Jump to content
Saturday 28 January 2023

Ronnie79

Medlemmar
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Ronnie79

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

395 profile views
  1. Toppen, tackar. Bra att veta i framtiden. Dock har jag redan fixat det nu och provtryckte det för säkerhets skull med 8 bar😁
  2. Ok, tack. Jag ska se om jag hittar någon har ett rör annars får det bli att tillverka ett nytt👍🏻 Du råkar inte veta hur stor muttern/nippeln på röret är nertill? För verktyget
  3. Hej! Jag håller på att byta topplockspackning på främre cylindern på min MD11C pga övertryck i kylsystemet. Dessvärre så sprack oljeröret som smörjer vipparmsbryggan när jag bockade bort det för att kunna lyfta toppen🥺 Byta det eller löda eller vad skulle ni ha gjort? Någon som har ett liggandes? Sen lite beslutsångest... Tycker ni att jag även lyfta cylindern och byta packningarna där? Och byta på den bakre cylindern också när jag ändå i farten? (Den skapar inget övertryck när jag bara startar med den cylindern)
  4. Kane: Tyvärr. Nils: Jag ska mäta men det är nog ca 10, max 15 cm mellan skrov och Y-bom på var sida så får vara väldigt små fendrar i så fall. Blåsigt kan det kanske bli men vågorna borde inte bli stora, är i Vänersborg. Vi är helt färska, första året så ingen erfarenhet eller koll tyvärr. Jag håller med, det borde väl bli mindre friktion med vanliga fendrar. Jag funderar även på att kombinera och sätta fenderlister t.ex. med 3 dm mellanrum så jag har något skydd om fendrarna skulle floppa upp ovanför bommarna av någon anledning. Eller kanske spänna upp henne lite tightare med förtöjningsfjädrar o hoppas att hon ligger fritt med bara fenderlister? Bara 5cm marginal...
  5. Försökt men går tyvärr inte då det är helt fullt i marinan, kanske till nästa år om jag har tur. Och typiskt att jag har helt nylackade fribord, det finaste på hela båten😬 Skulle kanske ha väntat med det till nästa år...🙄 Det lutar åt att köra fenderlister på Y-bommarna och vaxa skrovet ordentligt men jag tips och synpunkter mottages tacksamt!
  6. Jag har precis insett att vår båtplats var i tightaste lager för vår båt😬 Vad tror ni skaver minst på våra fribord? "Vanliga" nya cylinderformade fenders med rena sockor på som ligger i kläm hela tiden eller fenderlister/bryggfenders monterade på y-bommarna istället vilket skulle ge ca 5 cm luft mellan skrov och fenders på varje sida? Med fenderlister tänker jag mig att det blir mer friktion och nötning mot lacken när den ligger emot men väldigt bra när den inte gör det. Men gissar att båten mycket sällan kommer ligga fritt från från dem eftersom det är så lite som 5 cm marginal. Vad tror ni? Andra tips?
  7. Aha. Nu känns det som jag har lite mer koll, tackar allesammans 👍🏻😃
  8. Fint👍 Vet du om det är 2 eller 3 som är kallstart eller stopp?
  9. Den kanske bara ökar gasen/tomgången utan att man behöver ha växel i? Alltså mängden diesel.
  10. Det låter ju rimligt! 😃 Någon som vet vilken som är vilken?
  11. Hej! Jag har precis köpt en segelbåt med en MD11C motor som jag snart ska starta upp för första gången efter nåt års stillestånd. Men jag blev lite fundersam när det går tre vajrar till dieselpumpen? Inte alls hemma på båtar men däremot andra motorer. En för dieselmängd och eventuellt en för avstängning men en tredje? 🤔 Vilken sköter vad?
  12. Hehe. Ja, det låter som en rimlig fråga! Vi har köpt två båtar (en Bowrider och en äldre ribbåt) i Lefkada, Grekland. Tanken är att vi ska ha dem vid vår semesterlägenhet i Saranda. Men eftersom vi ganska direkt åkte på lite bekymmer med ribbåten så vill vi fixa det först innan vi tar över den. Hoppas det blir bra med en ny vattenpump.
  13. Tackar. Ja, jag antog att en skulle en tempgivare med varierande motstånd för tempmätaren och en termotidkontakt (on/off) för larmet. Elsystemet ser orört ut och jag är lite konfunderad. Finns det några elscheman att få tag på till dessa motorerna?
×
×
  • Create New...