Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Seaman64

Böcker om el

Rekommendera Poster

Behöver uppdatera elkunskaperna, även se över elen i min segelbåt. Naver 29. Finns solcell och två batterier, ett start och ett förbrukning. Nu söker jag någon lämplig bok om el. Hittat dessa: 

Ström ombord : installation, användning och underhåll av elsystem i fritidsbåtar av Jon Winge och Stora boken om el ombord : en praktisk guide för reparation, installation och underhåll av segel- och motorbåtar

A practical guide to repairs installations and maintenance on yachts and motorboats

Vad har ni för erfarenhet av dessa? Andra förslag? Mvh: Berra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jon Winges bok är bra, det finns några till.

El Ombord av Anders Jangö. Den är också beskrivande och bra.

dessa båda både överlappar och kompletterar varandra.

Praktiskt båtägande hade ett specialnummer i våras om el ombord, kan finnas kvar i tidningshyllorna, annars beställs den från förlaget, inget fel på det specialnummret, men litet tunnt om man jämför med ovanstående böcker.

Redigerad av Georg_Ohm
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK! Skall kolla upp dessa förslag. Skall kolla över elen i min nyss inköpta segelbåt från 1976. Blir inge 220v i den. Landström kommer jag ansluta till en laddare som laddar batterier om det behövs. Första prio nu är att få solcellen funka som den skall. TROR av info från förra ägaren att den tömmer batteriet på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den boken har jag oxå och kan rekommendera den. Författaren finns här på forumet och går under pseudonymen "seawolf", en mycket duktig numera pensionerad elektroingenjör som vet vad han håller på med.

 

http://batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen.. Har inte tänkt utrusta min båt med landström eller mer finesser än plotter och i framtiden ett kylskåp. Så mitt elsystem blir rätt enkelt har jag hoppats. Skulle du då säga att SeaWolfs bok är mest lämplig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett tag sen jag tittade närmare på dessa böcker men  utveckligen har gått framåt. Då var det några lampor och ev kyl. Idag är det vanligt med solpaneler, stora batteribankar. Många har inverter/micro. AGM är vanliga som batterier. Det används mer avancerad laddningsutrustning mm mm. Men böckerna berättar om grunderna och de är alltid desamma.

Det enklaste rådet är, så många batterier och solpaneler som möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...