Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

MinorOffshore

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    113
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om MinorOffshore

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej igen, nu funderar jag hur jag bäst skall koppla ihop startbatteriet och batteriet för bogpropellern? Om jag skulle använda ett skiljerele (VSR) så skulle det då komma "strömspikar" eller andra elektriska störningar till startbatteriet när bogpropellern körs? Volvo Penta avråder ju att koppla bog eller ankarspel på startbatteriet för att undvika att elektroniken som styr motorn störs/förstörs. Om skiljerelet snabbt bortkopplas (spänningen sjunker under 12,5 v eller nåt annan trigger) när bogpropellern går så förlorar jag laddningen från motorn och det vill man ju inte? Batterierna ligger 5-7 meter från varandra och är ihopkopplade med 50 (-) & 70 (+) mm kablar. Bogpropellern drar 400 A och både start och bog-batteriet är Whisper Powers AGM på 145 Ah (C10) med Crank Amp på 1450 A. Motorernas generatorer är 2 x 115Ah och matar alltså endast 1 gemensamt startbatteriet i framtiden. Förbrukningsbatterierna matas genom DC-DC laddare kopplad mot startbatteriet. Eller skulle det fungera med en splitter (ej diod) dit båda generatorerna ladas och 1 del sedan går till start och 1 del till bog-batteriet. Det skulle hålla batterierna skillda, men bog-batteriet skulle få laddning när bogpropellern används? Eller kan batterierna vara ständigt ihopkopplade som en bank? Andra bra ideer? Tacksamt väntande på svar och åsikter.
  2. Tack Anuba, På den gamla båten hade jag 2 likadana (2x108w) så behövde aldrig fundera på detta, men nu fanns det inte plats för lika stora paneler. Det är inte helt optimalt, men kollade förra året före instalationen med Sunbeam och de svarade att den större (114 w, Vmp 19,4v) panelens produktion inte påverkas, men den mindre panelens 46 w (Vmp 22,68v) spänning dras ned till 19,4v och producerar lite mindre energi än om den skulle ha sin egen regulator.
  3. Kan jag anta att allt ser någorlunda rätt ut ? Då det inte kommer några kommentarer ?
  4. Enligt vad jag läst är det trångt att få in 25 mm?
  5. Hej igen, tack för alla tidigare råd! Nu tror jag att jag kommit lite vidare med planerna och försöker presentera dem samt hoppas på kommentarer och ideer på vad jag ännu skall tänka på. Båten är en Targa 32 med 2 x D4 300 från 2013. Elsystemet är orginal förutom 160 w solpaneler via en Sunbeam MPPT regulator och en Balmar batterimonitor. Förbrukningsbatterierna (och start + bog) är Whisper Powers AGM 145 Ah C10/167 Ah C20 (in 44 A, ut 1500 A?/batteri) som kan dras ned till 80% så jag har haft 267 Ah batterikapacitet till förfogande. Som lägst har Balmaren visat 77% på förmiddagen efter 2 nätter i rad i samma hamn. Det enda mera strömkrävande som belastar förbrukningsbatterierna är ankarspelet som enligt tillverkaren drar 80 - 200 A vid bruk, men det används alltid med motorerna i gång. Totalförbrukningen / dygn har jag räknat att är 60 - 70 Ah? Dessutom funderar jag på köpa ett bärbart kompressorkylskåp som skulle öka förbrukningen 25 -30 ah? Båten används på veckoslut under vår och höst samt en längre semester på 3-4 veckor mitt på sommaren. I nuvarande system laddas batterierna genom 2 mastervolt dioder, utan att sensekabeln är kopplad, men dessa orsakar ju ett drop på minst 0,6 volt? Tanken är att båda alternatorerna kopplas direkt på startbatteriet, sedan en DC-DC laddare från Sterling (BB12120) som laddar LiFePo förbrukningsbanken. Startbatteriet och bogbatteriet kopplas ihop via en VSR så att även bogbatteriet blir laddat. Bogpropellern används endast när motorerna är igång. Finns det nåt bättre sätt att koppla ihop start och bogbatterierna för laddning? Som förbrukningsbatterier har jag tittat på 2 x Ultimatron Pro 150 Ah (in 45 -75 A, ut 150 A, kort 450A/ batteri) eller 2 x Nordmax 110 Ah (in 22 -100 A, ut 100 A, kort 800A?/ batteri). Båda passar in perfekt i nuvarande batteriutrymme :). Båda har bluetooth och Nordmax har dessutom värmeelement som jag har förstått att är onödigt i mitt bruk. När motorerna är på så borde de kunna ladda nästan 230 A, så att ta ut 120 A till DC-DC laddaren borde inte belasta alternatorerna för mycket? Dessutom kan Sterlingen ställas in på 85% (= 93,5 A) eller 65% (= 71,5 A) om alternatorerna blir för heta. Som bonus så laddar Sterlingen även start och bog batteriet när solcellerna laddat förbrukningsbatteriet fullt. Bifogat har jag försökt rita in de kommande förändringarna på elschemat. Tror ni att det beskrivna systemet kommer att fungera? Vad annat skall jag tänka på ? Förändra? Tack för alla kommande svar!
  6. Kollade även mellan Sterling BB12120 och 2 Victron Orion 50. Såsom du skrev har Orionen mera möjligheter att ställa in parametrarana och tydligen är den lite effektivare (det missade jag...), men Sterlingen har två andra fördelar; den klarar tjockare kablar (upp till 35 mm) så jag kan använda mina nuvarande kablar samt att den kan ladda båda vägarna (dock till halva effekten) vilket betyder att på våren/hösten när båten ligger längre vid bryggan så laddas i mitt fall även start och bogpropellerns batterier när förbrukningsbanken blivit full från solpanelerna. Som tredje skillnad var att man kunde köpa Sterlingen med leverans före sommaren :). Hade på förra båten en Sterling AB12120 och Victrons MPPT och båda fungerade felfritt.
  7. Hej, sitter ännu och funderar på byte till LifePo och har nu 2 frågor; Kan solpanelerna/MPPT -laddaren ta skada om/när BSMn stänger av LifePo-batterierna? Vart försvinner strömmen som kommer från laddaren när förbrukningsbatteriet är "avstängt" på grund av kylan? Förbrukningsbatteriet kommer att laddas från en DC/DC laddare från startbatteriet och solpanelerna som är endast kopplade via MPPT enbart till förbrukningsbatteriet. Lönar det sig/är det nån nytta med värmda LifePo-batterier i en båt? Läste lite om batterier med värmare. Jag har båten i sjön ganska sent och då kan det bli nätter och morgnar med minusgrader. Jag vet att motorn hålls varm via att havsvattnet ännu är varmt och drevet för värmen även till motorn, men batterierna kan kanske vara kallare? De med värmare sätter då på vårmeelementet som drar 7 A/batteri, men mina 160 w solpaneler producerar knappast 7 A x2 i Oktober/November? Så då får batterierna ingen laddning alls? Sen när jag startar maskinerna så antar jag att mottorutrymmet (där även batterierna tyvärr är) värms upp mycket snabbt till plusgrader och batterierna börjar ta emot laddning igen? I väntan på visa svar.
  8. Kommer jag rätt ihåg att Sterling Pro AltC (som jag hade i min förra båt) mäter generatorns temp och kopplar bort generatorn om den blir för het?
  9. Hej, två säsonger efter båtbyte utan några större tankar om elsystemet meddelade varvet att mina batterier tyvärr är slut... (de hade glömt att stänga av negativa huvudbrytaren...) Jag har två förbrukningsbatterier, ett gemensamt för att starta maskinerna och ett batteri i fören för bogpropellern. Alla 4 batterier är från Whisper Power; 145 Ah AGM (145 Ah C10, 167 Ah C20) djupurladdnings som kan dras ned till 20%. Jag lät instalera 160 w solpaneler med MPPT laddare och en Balmar SG200 batterimätare förra vintern. Batterierna kom med båten och jag tror att start & bog batteriet var orginal från 2013? Förbrukningsbatterierna hade bytts några år före jag köpte båten. Under sommaren var batterierna efter 2 dygn i hamn som lägst på 74% så kapaciteten räcker bra. Nu när jag ändå måste köpa nya batterier så har jag läst mycket om lithium och (som säkert många andra) konstaterat att det skulle vara enklast att behålla start och bog som AGM, men byta buksbatterierna till riktiga? "drop in" lithium. Har någon erfarenhet av Sunbeams Smart Lithium? https://www.sunbeamsystem.com/smart-lithium-plug-play/ Tänkte att 2 x 120 Ah skulle räcka till våra behov. Tack för alla kommande svar! Targa 32 elsystem.pdf
  10. Kolla för säkerhets skull om tillverkaren har rekommenderat även en max. tyngd för utombordaren. T.ex. Avon har gjort detta för deras RIB-båtar redan från 90-talet.
  11. Hej, efter att jag hittat att någon ersatt en trasig fjärrstyrd brytare i min båt med ett rele som drog ständigt över 2 ampere när strömmen var på så sökte jag andra lösningar. Satte in enligt tips från detta forum en Victron Battery Protect på förbrukningsbanken samt kopplade in en fjärrstyrning från hytten. Nu har jag både skilda fjärrstyrda brytare till förbrukningsbanken och motor/ankarspel/bogpropeller kretsarna samt skydd (Victronen) mot att förbrukningsbatteriet skulle gå helt tomt om någonting av misstag glöms på. Victronen kostade under halva priset från den fjärrstyrda brytaren och kan även styras via Bluetooth. https://www.victronenergy.se/battery_protect/battery-protect
  12. Tack för svaren, motorn (VP D6-370 DP) är sötvattenkyld och traktorvärmaren (500w) värmer (när jag har tillgång till landström) sötvattenskylningen till 25-50 C. Det värmer hela blocket och även värmeväxlaren. Så med landström klarar jag mig utan skador enligt varvet och de lokala båtfararna tills isen lägger sig och det är dags att lyfta båten. Mitt problem är dock brist på landström när båten ligger vid fastlandet. De flesta jag har talat med säger att så länge vattnet är varmt och inte fryser till is under natten så borde man klara sig utan värmare med ett drev, då det varmare vattnet skyddar från kylan, men för säkerhets skull så är värmaren bra... Nu har det varit några nätter med frost, så på lördagen är det dags att lyfta båten. Sedan blir det öppnare Buster om vi ännu åker ut till holmen.
  13. Ingen som har erfarenhet av att köra sent på hösten/början av vintern med drev ? Nu när vattnet ännu är +6 C så är jag inte orolig för nån grad minus på natten, men snart blir det både kallare vatten och luft...
  14. Victron Smart BatteryProtect kan även användas som en fjärrbrytare och som bonus får man ett programerbart batteriskydd för utladdning. Jag skaffade en sådan till förbrukningsbanken när BEPs fjärrstyrda brytare gav upp efter 10 år. Kostade mindre än hälften och som sagt fck jag dessutom ett urladdningsskydd :). Vi drog kablar från motorrummet till hytten, men man kan också bara använda Bluetooth för att styra enheten. https://www.victronenergy.se/battery_protect/smart-battery-protect
  15. Hej, då höstvädret varit ovanligt varmt har jag ännu den större båten i vattnet och undrar nu hur många minusgrader/hur länge en båt med inombordare med drev (VP-D6-370) tål tryggt minusgrader före saker börjar frysa sönder ? Normalt har jag vid denna tid haft bara Bustern i vattnet och alltid blivit sagd att bara jag har motorn nere så kan ingenting frysa, och det har fungerat bra i decennier... Visst har även den större båten ibland varit i vattnet några nätter/en vecka med minus, men nu funderar jag att ha båten i sjön till Julen så att vi kan njuta av helgen på holmen. Den förra ägaren har utrustat motorn med en Calix insattsvärmare som man kan förvärma motorn genom att värma kylvattnet som i en traktor. Men inte kan/behöver man väl ha Calixen på varje natt det förväntas minusgrader på natten eller hela dagen ? För tillfället är det ännu 6 - 8 c i vattnet och jag räknar med att det är tryggt att ha båten i vattnet fast det skulle bli några grader minus på natten, men vad händer sedan när vatten temperaturen närmar sig 0 C och det är några minusgrader varje natt eller till och med flera dygn i följd ? På holmen har jag tiilgång till landström vid bryggan, men det har jag tyvärr inte på fastlandet i hamnen. Tack i förväg för era svar, Minor Offshore
×
×
  • Skapa nytt...