

touchwood
Medlemmar-
Innehålls Antal
449 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
touchwood senast vann den dag 5 Februari 2022
touchwood hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
122 ExpertOm touchwood
-
Placering
Kommendör 1. graden
Profile Information
-
Plats
Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Ryds Arkö med 9HK Archimedes Penta, Vator 15 GL - 65 HK Mercury. Fletcher Bravo 170 - Mercury 200 HK Black Max. Ockelbo DC 21 - VP B30. Flipper 570 HT - 60 Hk Mercury. Sea Ray 270 Sundancer - Mercruiser 7.4 MPI
Senaste Profilbesöken
2 737 profilvisningar
-
När jag hade Idle stabilizer/advance modulen inkopplad så ökar den tändningen till 26 grader vid ca 5500 rpm och det kändes att den piggnade till lite när det hände, och vid 5800 rpm så sänker den tändningen igen, till hur mycket står det inte. Men den kanske inte mår så bra på lägre varv med så hög tändning. CDI Själva säger att man ska ta bort den modulen och ställa tändningen manuellt vid tomgång och fullgas, och det är det jag håller på med och på svänghjulskåpan står det att man ska ställa den på 22 grader på startmotorfart och gör man det så blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv och det är det jag vill veta vilket det blir, för jag har sett/hört motstridiga uppgifter vilket gör mig osäker, någon här inne borde veta det ? Du har ju koll på det mesta men det finns andra kunniga här också. @Mercury_44XS Vad är det för motor du har i din Ikon 44XS ? Tackar för svar.
-
Jag har en manual men avsnittet med tändinställning är av nån konstig anledning inte med.
-
Har likadan motor Mercury 200 hk -89. När man ställer tändningen på den ska man göra det på startmotorvarv, och ställer man den på 22 grader Btdc så blir det 2 grader mer på fullvarv alltså 24 grader men på diverse forum sägs det att det blir 2 grader mindre på fullvarv alltså 20 grader. Så hur ligger det till, blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv ? Hur högt vågar man ställa tändningen ? Idle stabilizer/advance modulen P/N 93772A1 som är borttagen den höjer tändningen till 26 grader vid ca 5500 varv, vågar man ställa den så högt ? Varför skenar varvräknaren, när man kör i 5-10 knop så flyter varvräknaren mellan 3000 - 6000 varv och kör jag powertrimmen upp eller ner så åker den ner till 500 varv, mycket skumt. Batteriladdningen fungerar, men hur bra vet jag inte, det är 40 Amp Stator på den med dubbla Likriktare och jag vet att varvräknaren är kopplad till en eller bägge två av dom. Mycket tacksam för svar så jag kan reda ut detta.
-
Ok, tack, då finns det hopp.
-
I mitt fall med nya reglagekablar så gick det för lätt, när jag släppte gashandtaget så gick det tillbaka till tomgång av sig själv. Tog loss reglaget och hittade skruven ganska fort och det var jag väldigt nöjd med, och såg att andra också hade letat efter den så jag uppdaterade dom trådarna.
-
Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
-
Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
-
Där är friktionsskruven, kanske inte finns på alla.
-
Fruktansvärt tråkigt har själv legat där med 5 båtar, bästa stället, stor förlust för oss båtägare, fullständigt överkörda.
-
Där har du en poäng, då planande båtar ormar sig hela tiden i lågfart, skulle bli en mer eller mindre omöjlig uppgift för piloten att hålla kursen.
-
Motorn driver en "vevaxel" som driver en vevstake som sitter fast i ett membran, typ bakvänd ottomotor.
-
Ok, ja det kanske är smidigare.
-
Tack, styr du den via plottern eller den egna panelen ?
-
Är nöjd med autopiloten och shadow drive ?
-
Här har du 27 sidor och plöja igenom, står allt och lite till.