Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Jimsan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 194
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jimsan

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lite grundläggande seglingskunskaper: En segelbår för segel saknar gasreglage och olika båtar gör olika fart i samma vind. visst kan man sabba trimmet på seglen för att förlora fart, men då påverkas även manöveregenskaperna. dvs. seglar man fortare än framförvarande båt så får man gå upp jämnsides. Väljer man att gå upp i lä om framförvarande båt kommer man att få störd vind från båten man passerar och således förlora fart. För att inte skada seglen måste dessa bärgas om motorn skall användas. (tex i en trång passage) ett segel är ganska dyrt och inte något man utsätter för onödigt slitage. Själv undviker jag att segla i trånga passager och väntar hällre med att hissa tills jag når öppet vatten (något man i seglingskrätsar får ganska mycket kritik för) Tycker de flesta uppför sig just på sjön , men det finns idioter både med och utan mast!
  2. Har kört med polyrope multiplat dubbelflätad lina, är kanon att hantera och fjädrar bra, blir dock väldigt tunga när dom blir blöta. Som extra ryckdämpare kan man använda en fender som placeras mellan lina och brygga eller lina och lina om man lagt den tillbaka till båten. Dockline är också väldigt bra, men lite svårare att splitsa.
  3. Fjärrstyrd däcksbelysning är kanon, tankmätare till vatten septi och diesel har installerats, frysbox blev det i somras. En luftrenare från kjell o compani hamnade också i båten. En kamera på kjölen eller under vattenytan vore kul, lite bökigt att montera dock. Ny vhf skall i i vår, en autopilot står på önskelistan.
  4. Hade samma fenomen på vårt ancorlift spel för några år sedan. Visade sig vara skruvarna som höll i hop motorn som satt lösa (!rotor och skator tog i varandra när motorn gick åt ena hållet.
  5. Ska man vara riktigt riktig! Ska man väll avregistrera segelnumret i danmark och begära ut ett nytt nummer i sverige http://www.svensksegling.se/Batteknik/Batteknikovrigt/Ansokomsegelnummer/Ansokan/ Vet dock inte om det spelar så stor roll!
  6. Hade en 15hk av samma årgång och med samma problem. Testade att försiktigt hålla tryck på blåsan och då funkade den även på tomgång. Problemet för min del var oringarna i kopplingarna till bränsletanken. Bytte kopplingar och problemet var löst. På tomgång drog den tjuvluft, men vid gaspådrag nlev det undertryck i slangen och kopplingen tätade.
  7. Hr du några bilder på båten? Ägde en förlängd Dacapo för ett antal år sedan och som före detta flerskrovare är men ju lite nyfiken!
  8. Har inte orkat lusläsa alla inläggen, men räknar man på en panel monterad på tex rufftaket får man räkna med viss förlust pga skuggning från bomen också. Villiga paneler hittar man på tradera. En bra batteribank är också att rekommendera, går åt ganska mycket energi att toppa upp ett slitet 75ah batteri. Vi har 2st180ah batterier till förbrukning laddas med st 50wpaneler En på luck garaget och en på pinne i aktern (skall bytas mot100w i år) Och har inte haft brist på el. En ny 100w bör kosta runt 800:- på tradera
  9. Ang. Bilden. Helt klart en vattenjett!
  10. Helt klart intressant! Med en sådan hade vi troligen inte suttit utan gasol när en av slangarna i gasol kofferten brast förra sommaren. Men som tidigare nämntspriset måste vara överkomligt. En induktiv givare att koppla till befintlig tank panel skulle också fungera bra.
  11. Småbåtshamnen. Vid oset har en ramp, vet inte om det alltid är öppet, men det borde gå att kolla upp. Vill man slippa spjälstaketet måste man äka en bit,
  12. Finns några kul Appar till ipaden för att holla koll på seglandet, har inte hittat den perfekta,än, men har ju vintern på mig att leta och testa. S/Y Hakuna Matata har guppat ca1000 distans i sommar, några till kan det nog bli nu när värmen kommit!
  13. med starkare motor blir stegringen ännu läskigare. Testa att surra soppadunken i fören eller att gasa mindre. Att byta propeller kan också hjälpa. Små korta jollar med tunga motorer får gärna den effekten.
×
×
  • Skapa nytt...