Mellgard
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 444 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Mellgard
-
Funderar på att avsluta en inlaga till en tingsrätt så här. Finner det absurt att båtklubben vägrar sjösätta min båt därför att det finns indikation på förekomst av sedan länge omedvetet övermålade rester av en bottenfärg lagligen påmålad av någon tidigare ägare för mer än 30 år sedan. Rester vars spridning till lands och till sjöss jag omedvetet förhindrat genom att jag avstått från färgborttagande bearbetning av båtbottnen såsom skrapning, slipning, blästring eller högtrycksspolning. En båtklubb är ingen myndighet, lagstiftare eller domstol. Den har inte rådighet över bottenfärg på min båt. Synpunkter?
-
Ni kanske tror att båtunionens XRF-projekt omfattar något mer än utbildning? . Jag mailade i september 2021 till SBU. Individuell XRF-mätning Önskar få ett stickprovstest utfört på min Comfort 30 vad gäller halt av tenn. Vid en mätning av Happy Boat förra hösten framkom ett medelvärde av 460 mikrogram tenn per kvadratcentimeter (åtta mätpunkter). Det vore intressant att få se mätresultat från annan aktör som mäter på samma sätt och på ungefär samma ställen som vid den tidigare mätningen. Är detta något som SBU kan hjälpa mig med? Kan i så fall betala upp till 4 tkr för tjänsten. Båten ligger på land på Grödinge båtklubb, vid Kaggfjärden på Södertörn. Fick svaret "Inom ramen för vårt XRF-projekt utför vi inte enskilda mätningar. Men om intresset finns kan Grödinge båtklubb anmäla sig till projektet för att utbilda egna båklubbsfunktionärer att göra mätningar på klubbens båtar."
-
Så du menar att när de av båtunionen utbildade funktionärerna mäter klubbmedlemmars båtar med instrument hyrda från båtunionen så är det inte längre båtunionens projekt? Tja, så kan man ju se det.
-
Har det gjorts uppehåll? Eller har det inte gjorts uppehåll? För övrigt har Bullandö Marina nu tagit bort den falska uppgiften om att TBT skulle vara cancerframkallande. Det går inte att lita på vad vare sig Happy Boat eller kommunala miljöinspektörer påstår om skadlighet eller giftighet. Bullandö.pdf
-
Finns information om det nämnda XRF-projekt som drivs av Chalmers?
-
På sista sidan i senaste protokoll från SBU miljökommitté står att man fram till hösten gör uppehåll med sitt XRF-projekt. Förhoppningsvis lägger man ned projektet. Det är inte båtunionens uppgift att bedriva en verksamhet som belastar medlemmarna (båtklubbar) med extra ansvar och arbetsuppgifter. https://batunionen.se/wp-content/uploads/2023/02/MiK-2023_02.pdf
-
"Fritidsbåtar omfattas inte av någon skyldighet att ha certifikat eller försäkran som visar att man uppfyller AFS-förordningens krav." Låter som ett klart besked "Därför kan tillsynen över fritidsbåtarna i stället inbegripa fysisk inspektion av båten, då vi testar om TBT förekommer på skrovet." Vi testar?? Transportstyrelsen utför inga tester. Finns ingen person eller firma som är befullmäktigad av myndighet att utföra XRF-mätning på fartyg eller fritidsbåtar https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batliv-miljo/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-transportstyrelsen/
-
Från hemmahamnen tar det 32 timmar vid fem knop.
-
Apropå skrotning av båtar så skriver båtunionen att "Det är förbjudet att sjösätta en båt med TBT-rester på sin botten och det jobbas hårt med att identifiera de båtar som fortfarande har TBT-färg kvar och få till stånd säkra saneringar eller skrotning med varningstext." https://batmiljo.se/mala-baten/valja-bottenfarg/tbt-och-andra-biocider/ Med reservation för att båtunionens texter inte är en seriös källa kan man notera att skrivningen "... saneringar eller skrotning med varningstext" tyder på att man inte behöver genomföra någon färgborttagning före en skrotning. Påståendet om sjösättningsförbud verkar vara falskt. För om det vore riktigt så medverkar Kalmar kommun till brottslig verksamhet. Eftersom sjösättningarna där görs av kommunanställda och kommunen tillåter sjösättning av TBT-båtar även under nästa år. https://kalmar.se/bygga-bo-och-miljo/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2021-04-16-gratis-batbottenmatning-for-batagare-i-kalmar-kommun.html Ser ni förresten något föga seriöst i denna intygsmall från båtunionen?
-
Stämmer, förutom sista meningen.
-
Får jag se bevis på det. 😉 Partnern för dagen (foto från i dag) hängde med efteråt på sight-seeing till Riddarholmen och Högsta förvaltningsdomstolens brevlåda.
-
Barnen kommer lite senare. På Klätterverket gasverket finns hela 10 auto-belays. Så man kan klättra på höga väggar utan att en partner behöver säkra.
-
Jaja, ni får väl fortsätta inbilla er att ni kan påverka. "A harmless man is not a good man. A good man is a very dangerous man who has that under voluntary control." (Jordan B. Peterson) 🙂
-
I den perfekta värld som är vår förstår inte slavarna att de är förslavade.
-
De "väderkvarnar" som hindrar mig från att använda min båt är högst reella.
-
Mätningen i går bekräftade endast resultatet från den mätning som Happy Boat utförde i november 2020. Men denna gång får jag ett ordentligt protokoll. Vad är det som får er att tro att ni har med en dumskalle att göra? Kanske dumheten finns på annat håll ... 😉
-
Därför att jag hoppas att ni efterhand kommer förstå att era åsikter styrts av korrupta personer.
-
Varför är ni mäkta intresserade av ett skitärende?
-
Hade blivit ett struntärende för länsstyrelsen. Men aktivisterna på transportstyrelsen ville något annat. Fick förresten min båt xrf-mätt för andra gången i dag. Nu har jag en uppgraderad plan men håller den för mig själv.
-
Haha, det fanns alltså inget som kunde stoppa en påstådd kverulansparanoiker från att bli en angelägenhet för regeringen? Låter som att det finns ett systemfel. Kunde felet kanske finnas hos Transportstyrelsen? 😉
-
Hur svårt kan det vara att ta reda på att det inte behövs prövningstillstånd för att få rättsprövning av ett regeringsbeslut? Lägg av. Fundera i stället på om det är rimligt att övermålade rester av bottenfärg från 1980-talet på min båt blir till ett regeringsärende. Hur gick det till?
-
Det var enkelt att trolla er ... flockledaren har noll koll. På söndag blir det ett nytt pass på Klätterverket. Med avstickare till Högsta förvaltningsdomstolens brevinkast. Vad tror ni om bifogade utkast till brev angående rättsprövning? Rättsprövning.pdf
-
Dragets kanal 14 september 2019 efter att ha varit till Egentliga Finland, bortom Åland. Om någondera av Lasker, ArneRadar, Mackey, Peter_K, Boanjoan eller Pseudonym skriver nytt inlägg i tråden kommer jag inte lämna någon ytterligare information i TBT-frågan.
-
Vet jag inget om. 😉
-
I bilagan Framställan återges ett mail som blev sänt individuellt till samtliga styrelseledamöter. Att lämna ett här ej återgivet arrogant avslag var obetänksamt. Det kom och kommer att leda till mycket merarbete för styrelsen. De närmast ansvariga ingår fortfarande i styrelsen. Framställan.pdf
