Gå till innehåll
fredag 21 november 2025

touchwood

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    456
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

touchwood senast vann den dag 5 Februari 2022

touchwood hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

125 Expert

Om touchwood

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Profile Information

  • Plats
    Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds Arkö med 9HK Archimedes Penta, Vator 15 GL - 65 HK Mercury. Fletcher Bravo 170 - Mercury 200 HK Black Max. Ockelbo DC 21 - VP B30. Flipper 570 HT - 60 Hk Mercury. Sea Ray 270 Sundancer - Mercruiser 7.4 MPI

Senaste Profilbesöken

2 836 profilvisningar
  1. Har en Laser II idag och är nöjd med den, men finns det någon nyare propeller som överträffar den eller har liknande egenskaper (Merc 200 hk) som man skulle prova exempelvis Ballistic eller någon annan ?
  2. Här finns en Propellerkalkylator. https://www.drev.se/propellerskolan
  3. Den är ett bra val då har du till både Bil och Båt.
  4. Jag har en från biltema och det var bra fart i den, bara använt en gång och då var visserligen inte batteriet helt urladdat men det blev bra snurr på både powertrimmen och startmotorn. Det kan ju vara ett budget alternativ, detta var den billigaste av dom. Har även sett test av hjälpstartare och där var Noco Bäst i test.
  5. Det är som @Mercury_44XS säger det är mycket som spelar in, är den optimerad hos Lundin Marin så tror jag den ger 108 hk om strypningen före trottelhuset är borttagen. En fyrbladig propeller ger bra ekonomi vid marchfart men lägre toppfart. Vill du ha max toppfart gäller följande. Ren botten, 3 bladig stålpropeller och kanske hissa motorn ett hål. Det är sent på säsongen nu så 33 knop kanske inte är helt kasst, så förslagsvis sjösätt till våren med ren botten och prova med en stålpropeller med bytesrätt och ta det därifrån.
  6. Kan du inte köpa dom klämskruvarna löst ? 20 hk är ju inte så mycket och se till att du drar dom ordentligt.
  7. Finns flera olika på "Drev.se" här är 2 olika. https://www.drev.se/produkter/100-200100?ref=4297 https://www.drev.se/produkter/100-504100?ref=4297
  8. När jag hade Idle stabilizer/advance modulen inkopplad så ökar den tändningen till 26 grader vid ca 5500 rpm och det kändes att den piggnade till lite när det hände, och vid 5800 rpm så sänker den tändningen igen, till hur mycket står det inte. Men den kanske inte mår så bra på lägre varv med så hög tändning. CDI Själva säger att man ska ta bort den modulen och ställa tändningen manuellt vid tomgång och fullgas, och det är det jag håller på med och på svänghjulskåpan står det att man ska ställa den på 22 grader på startmotorfart och gör man det så blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv och det är det jag vill veta vilket det blir, för jag har sett/hört motstridiga uppgifter vilket gör mig osäker, någon här inne borde veta det ? Du har ju koll på det mesta men det finns andra kunniga här också. @Mercury_44XS Vad är det för motor du har i din Ikon 44XS ? Tackar för svar.
  9. Jag har en manual men avsnittet med tändinställning är av nån konstig anledning inte med.
  10. Har likadan motor Mercury 200 hk -89. När man ställer tändningen på den ska man göra det på startmotorvarv, och ställer man den på 22 grader Btdc så blir det 2 grader mer på fullvarv alltså 24 grader men på diverse forum sägs det att det blir 2 grader mindre på fullvarv alltså 20 grader. Så hur ligger det till, blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv ? Hur högt vågar man ställa tändningen ? Idle stabilizer/advance modulen P/N 93772A1 som är borttagen den höjer tändningen till 26 grader vid ca 5500 varv, vågar man ställa den så högt ? Varför skenar varvräknaren, när man kör i 5-10 knop så flyter varvräknaren mellan 3000 - 6000 varv och kör jag powertrimmen upp eller ner så åker den ner till 500 varv, mycket skumt. Batteriladdningen fungerar, men hur bra vet jag inte, det är 40 Amp Stator på den med dubbla Likriktare och jag vet att varvräknaren är kopplad till en eller bägge två av dom. Mycket tacksam för svar så jag kan reda ut detta.
  11. I mitt fall med nya reglagekablar så gick det för lätt, när jag släppte gashandtaget så gick det tillbaka till tomgång av sig själv. Tog loss reglaget och hittade skruven ganska fort och det var jag väldigt nöjd med, och såg att andra också hade letat efter den så jag uppdaterade dom trådarna.
  12. Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
  13. Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
  14. Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
×
×
  • Skapa nytt...