Gå till innehåll
torsdag 30 oktober 2025

Cam72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    466
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Cam72 senast vann den dag 11 Juli 2018

Cam72 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

64 Expert

Om Cam72

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

3 338 profilvisningar
  1. När ändå paketet är ur, hur gör ni andra för att provtrycka?
  2. Hej! lyckades få ut resterna av den avbrutna avtappningspluggen på laddluftkylaren, nu skulle jag vilja rensa gängorna ordentligt innan jag beställer och monterar den nya pluggen. Vet någon med säkerhet vilken gänga och stigning hålet har? Vh Johan
  3. Piss ner i original tanken, klarar oss med tömning 5-8 dagar (4pers) vi tömmer med sugtömning allt annat är väl olagligt 😉 pumpen är till för nödsituationer och då vi är på internationellt vatten. det ”fasta” slänger vi i kompost eller utedass på någon ö. Påsen är då komposterbar. Tömmer kanske 2ggr per år, 20-30 nätter i snitt. inte hittat några nackdelar än förutom i början då pumpen satte igen, löste sig med en skvätt ättika då och då i tanken.
  4. Hej det är en del jobb men det är klart värt det. 1. Knacka ur mässing/koppar hylsan där tömningen sker idag och plasta igen hålet. 2. Bygg en trälåda med fällbart lock. 3. Montera slanggenomföringar i tank. 4. Montera en fläkt som ventilerar trälådan, jag monterade en ljudlös datorfläkt från Kjell o co. 5. montera pump och genomföring i skrovsidan för ”nödtömning” av urin. 6. Såga ur locket och montera en urinseparerande insats typ Torpisak. https://www.byggmax.se/torrdass-501-urinseparerande-med-toalettsits-separett-p68715779?gad_source=1&gad_campaignid=17426338553&gbraid=0AAAAAD8WC3GDv16LK9D6bWg8QPMI47_Un&gclid=Cj0KCQjw6bfHBhDNARIsAIGsqLgMdPaxuYIm9Uh3_9R2r2-390fyH38PJqOJotigqgxGyaEN17gK1bAaAiNYEALw_wcB 7. Såga av ovandelen av en 20liters dunk och sätt i en komposterbar säck. Och voilà du har en luktfri, tät och i stort underhållsfri wc lösning i båten. har ett gäng bilder sparade på hårddisk. bor du i sthlmsområdet är det nog enklare om du vill komma och titta och måtta.
  5. Jag har en orrskär 850 med ombyggd wc, tröttnade på att gummiblåsan som är original tömning inte höll tätt, jag tror det är den som läcker in sjövatten, därav att du upplever att tanken aldrig blir helt tömd. jag plastade igen hålet och byggde in en egen lösning av separett, väldigt nöjd efter 3e säsongen. om du har ”material” kvar i tanken kan du stoppa ner en vattenslang i tanken då den är på land och öppna ventilen, aningen grisigt men det blir rent, det kommer även växa bra runt båten. tanken lutar lite akter ut så allt vatten får du inte ut, slå i en skvätt glykol. Glöm inte ta loss spolslangen till wc och se till att den är tom på vatten.
  6. Hej jag har nu varit i kontakt med en svetsare och mycket riktigt ska godset förvärmas en hel del för att tig-svetsas, har inte någon direkt temperatur tyvärr. Mig-svetsa ville han inte testa, varför vet jag inte. så med bilderna på var min por är, skulle det vara genomförbart utan att plocka ur proppelleraxeln tror ni så inte lager eller annat tar skada?
  7. Hej jag installerade ett sniper på min cheva 355a v8 (gammal camaro) galet nöjd med den produkten. jag kan rekommendera dig att kontakta Brillko (Stefan Gustavsson) som är någon form av återförsäljare av denna produkt och ett motor orakel
  8. Roat mig med att provtrycka/suga drevet med litet hemmabygge inspirerat från tråd här på MG, fungerar bra med cykelpump och lite prylar från biltema men det går så klart att utveckla med bättre backventil. Drevet verkar i alla fall tätt för över och undertryck. körde övertryck 0,5kg i ett dygn och 1kg i 15min, roterat axlar. undertryck 0,4 in hg kom jag upp i med min lösning, ska låna ett bromsluftverktyg och prova mer undertryck. hur mycket är 0,4 in hg översatt i kg? Räcker det? bild på oljan och testutrustning
  9. Ingenjörsporr 👆 skulle passa fint som alternativ konst. ser ganska trångt ut innanför där just poren är så jag antar att svetsning inte är ett alternativ här utan att plocka ur hela axeln. är det svårt/dumt att plocka ur axeln?
  10. Ja det verkar vara lite olika men inte ge någon större inverkan på köregenskaperna. Nästa fråga, det läcker olja genom en por på drevet, märkte det vid upptagning, fuktade lite på drevet kring poren. Tänkte först att drevet tagit in vatten men oljan är ok. Har provtryckt och konstaterat att det endast är poren som läcker. Lade i en droppe epoxi i poren och tätt vid provtryckning. Vad kan ha orsakat detta? Om det var galvaniskt borde mer än poren tagit skada? vad finns på insidan, går det att svetsa utan att riva hela drevet? Andra förslag? Vh Johan
  11. Motorn är mycket riktigt inte original för denna båt då det är en 1984. Drevet är dock misstänkt ett ihopkok då kvaliten och skicket på färgen är olika, förlängare och underdel har avsevärt sämre skick än överdelen. jag har på annat håll fått till mig att orrskär båtarna kom med 4” förlängning.
  12. Ja du har så rätt, kavitationsplattan ska det vara.
  13. Hej Jag lyfte i höstas av drevet från vår Orrskär 850 med Kad42 då jag upptäckte att det läckte olja ur en por samt att det är dags att byta bälgar. jag kommer i samband med detta fräscha upp drevet då det utsatts för ett antal olika sorters färg genom åren, där mycket som släppt och sitter löst. Det kommer komma en del frågor efter vägen men jag tänker att jag börjar med ett par. Tråden klassar nog in under både Motorbåt och Bygg och renovering men väljer att lägga den här tillsvidare. 1. jag har noterat att jag har en förlängning på 10cm på drevet, märkte det då jag fick i ca 3.1 liter istället för 2.7 eller vad det ska vara annars. Funderade inte så mycket på det men har nu noterat att de flesta andra båtar har skeddan i samma nivå som botten, min ligger då ca 10cm under. Se bild. vad tror ni, har man monterat något ihop plockat eller finns det någon anledning till förlängningen? Vad kan detta ge för köregenskaper jämfört med utan? Jag upplever båten som ”vinglig” när jag ligger i plan. vi börjar så. vh Johan
  14. Missade ditt tidigare inlägg 😔 vevhusventilationen är sluten. Alltså PCV ventil från ena ventilkåpan in under insugsspjäll och andra ventilkåpan via ”breather” in i luftfiltret. hade en tidigare (18år sedan) anmärkning på besiktningen angående detta, den mynnade då ut i en Coca-Cola flaska 🙈 Efter jag gått igenom avgassystem en gång till ska jag se över alla genomföringar i torpeden igen. Gammal bil så det har ju blivit en del genom åren. Tack för input från alla, det är värdefullt när man kört fast med felsökningen!
  15. Ska testa det men är rädd för att det blir svårt att höra.
×
×
  • Skapa nytt...