Stormfocken
Medlemmar-
Innehålls Antal
281 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
67 ExpertOm Stormfocken
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Välkommen till Mälaren! Finns många fina platser och goda möjligheter till att ligga i naturhamn. Själv seglar jag mest på känn utifrån hur sjökortet ser ut men viss hjälp kan man få av Hamnkartan.se för tex var det finns toatömning. Birka (Björkö), Mariefred, Strängnäs, Stockholms innerstad kan vara fina mål. I somras fanns en nyöppnad sjökrog längst i Görveln (Kungsängen). De flesta båtklubbar har också klubbholmar med varierande grad av service. För en rätt billig peng kan man oftast ligga vid dessa också. En aspekt av Mälaren är att den blir rätt tom på båtar under semestern (alla seglar ut i skärgården) så man får sjön nästan för sig själv
- 9 svar
-
- 1
-
-
Jag kör bara en gång och då med åtta liter glykolvatten (4 liter vatten, fyra liter propulenglykol). Motorn kanske inte blir så varm att termostaten öppnar och då kanske det är vatten, inte glykolvatten, i termostaten över vintern. Å andra sidan har det hittills inte inneburit några problem (hittills). Är man orolig för termostaten kan man skruva ur den över vintern och sätta tillbaks den på våren.
-
Apropå ventiler och självläns - byte en slang mellan ventil och utloppet från sittbrunnen på min Albin 78. Och jag hoppas jag slipper göra om det. Visade sig att ventilen hade 38 mm diameter men utloppet ca 40 mm. Avståndet kort så inga hårda slangar var ens att tänka på. Hittade en gammal slang av oklart ursprung hemma som var mjuk och böjlig och den gick med mycket kraft att tänja ut över utloppet. Dessutom fick en mängd saker monteras ned och ur ankarboxen för att komma åt. Den ventilen är stängd men kan öppnas som reserv vid behov (finns en till). Det som hänt var att tidigare ägare lyckats tappa ned ett hänglås (från gissningsvis ankarboxen) i röret. Det kleggade igen och när jag rensade det trycktes hänglåset, som givetvis inte gick att se innan jag väl fick ut det, in i ventilen så den inte gick att stänga. Den gamla slangen satt som berget och fick sågas av och täljas loss. Kunde sedan trycka ut hänglåset utifrån. La sammanlagt ca ett helt dagsverke på att få ordning på det och är ändå inte helt nöjd med den mjuka slangen. Tänker att originalslangarna måste ha värmts på och varit mjuka från början men hårdnat under de 45 åren sedan båten byggdes.
-
Tack båda, jag kanske nojar men det jag ser framför mig är stora svallvågor som lyfter upp min båt och sedan faller den ju ned i vågdalen men är det för grunt så tar det ju stopp och kölen trycks upp i skrovet när det inte finns en massa mjukt vatten att landa i. De flesta vågor klarar förstås inte att lyfta båten utan leder till att den guppar när vågen passerar "genom" båten. En våg som lyfter båten måste vara både hög och lång vilket kanske bara händer vid vissa bottenförhållanden plus brutal vind eller brutalt svall. Har ju en del nätter i naturhamn och det har har aldrig hänt så risken är sannolikt mycket liten men ändå - skulle ju vara väldigt obra om det hände.
-
Funderar efter helgens segling vad som är ett lämpligt minimidjup att ha under kölen när man lägger till i naturhamnar. Ekolodet är paj på min båt så jag dök ner och kollade (ca 15 cm) - för lite tyckte jag så vi drog ut båten så frigången under kölen var 60-70 cm. Ingen risk för att vinden skulle dra upp stora vågor där vi låg men risk för svall från stora motorbåtar skulle det förstås kunna bli. Men vad säger den samlade expertisen här? Hur djupt bör man ha under kölen för att vara säker? Båten är en Albin 78 som sticker 1,49. Väger 2,4 ton.
-
Det är rynkor i seglet vid masten vilket jag tycker ser ut som att seglet inte är tillräckligt spänt. Gjorde du som AndW skrev ovan i tråden? Om inte, testa det. Om det fortfarande är rynkor, så testa att använda vinschen för spänna upp seglet sista biten. Jag behöver göra det varje gång på min båt (ej en Maxi77a men ungefär lika stor).
-
På den fjärde bilden ser du en skjutbar "grej" - på min båt jag har satt den längre in på bommen (dvs närmare masten) och av bild 1 att döma verkar det som grejen på din båt då borde sättas i höjd med storskotet på bommen. När jag revar binder jag den tamp som jag har vid första revet i seglets akterlik (dvs seglets ytterkant bakåt) genom "grejen" och runt bommen och knyter ihop med tampen igen. Då kan inte seglet glida fram på bommen vid revning och förstås att seglet bundits ned och blivit mindre men således också kan spännas upp med storfallet. Innan seglet spänns upp fästs förstås mastliket i revkroken (vid bomfästet). "Grejen" på bommen blir skjutbar om du lossar lite på skruven som också syns på bild 4. Det finns snyggare och enklare sätt att reva men då måste jag installera lite fler och längre tampar, och det har inte blivit gjort (än). Men lösningen funkar men blåser det mycket, som det ju brukar när man vill reva, så är det bra att vara två i båten.
-
På min båt flyttar man rodkickerfästet i bommen så man får den lutning på bommen man vill ha när seglen är revade. Då vet man hur gasfjädern beter sig och anpassar alltså fästet i bommen efter att fjädern "fått känna på vikten". Jag har lite drygt 90 grader. När man har hissade segel är det seglet som håller uppe bommen (och då hamnar min bom i ca 90 grader). Kicka ned (skota hem kicken) behövs bara (eller kanske framförallt) när man seglar medvind (i lite kraftigare vind) och det är för att bommen annars lyfter sig och minskar seglets yta och det vill man inte plus att bommen då kan slå nedåt vid vågor eller vindfall. Någon som kan mer seglingsteori kan säkert fylla på med det detaljer eller räta ut saker som kan göras bättre men så tänker jag när jag seglar.
-
Tack Mackey, Peter K och Eld! Jag sparar tråden och tar tag i det när båten är på land! Och känner jag mig själv kommer jag inte göra detta varje år och då är det ju lika bra att skaffa rätt fett och olja istället för hemmapulat jox. Kan ju tilläggas att vinscharna använts sparsamt fram till denna säsong (barnen har blivit större = lite tuffare segling
-
Tack Eld! Jag hittade den här filmen - ser ut att vara en nyare Lewmar men kanske ser ungefär likadant ut inuti. Den öppnade man genom att för hand vrida runt av en del av "locket".
-
Tack Peter K - får göra det ordentligt istället i vinter. Kan man tänka sig att propelleraxelfett (Biltema) funkar bra i vinscharna? Men hur öppnar man dem? Märket är Lewmar och storleken(?) är 16. Se bild.
-
Har tre vinschar (av känt välrenommerat märke som jag glömt namnet på) på min båt som funkat fint i de fem år jag haft den utan någon service. En av dem börjar nu kärva lite grann ibland. Tänker att vinschar kan behöva smörjas ibland. Men med vad? Och helst utan att plocka isär dem. Har silikonspray, 5-56 och PTFE-smörjmedelsspray hemma. Vilken av dem är att föredra? Eller spelar det inte så stor roll? Eller någon annan sort?
-
I halvvind brukar jag ha fock eller genuan väldigt löst skotad, så att delar av seglet pekar nästan 90 grader ut från båten. Detsamma gäller storseglet. Men jag brukar skota förseglet rätt först och sedan storseglet. Båten ska då inte kränga utan energin ska riktas till framåtdrivande kraft, inte trycka båten åt sidan. Sist jag seglade halvvind en halvlång sträcka hade vi skotpunkten långt akterut så vi fick en bra twist i toppen, dvs typ 90 grader rätt ut från båtens längdriktning. Seglade om en annan båt som vi såg hade seglen för hårt skotade. De hade kanske en knop medan vi fick ut tre knop av de svaga vindarna. De såg hur vi hade seglen och ändrade och då låg vi lika snabbt ett tag.
- 3 svar
-
- 1
-
-
Jag är ingen trä-expert men har förstått att använder man växtbaserade oljor så ska man undvika att de hamnar på fogar, som då svartnar. (Har själv gjort det misstaget.) Någon som kan de frågorna bättre kanske kan fylla i vad det är för processer men det verkar som fog-materialets yta förstörs.
