Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

DMSTHLM

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om DMSTHLM

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

490 profilvisningar
  1. Någon som vet exakt hur packningarna i bilden ska sitta?
  2. Har man begränsat med utrymme framtill kan det vara en idé att montera så då motorn annars måste fram en bra bit innan den kan föras bakåt med struten genom skölden. Struten är ju gummiupphängd i likhet med motorkuddarna så den är designad att kunna röra lite på sig och minska vibrationer.
  3. Grym bild! Man kan montera motorn så också men tänk på att markeringarna sannolikt ändrar sig med motorn påhängd.
  4. Det är ju inte nanometer passning men det är väl bra att hålla sig inom de där 1-2 mm så man inte riskerar att få fel belastning och onormalt slitage. Jag monterade en DP-G sköld mot en AQAD41 och där fanns tre klackar. Vet tyvärr inte hur det är tänkt med dina grejer men låter som att om det bara finns två klackar att det är dessa man får gå efter. Går ju att mäta att båda ändar av respektive klack har samma avstånd. Google is your friend. Brukar söka på engelska.
  5. Nej jag tyckte inte det fanns skador på detta.
  6. Halloj! Skulle byta propelleraxeltätning på mitt 290 SP drev vilket gick bra men hittade märkliga spår inuti drevet. Vad har hänt här? Kommit in skräp? Spåren är precis där pumphjulet snurrar.
  7. Gjorde detta i våras och instämmer med föregående talare. Det bör finnas tre klackar som du mäter upp att du får ungefär samma avstånd mellan sköld och strut på dessa tre punkter. Man behöver inte specialverktyg för att mäta utan kan ta ett måttband eller liknande. Kan minnas fel men tror att det får diffa max 1-2 mm mellan dessa men det finns en skiss för detta som du bör Googla fram. Jag hittar den inte just nu. Den övre klacken justeras med motortassarna och på sidorna får man rucka motorn åt sidan. Tätningsmedel sket jag i, men borde gå bra med vanlig loctite tänker jag? Tror specen är endast 35 nm för dessa bultar men jag drog nog snarare 50nm. Du får verifiera mina värden då jag kan minnas fel.
  8. Tack för tipsen, tanken är att byta hela lagerboxen när man kan hitta en till bra pris och då byta både hylsan och lagren.
  9. Undrar mest varför man ska behöva byta kollapshylsan om man får rätt rullmotstånd vid återmontering. Men den kanske är så att man inte får det om man inte byter den.
  10. Okey, jag förstår. Och förstår också att den ska bytas by the book. Kräver ju dock en del verktyg alternativt lämna bort den. Tänker typ att om man uppnår rätt rullmotstånd utan att byta borde det kunna funka annars visar det sig att den behöver bytas genom att man får dra skruven för hårt och att rullmotståndet inte erhålls. Tänker jag rätt för fel?
  11. Tack så mycket för hjälpen då förstår jag. Är det kritiskt att byta kollapshylsan även fast bara själva drivknuten varit demonterad? Lagren är inte rörda.
  12. Tack för svar, Jag förstår inte hur själva mätningen går till. Finner inte verkstadshandboken så utförlig i detta avseende. Var fäster man snöret? Tacksam för hjälp.
  13. Jag undrar om någon har koll på återmontering av drivknut på ett dp-e drev. Enligt manualen behövs ett specialverktyg för att mäta förspänningen i dubbellagerboxen. Vad jag förstår är detta för att rätt rullmotstånd ska uppnås när man drar åt skruven till drivknuten. Finns någon alternativ procedur för detta eller någon som kan berätta mer utförligt hur man gör?
  14. Tack för svaren, dessvärre verkar det svårare att räkna ut vad underhuset ska ha för olja eftersom det är okänt även om jag misstänker att det är äldre. Men kan man tänka sig att fel olja kan påverka prestandan? Kan ett dp-e överhus ta skada av att köra på motorolja?
×
×
  • Skapa nytt...