

Nils_D
Medlemmar-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Nils_D senast vann den dag 19 April
Nils_D hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
29 ExpertOm Nils_D
-
Placering
Fänrik
-
Om det är en rullstor där seglet rullas in mot eller i masten måste såvitt jag vet masten vara rak, så att leta efter lösningar för att krumma masten är jag rädd inte kommer att leda till någon framgång. Den minskade ytan, och inte minst yta i toppen, förklarar säkert fartminskningen. Jag hade tidigare en H-båt där storen hade två genomgående lattor i toppen, vilket klassreglerna inte tillät. Den lilla ökningen av segelyta i toppen gjorde rejäl skillnad. Hade märkbart bättre fart än båtar med konventionella segel. Den enda lösning jag känner till för att öka segelytan och samtidigt få god form på en rullstor är stående lattor. Var det inget altenativ som din segelmakare nämnde i samband med att du sydde om storseglet?
-
Håller helt med Peter K. om att skillnaden mellan billiga block (och annan trimutrustning) och block från Lewmar, Harken och andra tillverkare av sådan utrustning är mycket större än prisskillnaden. Seglingen blir enklare och njutbarare om tampar glider lätt genom blocken, att det är lätt att låsa och lossa ett skot osv. Och när priskillnaden mellan BT och Levmar som du nämner bara är drygt 500 kr så är ju det i alla fall i min båtbudget nästan felräkningspengar. Och om man dessutom tänker sig att de håller i 10 år så blir ju kostnaden per år 50 kr. Rätt hanterbart tycker jag.
-
Jag tror du utan större tvekan kan segla tillbaka utan inre förstaget. Ur säkerhetssynpunkt finns det väl framförallt till för att hindra att mittsektionen börjar pumpa som i sin tur kan leda till att mittsektionen viker sig bakåt när man går i grov sjö. Men så grov sjö har jag svårt att tänka mig att du hamnar om du kollar väderleksrapporterna före avfärd. Vill du vara extra säker kan du ju fixa en tillfällig lösning, och det har du ju redan gjort. En annan funktion för det inre förstaget är att justera mastrkum om man vill finlira med trimningen av seglen. Men då måste det inre förstaget vara justerbart vilket det sällan är på icke-kappseglande båtar. När jag seglade på en mastheadriggad kvartstonnare på 70 talet och vi i svaga vindar skulle kryssa så lossade vi på det inre förstaget och beslog det mot masten för att genuan skulle gå över lättare i slagen. Så om din rigg i övrigt är bra intrimmad tror jag inte du behöver oroa dig för att du inte har ett inre förstag. Men jag skulle kolla den övriga riggen noggrant innan avfärd, för pessimisten i mig säger att om det inre förstaget, som ju sällan belastas hårt, är i så dåligt skick som ditt, så undrar jag hur bra skick resten av den stående riggen är. Måste medge att jag är förvånad att skadorna på det inre förstaget upptäcktes i samband med den kontroll av stående rigg som man alltid bör göra i samband med påmastningen.
- 4 svar
-
- 1
-
-
Jag har lite erfarenhet av både Albin 78 och Compis 28, och för nybörjare skulle jag definitivt rekommendera Albin 78, och det av flera skäl: Den har en mer lättanterlig rigg; partialrigg istället för masthead, där den sistnämnda gör det svårare att kryssa, Albin 78 är lite känsligare och för nybörjare är det en fördel eftersom man snabbare känner när man gjort fel. Dessuom är Albin 78 mer av en lättvindsbåt än vad Compisen är, och som nybörjare antar jag att man i första hand seglar under sådana förhållanden. Dessutom har Albin 78 en trevligare sittbrunn och en sittbrunn där man utan problem kan sitta ner och segla, vilket enligt min erfarenhet är svårt att göra i en Compis.
- 37 svar
-
- 1
-
-
Om båten är svår att styra i låga farter och där det är trångt skall du absolut inte fixera snurran och styra med rodret iställe!. Styr med snurran och styr med rodret samtidigt. Framförallt är det viktigt att rodret inte styr åt ett annat håll än dit du styr med motorn, för då kan det bli råddigt. Men i låga farter är det motorn som står för den stora styrningskraften. (För att rodret skall fungera måste det strömma vatten förbi det, vilket det förstås inte gör särskilt mycket när båten går långsamt. Föreslår att du kör ut på lite fritt vatten och testar båda varianterna så snart du sjösatt så kommer du att märka skillnaden. Och den är stor! En av de stora fördelarna med att ha utombordare istället för inombordare -- möjligen rent av den enda -- är just att man kan styra med motorn och därmed få en mycket snävare vändradie. De enda gånger jag låser rodret på min IF med utombordare är dels när jag kör igenom Bråviken, vilket tar flera timmar. Men då är förstås också motorn låst. Och dels när jag seglar ensam och skall sätta segel. Aldrig annars.
- 9 svar
-
- 2
-
-
Selden har en utmärkt liten skrift om riggar och riggning som ligger gratis på nätet. https://support.seldenmast.com/files/1605536002/595-540-S.pdf Föreslår att du laddar ner den och läser relevanta delar innan du mastar på med hjälp, så förstår du mer vad man gör och kan säkert nästa år göra det själv
-
Varför batteri för kylning under transport till båden. I alla fall om transporten sker med bil så finns det väl alltid minst ett 12-voltsuttag (s.k. cigguttag). Då kan man väl låta bilens elsystem kyla boxen. Det finns ju skarvsladdar om man inte kan ha boxen i närheten av uttaget. Själv har jag två boxar. Dels en kompressorbox som finns i båten hela säsongen för att den är för tung för att släpa fram och tillbaka mellan varje tur. Kyler bra och drar relativt lite el. Dels en billig termoelektrisk kylväska som bara håller som lägst 12-15 grader en varm sommardag i bilen. Men för en eller ett par timmars resa till båten räcker det för att maten skall hålla sig fräsch. Sådana boxar är riktiga energislukare trots sin dåliga kyleffekt. Men återigen, för en eller ett par timmar i bilen på väg till båten spelar det ingen roll. Inköpspriset var bara några hundralappar, eller i alla fall bra mycket billigare än en riktig kompressorbox. Användertrrasportboxen också vid bilresor för att kyla drycker och annat man vill ha kallt på resan, eller för att de färska räkorna jag köpte i Göteborg på hemresan inte skall hinna bli dåliga på vägen till hemmet i Linköping.
-
Jag råkade ut för något liknande för 5-10 år sedan. Står i en kallhall (egentligen ett stort tält med avfuktare), där en båtgranne hade slipat rent sin röda bottenfärg utan att täcka in sin båt när han gjorde arbetet så min och andras båtar var täckta av ett tunt klibbigt rosaskimrande slipdam. Mina erfarenheter är att: Dammsugare fungerar inte. Dammet är aldeles för klibbigt (vilket gissningsvis betyder att jämförelsen med det dam som kommer från hårt trafikerade vägar och liknande inte med själklarhet är relevant) Vanlig rengöring med LeFAnt Boatcleaner och liknande var extremt jobbigt och med tveksamt resultat. Det som fungerade var rengöring med vanligt båtrengöringsmedel (LeFAnt Boat Cleaner) och högryck med varmvatten. Marinan där jag har båten hade en spolplats med varmvatten och när de gick loss på nedsmutsningen fick de bort allt. Så det går. Den slutsats jag drar från mina egna erfarenheter och av andras, inklusive tidigare inlägg i denna tråd, är att man skall akta sig för att dra generella slutsatser från enkilda erfarenheter och liknelser med annan nedsmutsning. Gelcoat är inte metall eller trä (vilket påpekats ovan) och bottenfärg är inte som annat damm. Och det är möjligen också skillnad mellan olika bottenfärger. Men proffs ofta kan klara också de knepigaste fell. Räkningen skickar men lämpligen till den som stått för nedsmutsningen ... i alla fall om uppläggningsplatsen/marinan har tydliga regler som man kan hänvisa till. (Mitt fall behövde jag inte gå så långt. Marian tog jobbet utan att ta betalt för det)
- 19 svar
-
- 1
-
-
En ovanlig båt som jag tror uppfyller din kravspecifikation är Inferno 29. Enligt en (tidigare) ägares kommentarer på denna länk verkar den stämma rätt väl med det du är ute efter. https://www.sailguide.com/aasikt/comment-nr165?parent=719 Om du kan hitta någon. Jag letade efter en för 10-15 år sedan utan att lyckas. Har för mig att den tillverkades i några olika varianter varav en del halvfabrikat erkar ha haft rätt tveksam kvalitet och planlösning men de som är varvsbyggda verkar vara såväl välbyggda som trevliga. En annan båt som nämnts i tråden innan är 806. Den uppfyller vad jag kan se både dina krav på att vara välseglande och lätt kunna hanteras ensam (med vinscharna på rätt ställe) och ditt "krav" på begränsad komfort 🙂. För några 35-åringar fungerade det fint i några veckor i Stockholms skärgård. Idag som 70+ skulle jag bara se den som dagseglare. Men en mycket bra sådan
- 57 svar
-
- 1
-
-
Har du kollat att bränslekranen står rätt? En så liten motor brukar ofta ha såväl en inbyggd tank som möjlighet att ansluta en extern. Det har hänt mig ett par gånger att bränslekranen stått den interna tanken efter service och då bara gått en kortare stund eftersom ajg alltid använder den externa tanken. Det som talar emot att det skulle kunna vara en felstäld bränslekran är att i min erfarenhet går motorn flera minuter med kranen i fel läge. Men tänkte jag skulle nämna det ändå eftersom jag första gången det hände mig gjorde en lång och fullständig onödig felsökning innan jag kom på vad felet går.
-
En annan hamn att överväga, inte minst med tanke på en liten dotter som kanske har en hel del spring i benen, kan vara är Nyköpings Segelsällskaps uthamn Broken https://nyss.nu/broken Var visserligen länge sedan jag var där själv men hör fortfarande positiva omnämanden från bryggrannar och andra som varit där nyligen.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Express är en rolig båt att segla, men kanske inte en nybörjarbåt om du skall segla den ensam. I byig vind kräver den att man jobbar rätt aktivt med storskot eller storskottravare för att inte riskera uppskärningar (broach). Det räcker inte med att bara hålla emot med rodret när den vill lova i en lite kraftigare vindby. Räcker med en frisk sjöbris.. Också en H-båt är livlig, men ändå mindre "nervös" i frisk byig vind än en Express. Dessutom tycker jag, men det är kanske en smaksak, att Expressens rätt höga fribord i jämförelse med de flesta andra förslag du fått här, är en nackdel när man seglar själv, eller snarare när man skall lägga till när man seglar själv. Det blir svårare att manövrera motorn, och bojten, Y-bomsförtöjningsfästen och annat blir svårare att nå än i t.ex. en Vigg som du seglat tidigare. Oavsett vad du väljer rekommenderar jag dig starkt att provsegla innan du köper. Kan lösas på flera sätt. Dels är vi nog rätt många som gärna tar med en nybörjare på en tur, så varför inte gå runt på bryggor och fråga om du får hänga med på en provtur? Ett annat sätt är att kolla om de som hyr ut privatbåtar (som ofta finns i de storlekar vi pratar om här) kan tänka sig att hyra ut för en dag nu när det börjar närma sig eftersäsong. Eller förstås be om en provtur på objekt till salu som du finner intressanta. Som någon sade i ett helt annat sammanhang "there is no substitute for experience"
- 21 svar
-
- 1
-
-
Håller med om allt positivt du skriver om en IF, Janken. Men den har några lite sämre egenskaper också, och en av dem är enligt min uppfattning sittbrunnen. Dels är den obekvämare än modernare båtar, men framförallt är den ganska liten i förhållande till båtens storlek. Om man som du och jag som seglat våra IF ofta själv är det förstås inget problem. Tvärt om. Men om man vill ha med sig några personer, och kanske lunch- eller badförtöja med dessa, så är en IF:s sittbrunn i minsta laget, En H-båts sittbrunn är större, vilket var en anledning till att jag rekommenderar den om man framförallt är ute efter en dagseglare. Dessutom har den ju faktiskt jollekänsla också 🙂 Vill man däremot segla längre sträckor och bo mer än en dag eller två i båten så är definitivt en IF att föredra. Vilket också var varför jag sålde min H-båt och bytte till en IF för tio år sedan
- 21 svar
-
- 1
-
-
-
Varför inte en H-båt? Den uppfyller vad jag kan se alla dina kriterier bortsett från priset - du kan få den för betydligt mindre pengar än 100 000. Viktigt att tänka på att det lite förenklat finns två slags H-båtar idag. Dels de som seglas av aktiva kappseglare, och som då är optimerade för att seglas hårt med en besättning på tre man. Då sitter skotvinscharna på rufftaket för att gastarna skall vara framåtvända och se fockens förlik när de trimmar seglet. Dessutom ofta korsskotade så man skotar i lovart för att gastarnas vikt skall vara på rätt sida. Dessutom sitter storskotskenan högt i sittbrunnen (i höjd med däcket) för att kunna trimma storen bättre. Och allt detta med topputrustning från Harken och liknande. Och ofta ett pris på långt över 100 000 för en båt som dessutom ofta saknar dynor och annat i ruffen. Men det finns också H-båtar, ofta lite äldre, som ej kappseglas utan används precis som du vill göra; dagsturer och kortare övernattningar inglan. Dessa är betydligt enklare att segla på egen hand. De har fockvinschar på skarndäck vid sidan om sittbrunnen så de lätt kan nås av rorsman, storskotskenan ligger på sittbrunnens tofter så det är lätt att röra sig i sittbrunnen. Jag seglade en välutrustad H-båt av det senare slaget i 10 år och var mycket nöjd med seglingsegenskaperna, både när vi var två och när jag seglade ensam. Det går att övernatta i en H-båt, men det är mycket mera trångt än i andra av motsvarande storlek som IF, Misil, Maxi 68 och 77 m fl. Det som gjorde att jag sålde båten och istället köpte en IF var att H-båtens förpikskojer var för korta för min dåvarande sambo. Man skall helst inte vara längre än 175 cm för att sova bekvämt där. I kojerna i ruffen sover däremot också betydligt längre personer bra. En sista fördel jag vill nämna är att det finns ett aktivt klassförbund. Visserligen inriktat mest på kappsegling men jag fick snabbt bra svar också på mina frågor även om de inte handlade om kappsegling.
- 21 svar
-
- 4
-
-
-
Håller med dig i princip. Men tycker det finns två undantag från den regeln. Det ena är att man när man går för motor har ett segel uppe för att minska båtens rörelser, på samma sätt som gamla tiders fiskebåtar ofta hade ett itet stagsegel för att minska rullningen. Men strikt sett så seglar man ju inte då, utan segelet fungerar som ett slags "köl i luften". Det andra är om man har en mindre segelbåt med en liten utombordsmotor som inte orkar att pressa båten mot vinden (till exemepl ut genom ett trängt gatt när vinden vänt och man snabbt måste lämna sin natthamn) Genom att då gå för motor och med ett segel uppe, och inte styra rakt mot vinden, utan genom att styra så att seglet drar som på kryss, så får båten kraft av både motor och segel vilket gör en stor skillnad i en sådan situation. Och dessutom får man mycket branta kryssvinklar med den kombinationen enligt min erfarenhet. Dessutom är detta förstås mycket snällare mot seglen än att göra som alltför många gör och gå för motor rakt mot vinden med krafigt fladdrande storsegel. Men detta är förstås undantag från grundreglen.
- 7 svar
-
- 5
-