-
Innehålls Antal
274 -
Gick med
-
Besökte senast
Aldrig
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Stefan48
-
Jag förtydligar mig: Roligt. Jag har haft många roliga stunder när jag har läst hans historier. Man kan ha roligt även om man är seriös. Jag gick också på det i början, men kan bjuda på det. Nu är det en ljuspunkt i tråkiga vardagen att läsa om äventyren med specialselcon. Det ironiska i det hela bestod i att han drev lite med oss som har idéer om allting och skriver inlägg hitan och ditan. Det kan man väl bjuda på?
-
Jaha ja. Jag har för mig att den här tråden handlade om Speed Rails. Den andra diskussionen kanske kan föras i något annat medium. Jag tycker inte heller att vi ska hålla på och diskutera stavningar etc. här. Det finns andra platser för det. Jag har hittills förstått allt jag har läst på alla trådar, även om det är felstavat ibland. Steve fortsätt med dina vilda Selcohistorier. De är kul. Jag tror alla fattar ironin och storyn.
-
Snygg båt. Verkar som om konstruktören var lite före sin tid.
-
Hur ska du göra med dem som har motorseglare, då?
-
jag har hittat en Delta DC U i en katalog från 1972. Den är 5,30 x 2,00. På bilden sitter det ett inudrev, men det står att den finns för utombordare också. Min 50 hk Max 120 hk. 2 1 kojplatser Ruffhöjd 1 m. Tillverkare och försäljning på den tiden var Flipper Marin. Låter ju betryggande. Konstruktör Sigurd Isacson. Fanns som halvfabrikat också.
-
Nu dök det upp något som jag inte har en aning om. Vad är det för skillnad på en obromsad trailer och en båtupptagningsvagn? Är det fjädring, eller hjulaxlar eller vad är det som skiljer? Inom parantes skulle jag nog aldrig ens försöka köra 50 mil med min upptagningsvagn. 30 km/timmen och ett otroligt skumpande.
-
Styrpulpeten har en bottenform som gör att det behövs betydligt mer än 4 hk för att den ska gå bra i sjön. Det är inte bara vikten som har någon betydelse utan även formen på skrovet. På roddbåten däremot passar förmodligen din 4 hk jättebra. En roddbåt har en bottenform som inte är avsedd att plana och därför passar en liten motor.
-
Det finns hos Hjertmans också, 2165:-/skiva.
-
Jag är också lite nyfiken på den. Hittar ínte någon bild på den. Det är möjligtvis ingen på forumet som har en bild?
-
Stortriss lär ha byggts med sänkköl har jag hört.( Har aldrig sett nå´n) Men, det finns ju fler båtar med sänkköl.Campusbåtarna t.ex. Kruxet är väl att de oftast är dyrare än 20 000. De är ju ganska nya.
-
Tack allihop för tipsen, det löste sig igår.Det simplaste av alla fel, motorn var inte tillräckligt uttiltad. Att man inte fixar en så´n grej när man ska sälja en båt. /Stefan
-
Färgade skrov har ju en tendens att bli solblekta med tiden, men om du bara är noga med att pollera varje år är det nog ingen fara.Det får man ju göra på en vit båt också om man vill hålla den snygg. Repor syns på alla plastbåtar oavsett färg.
-
Trimplan monterar du i aktern på båten om båten gräver ner sig mycket i aktern när du kör. Du kan också använda tp för att få båten att plana i lägre fart. Vad är det för båt du har köpt? Har du kapellbågarna kvar är det ju smidigast ( men inte billigast) att be en kapellmakare sy ett nytt. Täcka båten med presenning så att du har luft under pres. och att vatten och snö rinner av lätt. Bäst är att göra el. köpa en ställning. Personligen gillar jag inte heller gasolkök i båten, fotogen eller spritkök är säkrare.
-
Igår var en kanondag på sjön även i Kalmarsund. Det verkar bli likadant idag. Nu har vi klart och fint vatten här också. 19 grader i vattnet fast inte ute vi öarna, där är det kallare.
-
Alla dynor är nog idé att plocka ur.
-
I första hand för att den inte ska gräva ner sig.
-
Jag har 535:an i Trygg-Hansa nu och de hade som krav att jag skulle ha godkänt lås och kätting (Klass 3). Där har jag dessutom rabatt för att jag har förarbevis.Eller kanske det var så att jag får lägre självrisk för att jag har godkänt lås, kommer inte ihåg det.
-
Detta inlägg kan inte visas eftersom det är i en lösenordsskyddad forum. Fyll i lösenord
-
Kan du ha glapp i en kabel?
-
Jag har för mig att jag såg en likadan i en båtannons antingen på BåtNet, Båtbörsen eller Båtinfo för några dagar se´n bara.Den stod i alla fall annonserad som en Selco från 1964. Tycker att de där fenorna i aktern ser likadana ut.
-
Nä, nu blir jag stött. Jag har blått kapell och är inte det minsta slarvig. Jag tycker att det är dom med vitt eller snarare beige kapell som är värst. Allra värst är alla typer av spray-hod. :roll:
-
Blir det inte is är det väl ingen fara, men beroende på var du har den, is blir det nästan alltid i Östersjön, åtminstone någon period på vintern.
-
Jag hade styrpulpetaren försäkrad hos Länsförsäkringar när den blev stulen förra året. Vi hittade den, men med div. skador. Hade inte några problem alls att få skadorna fixade och nya prylar i stället för det som var snott. Då var ändå intw båten låst med godkänd kätting. Däremot har inte för mig att jag hade någon förarbevisrabatt
-
Efter att ha läst alla inlägg på den här tråden, kan jag ju konstatera att det fortfarande är rätt så vanligt att man hälsar på sjön enl. gammal god tradition. Det är bara mitt på sommaren när jet-set är ute och bränner som det är lite dåligt med traditionen, men de har antagligen inte tid att hälsa på oss vanlig pöbel som drar runt och är i vägen för dom. Men det är kul att se att vi andra håller tradtionen vid liv.
-
2. Vad de kostar nu vet jag inte, men det är inte speciellt svårt att montera. När jag gjorde det för hundra år se´n var det med ganska utförlig beskrivning. 3. Nej, det verkar lyxigt om den ska stå under tak. Du kommer ju i den mycket lättare om du inte har kapell.
