Jump to content
Tuesday 28 September 2021

Fantasia

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Fantasia

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu slipper jag undra! Tack!
  2. Nu har jag funderar så mycket utan att komma fram till något. Så jag måste fråga. När man kollar på hamnar i Eniro på sjön så finns blå och röda platser att lägga till på. Vad är skillnaden mellan dessa? Är det någon? mvh Undrande
  3. Jag har masthead och kör med stor och spirad Genua. Har även lärt mig att alltid sätta en preventer för att hindra oförutsedda gippar. Är det inte helt platt läns blir farten ofta lika bra eller bättre med bara genuan.
  4. De HR där kan knappast ses som prisvärda. Mistral är en ganska omodern båt och det måste vara svårt att få över 100k för en. De som tycker det är rimligt med en båt med träöverbyggnad är så gamla så att de säljer sina båtar nu. Tråkigt egentligen, för det är vackra gedigna båtar.
  5. Det lär funka. Men jag skulle sätta trevägskopplingen så nära bottengenomföringen som möjligt (förutsätter att det är lägsta punkten. På så sätt kommer mindre avfall stå i slangarna , de kommer hålla längre innan de börjar lukta.
  6. På grund av den härliga starten på sommaren behövs den mer värme i båten. Det blir en Kina-värmare. Problemet är att det finns en uppsjö av värmare att köpa, för en kostnad mellan 1000-5000 kr. Men de ser alla likadana ut och har samma beskrivning. Detta får en att fundera på om det är någon skillnad mellan dem, och hur man i så fall listar ut detta. Jag tänkte beställa från amazon.se de de verkar skeppa från europeiska lager, så man slipper eBay-skatten. Har även listat ut att en 2kw är mest gynnsamt då man vill ha en som går kontinuerligt för att sänka strömförbrukningen. I övrigt verkar det stora mankemanget vara att hitta en schysst avgasgenomföring och bygga en bra fästplatta. Tacksam för erfarenheter och tankar.
  7. Jag köpte min första båt från ett dödsbo och fick lista ut allt själv. Masta på var ganska enkelt om man är någorlunda praktiskt. Se till att du har koll på alla moment teoretiskt innan du drar igång och har alla prylar med dig. Det är tre moment: 1 lyfta på masten 2 sätta fast masten 3 Rikta masten Det första verkar svårt men är lätt. Huvuddragen är: Häng masten kranen genom att göra en hanfot med slingan under spridarna. Alla vajrar och fall ska vara utanför hanfoten. Fäst en tamp i hanfoten så att du fånrr loss och ner den sedan. En person håller mastfoten hela tiden och för den på plats. Den andra gör allt annat. Släpp inte mastfoten innan alla stag sitter fast!
  8. Tack. Det krävde kunskaper i Google translate jag inte hade. Blir till att beställa en!
  9. Det borde räcka. Primern är vattentät och fäster på glasfiber och polyester.
  10. Tack för svaret. Men detta är en voltmätare? Som jag förstår det medföljer ingen shunt för att mäta förbrukade ampere?
  11. Tack. Bra input. Det där med viloströmmen är inte så kul. Kanske värt att köpa en dyrare. Det är för att slippa oroa mig över strömmen jag vill ha en
  12. Någon som har erfarenhet av billiga kina-batteri monitorer? Oftast rekommenderas väldigt dyra batterimonitors, typ smartshunt. Dessa går lös på 1600 och uppåt. Säkert värt pengarna om man vill ha järnkoll och massor med funktioner. Annars finns billiga varianter typ: https://www.amazon.se/DollaTek-LCD-skärm-batterimätare-voltmeter-amperemätare/dp/B082QX27WN/ref=mp_s_a_1_13?dchild=1&keywords=batterimonitor&qid=1620745758&sprefix=batterimonitor&sr=8-13 Är detta bara skräp eller är de användbara?
  13. Äntligen klart. Båten sjösatt och provseglad. Målade sista lagren med Lefants expoxyfärg eftersom biltema inte hade någon. Svindyr. Men oj vilken skillnad att måla med. Förgen var öppen länge, och rann inte. Och när den torkat hade den sträckt lite och såg perfekt ut. Nästa gång ska jag bara använda märkesfärg. Oj vad jobbet kommer gå snabbt!
  14. Just för tillfället är marknaden ganska het. Om du har en båt som är säljbar såklart. Det viktiga med att sälja en segelbåt är logistiken runt. Har du ett jättesläp med traktordrag är det bara värt något om du ska sälja till någon i samma båtklubb. Det måste alltså gå att flytta båten. Jag sålde min båt på tre dagar. Men så gick den att flytta med personbil och såldes till ett rimligt pris. Har sedan ringt på ett antal båtar. Det som är ute till rimliga priser och går att flytta försvinner på några dagar. Det andra ... ligger kvar för alltid.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy