Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

jonasorebro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om jonasorebro

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bygga en badbrygga och hänga den på? Såg att båtarna de hyr ut på Göta Kanal såg ut så här...
  2. Hade en e-tec 50 ett par säsonger innan jag skaffade större båt. Gillade den otroligt mycket. Lättservad men framförallt ett grymt bottendrag. Efter att jag satt på en fyrfaldig propeller på den så hoppade den upp ur vattnet och släppte aldrig tillsammans med min styrpulpetare på 4.40. Finns fler trådar om dem här men tyvärr är det många som blandar ihop dem men den gamla Ficht-tekniken som krånglade mycket. Det är faktiskt väldigt stor skillnad i teknik.
  3. Mutternitar är bra till mycket men expanderar de verkligen tillräckligt för att kunna sätta rakt in i glasfibern om det blir lite häv i belastningen sedan? Tänker att det är skillnad i ett hårt material som plåt jämfört med glasfibern? Hade nog gått på gummiexpander men man kan tänka olika... http://www.elnu.se/index.php?lista=15&an=3&n1=F%E4stmateriel&n2=++++Gummiexpander&n3=++Gummiexpander+Rawl&n=4
  4. Att sätta typ träskruv rakt i plasten brukar sällan hålla i längden. Kanske dra i några gummiexpander. Börja med en liten borr som funkar med träskruven så att du känner att du har tillräckligt djup under på alla ställen. Om det är någonstans det är trängt sätt träskruven där men skulle absolut köra expandera på så många ställen som möjligt...
  5. Längtar över att kasta i min båt och test mina nya propellrar. Har bytt till två 4-bladiga propellrar på mitt Bravo3-drev och gått ner två tum i stigning för att få några hundra varv till på toppen. Hoppas på att få betydligt bättre acceleration upp i planing. Något annat än stål till Bravo3-drevet har jag inte sett men är övertygad om att skillnaden mellan 3 blad och 4 blad är större än aluminium och stål. 3000 varv låter lite lite som marchfart. Kan inte 7.4 MPI men min 5.0 MPI går snålast runt 3500 varv då jag marchar 27 knop men det beror ju mycket på båten. Det viktiga som styr om du har rätt propeller är ju maxvarvet. Övervarvar du eller kommer du inte upp i toppvarvet. Min 5.0 MPI ska ju ligga mellan 4600 och 5000 varv max och eftersom jag knappt kommer upp i 4600 varv har jag gått ner i stigning. Kommer du upp i maxvarvet lätt kanske du ska pröva att stega upp. Varje tum i stigning brukar ge cirka 150-200 varv grov förenklat. På min förra båt slängde jag på en 4-bladig på utombordaren och skillnaden blev otrolig. Greppet och gången blev så mycket bättre. Tappade en knop i toppfart då men det bryr jag mig inte om. Nu köpte jag propellrarna på drev.se och tidigare på propellertrim. Båda ställena har funkat bra och varit bra att prata med.
  6. 5.0 MPI är en insprutningsmotor så någon elektronik att peta i borde finnas. Men någon annan variant av samma motor med annan effekt känner jag inte till. Byta block till en 350 mpi låter i mina öron ungefär som att byta hela motorn och typ hur mycket jobb som helst. I s f skulle jag stoppa i en diesel men det kostar ju hur mycket som helst. Varit på båtmässan nyss och det känns som de flesta där och här på forumet lutar åt att jag borde ge mig på propellrarna istället. Tror inte att den varvar 5000 varv på full gas heller. Någon i MerCruisers monter lutade åt att jag skulle stega ner och kanske satsa på en fyrbladig främre propeller. Något som tydligen inte erbjöds 2007 när min båt byggdes.
  7. Samtidigt finns det ju gott om exempel på hur man plockar ut mer effekt ur utombordare och det är ju vanliga bensin sugmotorer också. Ofta är det ju bara programvaran som skiljer sig åt mellan två lika utombordare med olika effekt. Tror också att propellrarna är viktiga men måste liksom ta ställning till om jag tror på att det går att höja effekten och vridet först. Sedan kan man välja rätt propeller. Dessutom kan man rimligen få ut mer effekt genom att höja hur högt motorn varvar men det förklarar inte riktigt förbättringen i acceleration upp i planing de utlovar. För det behövs vrid.
  8. Har en 23-fotare med Mercruisers klassiska 5.0 MPI på 260 hk och ett Bravo 3 drev. Känner ibland att den är lite seg upp i planing när jag har mycket folk med mig ut. Att vridet inte riktigt räcker till och att jag får jobba med trimplanen för att komma upp. Egentligen skulle jag vilja släng i en modern Common Rail diesel men den investeringen får man ju aldrig tillbaka. Dessutom är det inga som helst fel på motorn. Den går hur bra som helst men jag saknar lite mer vrid. Har hittat företag som erbjuder motoroptimering för att krama ur mer effekt och vrid ur motorn. De säger sig genom att programmera om styrenheten kunna plocka ur 28-30 hk till ur min motor. Exemplet från deras hemsida med en liknande båt som min visar på ganska stora förbättringar när det gäller acceleration. Är det någon som har testat motoroptimering i allmänhet och på en bensinare i synnerhet? Hur fungerar det och är det något man bör tänka på? Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
  9. Precis det jag menade... /Jonas Är jag blind.. hittar inte nåt! Han kanske menar Hylte värmerör? längst ner på sid 6. /Thomas
  10. Längst ner på sidan 2... http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/SeaSea%202014/Höst%202014/SeaSea%20höstkampanjbilaga%202014%2016sidor%20SWE%20cs6V2.pdf
  11. Jag valde en 42-liters fast tank i plast från SeaSea. http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2695 Även om man får krypa lite när man skruvar så var det inget svårt jobb. Tanken passade nästan med sugpassning i den bakre urgröpningen i stuvfacket. Satte dock fast ett spännband liknande de man har till batterier ändå. Därefter sågade jag ett hål för bränslepåfyllningen på den skrovliga platta delen på styrbords sida närmast motorn. Valde en rak förskruvning men så här efteråt hade det varit lättare med en lite vinklad. Lite Sika och en slang ner till tanken. En slang till och en vattentät avluftning så högt som möjligt på akterspegeln ovanför motorbrunnen. Fördelen med placeringen av påfyllningen och avluftningen är att man inte får in någon soppa i båten om man råkar skvätta lite. Sedan kapade jag bara slangen till trycktanken strax innan blåsan så att blåsan blev kvar och kopplade på fasta tanken. Borde kanske vara en kran emellan men det är ju bara att koppla loss slangen på motorn om man vill fimpa. Tog säkert ett par timmar men men det var inget svårt jobb. Om man vill ha tankmätare är väl en smaksak. Jag tryckte dit en men man kan ju ha med sig en liten reservdunk istället. Det bökigaste med tankmätaren var att få fram sladden till styrpulpeten. Fanns liksom inget rör så man fick fiska. Jag tyckte det var smart att kunna få med 40 liter soppa samtidigt som stuvfacket kunde användas till ankare, reservpropeller och annat man vill ha med sig. Sedan är ju inte vinsten så stor om man ändå måste släpa dunkar. Vanligast då är väl att man skaffar en trycktank till och bara växlar när den ena tar slut och tar med sig den tomma hem. Hejsan, Lyfter den här gamla tråden men är intresserad av din tankinstallation. Har precis beställt en HR440 med 50-hästars Mercury men vet inte hur jag skall göra med bränsletanken. Troligast är att vi kommer ha separat dunk som vi tar till macken och fyller från den till tanken i båten hemma vid bryggan eller hur gör man smidigast?!? Att traila den å tanka kommer inte å ske då båten kommer ligga permanent hela säsongen på samma plats. Mailade återförsäljaren om installation av fast tank och de skulle ha 6.500.- för en 40-45 liters tank monterat och klart. Är det kanske en sån här man skall satsa på istället men då måste den monteras ur varje gång den skall tankas? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2706 Tacksam för svar /Landkrabban
  12. Har också skaffat en Flipper 705 HT och det finns mycket bra med båten, men ankarboxen bak är på tok för liten och ett ankarspel vore lysande att få till. Men med tanke på hur badbryggan ser ut så finns det ingen självklart sätt att få dit spelet. Tar också gärna emot tips på hur någon som monterat det redan har gjort.
  13. Skulle valt den lättaste motorn. Kan man slippa 10 kg längst bak på akterspegeln gör det inget. Hondan ska ju vara lättast. Möjligen talar kamkedjan till Suzukins fördel...
  14. Jag tycker att 2 liter per sjömil låter rimlig vid full gas men du antyder att du kör långsammare än så. Min Flipper 705 med MPI 5.0 ska dra 1,3 när jag kör på 3500 varv men rassla upp i 1,9 vid full gas enligt körfakta, men jag gissar att det är ganska optimala förhållanden. Nu är väl Flipper 700 något mer lättdriven (mindre bottenvinkel) men lite äldre motor så det kanske tar ut varandra...
  15. Funderar på att köpa en båt som väger drygt 1500 kg (båt och motor) och har en bil som får dra 2000 kg enligt registreringsbeviset och med B96-behörighet. Nu vill jag hitta ett släp som väger så lite som möjligt för att få lasta så mycket som möjligt. Hittar släp för att dra bilar i aluminium eller men det borde väl finnas till båtar också. Har någon tips om var det kan tänkas finnas? Eller tips på ett släp som är lätt och får lasta tungt...
×
×
  • Skapa nytt...