Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pakik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pakik

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då jag har bytt tändmodul i tron att den hade gått sönder så måste den synkas med ecm. Samt att jag har bytt triggern i fördelaraxeln. Mao. en tändinställning är alltså nödvändig. Men det löser ute det ursprungliga problemet med varför hon började uppföra sig som hon gör. Eller för den delen hur sjutton man gör en korrekt inställning på just min snurra.
  2. Rätt säker på att allt går via ECM. /Patrik
  3. Jag har rätt bränsletryck på fuelrailen så jag är lite tveksam till det.
  4. Det sitter inget filter. Bara en flamdämpare med fina maskor. Den är även rengjord.
  5. Det låter kanske lite korkat, men har du kollat så inte termostaten har hängt sig? Fräsch impeller? Skit i kylsystemet? /Patrik
  6. Ursäkta! Jag skrev fel i mitt inlägg. IAC är bytt.
  7. Jag bytte slangar efter att problemen började. Jag har följt alla slangar utan att hitta några böjar.
  8. Hej på er! Motorn i fråga är en mercruiser 7,4 LX MPI -00 Hon beter sig väldigt tråkigt. Inget gassvar, orkar inte upp i plan och vandrar lite på tomgång. Väldigt Svårt startad också. Till saken hör att tändningen har gjort någon form av återställning. På tomgång ligger hon på 0 grader förtändning och på 3000 rpm ligger hon på 8 grader. Totalt fel med andra ord. Då jag får två olika svar om hur man ställer tändningen så undrar jag om någon har konkret information om hur jag ska gå till väga? Förslag 1: Mercruiser dator eller scan tool behövs för att sätta motorstyrningen i "service mode". Förslag 2: ingen dator behövs. Sätt endast kabel mellan jord och lila/vit kabel på tändstyrningens kontakt. Har kollat med startgas runt insug och toppar. Komp testad=ok. Kört från extern bränsledunk. Bytt: bränslepump, filter och slangar, Tändspole, stift, tändkablar, spole, rotor, fördelare, triggern i fördelaraxeln, TPS, AIC, knacksensor, tändmodul. En summa som börjar likna ett mindre lands BNP med andra ord. Om någon har förslag på vad i hela helsicke min motor pysslar med så vore jag evigt tacksam. /Patrik
  9. Skulle behöva lite tips på firmor som ni kan rekommendera i propellervärlden... Jag har en Bayliner 3055 -93 med Bravo2 drev och Mercruiser 7,4l Mpi LX. Problemet är att jag varvar 4200 rpm i marchfart (24-25 knop) med den prop.som sitter på nu och det känns ju lite väl saftigt. Jag borde ligga runt 3000 rpm. Proppen som sitter på nu är en alu quicksilver 18 1/4 R19 och jag är lite sugen på att testa en stål istället. Tankar, funderingar, tips eller ren fakta mottages å det tacksammaste! /Patrik
  10. Författaren till "Alla sa vi skulle dö" har seglat jorden runt i just en Vega. Jag fick tillfälle att delta på en av hans föreläsningar om deras tripp och det var vansinnigt intressant även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att göra samma resa i en sådan skuta! Här har du en länk att kika på: http://www.runtjorden.com/ /Patrik
  11. Pismo: Men borde inte ljudet vara konstant om det är stödlagret, då det snurrar hela tiden? Stödlagret ska vara bytt enligt förra ägaren men man vet ju aldrig säkert... /Patrik
  12. Gaskon: Japp! ljudet kvarstår vid tiltning. Flippermannen: Jag vet inte om det är ett lagerljud men det är ett konstant vinande ljud vid gång framåt som följer med motorvarven. Svänger eller lutar verkar inte ha nån betydelse. /Patrik
  13. Pakik

    Missljud Bravo3

    Har köpt ny båt och har ett metalliskt missljud från drevet vid gång framåt. Absolut tyst vid neutral och backning... Är det någon som har en gissning på vad det kan röra sig om? /Patrik
  14. Pakik

    Ny båt!

    Nåja, ny för mig iaf... Har köpt en -93 Bayliner 3055 med singelmontage 454mpi och BravoIII. Förra ägaren har inte direkt öst kärlek och omtanke på båten så det finns ganska mycket att pyssla med men den SKA banne mig ner en sväng i år. Semestern börjar ju på Fredag! Med goda råd och tips från Persk och Torgny-3055 i ryggen så inhandlades det nya flytetyget. Tack för hjälpen gossar! Vad som hittills står på listan är: * En REJÄL tvättning med avfettning och borste. * Lagat kapell och sytt in mer rutor. * Inhandlat en Webasto 3900 då den gamla var en Wallas på blott 1300w. Kändes åt skogen för litet. * Ankarspel fram. (och bak om tiden räcker till) * Nytt 65 liters kylskåp istället för det knappt fungerande 42L som satt där. * Ozonbehandling nere i ruffen. Nu återstår att hitta nya portlights och däcksluckor då dessa har sett bättre tider. Nåja, Rom byggdes inte på en dag... Tips på hemsidor där man kan köpa prylar och reservdelar till Bayliner mottages tacksamt! Lev och må! /Patrik
  15. Hej alla! Lördagen den 14 Juni håller Piteå Båtklubb öppet hus på våran anläggning ute på Svinöra mellan 10:00-14:00. Vi kör gratis båttaxi mellan Renöhamn och Svinöra mellan dessa tider. Ute på ön kommer bla. SSRS, kustbevakningen samt lokala firmor att visa upp sig under dagen. Hamburgare kommer att finnas till försäljning och naturligtvis kommer kiosken att vara öppen. Kommer du båtvägen så finns det många många platser att knyta fast skutan på och du som inte har nåt flytetyg är precis lika välkommen. Ta chansen att komma ut i skärgården och upplev sol och saltstänk! Välkomna!
×
×
  • Skapa nytt...