eller så är du välkommen att besöka oss”, annars är firmorna oseriösa. Varför har man annars mailadress? Finns väl ingen anledning att skriva ut mailadresser på hemsidor eller liknande som kontaktmedel. Tyvärr är detta vanligt inom väldigt många branscher... Dags att komma in i 2000-talet och säkra upp inför framtiden, dagens ungdomar ringer aldrig... de smsar.
  3. Liten rapport efter meck med motorn. Det var rätt givet vart problemet satt, ett stift stack ut ur mängden och såg inte så värst bra ut. Bör jag vara orolig för knas i cylindern den satt i? Eller kan det helt enkelt bli såhär efter lång tid utan byte? Efter byte av alla tänddelar går motorn åter fint igen och varvar ur som den ska. Passade på att ta bort varvtalsstoppet, kändes onödig som ni nämnt.
  4. Tack T-s och Rollen för bra tips. Då blir det nog så att jag byter tändstift, kablar, nytt lock, tändspole, rotor... sen koppla ut varvstoppet. Känns som det inte bytts så värst mycket prylar på motorn genom åren. Köpte båten i somras och tror att säljaren inte hade stenkoll på service m.m. T ex bränslefiltret från 2015 (är lite nojig när det gäller "service prylar"). Delco EST såg rätt trevligt ut men tror jag börjar med slitdelar och sen kolla fjädrar och vikter. den har annars gått kanon. Lättstartad och går fint på låga varv. Återkommer med resultat kanske senare i veckan
  5. Tänkte höra med er kunniga här inne om min fördelare och tändning. Samtidigt som jag håller på att felsöka varför motorn hackar på 2000varv och mer så hittade jag en svart låda monterad på akterspegeln, Lucas Engine Speed Limiter står det på den. Behövs den och vad gör den för nytta? (se bild) Är inte helt hemma på fördelare men jag har väl inte någon elektronisk tändning (se bild på fördelare)? Tycker även fördelare ser lite grisig ut och känns som man skulle behöva byta tändelar, men kanske ska passa på att byta till brytarlöst eller full elektronisk tändning. Eller vad skulle ni tipsa? Har annars bytt hela bränslesystemet från tank till filter på motor, slang, kopplingar, filter m.m. då jag ändå monterade en bränslemätare (som funkar kanon). Ska dock kolla stift och tändning med stroboskop så fort jag får tillfälle (ute med båten nu). /elfanomad
  6. Funkar inte den här? https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-on-off-1p-miyama-electric-co-ltd-ms-243/p/30064192?queryFromSuggest=true Se datablad (kropp 9x5mm och M5 gänga) /Elfanomad
  7. Precis, tänkte öppna manluckan på tanken och kolla hur det ser ut, borde finnas mer skräp och vatten även där. Tyvärr är det ett riktigt gammalt CAV filter utan glaskropp, så jag kommer byta till ett helt nytt med just glaskropp för framtida kontroller m.m. Finfilter kommer också bytas. Bör jag använda kemikalier som STA-bil, Grotamar till förgasaren? Har en vp 570 från 1990. Vill gärna köra den ett tag till innan den rasar Hade otur vid min förra båtköp där en vp 271:a rasade efter knappt en säsong. Tack för tipsen!
  8. Måste bara visa och berätta vad jag upptäckte. Bytte båt till den här säsongen och införskaffade mig en Fjord 24W som jag är (än så länge) riktigt nöjd med. Det har blivit drygt 150-160 Nm och motorn har gått riktigt bra tills hemgång i fredags då den började uppträda lite "oroligt". Vi lämnade yttre skärgården för att ta oss hemåt och tuffade fram i ca 6-7 knop. Efter ca 1,5 timme ville vi dra på lite över Nämdö och började gasa, motorn svarade perfekt ända upp till ca 3000 varv men sen började den hacka lite smått. Ungefär som om den tappar någon cylinder då och då. Det pågick i ca 1 min men sen gick den normalt. Tänkte inte mer på det utan körde på. Kom över fjärden och lade till vid en sugtömningsstation och fixade toan. Kastade loss och drog på igen upp till 3000 varv med samma ryckningar/hack, däremot kändes det som den höll på längre än 1 min. La till vid hemmahamnen men hade inte tid att felsöka. Började felsöka lite igår och startade såklart med bränslet och kontroll av förfilter (som jag trodde var ett filter men var endast en vattenavskiljare), öppnade upp och fann det här... ... och bensinen såg ut såhär i avskiljaren. Känns som filtret ALDRIG har gjorts ren. För övrigt gick såklart avtappningsskruven av som finns i botten av behållaren. Ren tur att man inte fastnat med motorproblem ute på någon fjärd. Nu ska det skaffas ett CAV filter med vattenavkiljare och även byte av bränslefiltret på motorn. Hoppas jag hittat felkällan, eller bör jag göra fler åtgärder tycker ni? Mvh Elfanomad
  9. Stämmer! BA15s ser mer korrekt ut, men mät som bhemac säger
  10. Ser ut som en BA7s med adapter till BA9s. Kanske kan köra med en BA9s lampa utan "adaptern" ? Elfanomad
  11. Tackar! Körde hem båten igår, 55nm, och det allt funkade kanon. Blev glatt överraskad att båten går så bra i sjön, tar vågor riktigt bra. Som många andra båtar så slingrar den sig i låg hastighet men med knepet nedfällda trimplan blev det bättre och till slut kändes det helt ok. Jag vet inte om man ska införskaffa Zipwake en gång till eller om man ska testa MenteMarine, men trimplansautomatik kommer det bli. Det som upptäcktes med nedfällda Zipwake var att det slingras mer i låg hastighet än med nedfällda trimplan. Är lite kluven, men ska nog testa Mente då installationen är lätt och kan göras då båten är i vatten. Vet inte om båten gått i Henån, där kommer från Uddevalla och sen ett år i Mälaren och nu Värmdö //Elfanomad
  12. Precis, jag tycker också oljan skulle varit lite mer choklad/mjölk färgad om det skulle vara vatten.. Det som syns på stickan ser ut som det kommer direkt från oljedunken. Hur fort blir det åt det mörkare hållet? Krävs det någon timmes körning? Säkert olika från motor till motor m.m.
  13. Oljan byttes väldig nyligen av förra ägaren, motorn har endast körts vid provkörning för några dagar sen (5-10 min). Bilden kanske är lite missvisande med färgsättningen men kände ingen bensinlukt när jag satte näsan till. Om det skulle vara vatten i oljan, ska det inte vara mer skiftningar då? Det slutna systemet har en grönaktig färgsättning i glykolblandningen (kan den vara grönaktig?) och borde inte det synas på stickan lite? Skitdumma frågor kanske
  14. Jaha, då blev man med båt igen... var inte tanken efter försäljning av förra båten för en månad sen Tanken var att "skönt att vara utan båt, hitta på annat" till "äh, en liten båt måste vi ändå ha, typ liten styrpulpet" till "vi måste kunna övernatta åtminstone ett dygn, då blir en mindre HT båt perfekt" till "nämen, titta vilken fin Fjord 24W... den SKA vi ha!" Så japp, nu har vi en Fjord 24 som ska köras hem till helgen Provkörning gick bra och klart att det finns skavanker på en båt från 1980 men kikade på stickan, som man gör vid titt på ny båt, och då såg jag att det var lite mycket motorolja i min smak. Kommer pumpa ut lite för säkerhet skull, men frågan är om det är skadligt att åka med för mycket olja i motorn? Är en VP570 V8 som sitter i. /Elfanomad
  15. Hoppas det löser sig med mäklaren, är bolaget seriösa så är det nog inga problem. Måste faktiskt också påpeka att det finns otroligt många oseriösa inom maritima tjänster, har själv drabbats av det ena å det andra och är inte direkt chockad när jag läser dessa inlägg på MG. Ett problem är som någon nämnde tidigare, det är efterfrågan som styr och då det inte finns tillräckligt många varv, båtplatser, gästhamnar, mekaniker m.m. så kan många bolag inom marina branschen härja fritt och vraka å välja bland kunder. T ex överpriser på det mesta och tjänster som kan utföras i otid. Nä, tänk om jag var utbildad mekaniker för marina motorer.... då hade jag startat firma direkt :-) Sorry kapningen, följer resultatet med spänning! Mvh Elfanomad
×
×
  • Skapa nytt...