Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Andreasp

Styrning till trim

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en VP 4,3 med SX drev ifrån 1997 och har ibland problem med att när jag trimmar ner drevet så slutar inte pumpen gå när det är nere i botten.

 

Ägaren innan mig bytte hela gas/växelreglagen för 3 år sedan så knappen borde ju vara ok.

 

Är det någon som har stött på samma problem?

 

Och en helt annan fråga, finns det några ställen i Sthlm som fixar trim cylindrar? Min ena läcker lite.

 

Mvh

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om det här men det låter som en gränslägesbrytare har lagt av. El elschema underlättar felsökandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en verkstadsmanual hos boatinfo.no gällande två typer av SX-drev.
[i fallet SX-M beskrivs "trim sender adjustment" så HÄR, i fallet SX-MPH så HÄR.]

Tror att det inte finns några speciella ändläges-brytare, snarare att "trim senderns" vinkelsignal till instrumentbrädans indikator också förväntas stoppa pumpmotorn? För RÄTT VINKEL-INSTÄLLD ger nog trimsendern en tydlig signal att drevet nått sitt nedersta läge? (Och om inte så finns dessutom tryckventiler i hydrauliken som förhindrar dyrbara skador.)

Skulle i Andreas läge kollat närmare på möjligheterna för justering av trimsenderns "utgångs-vinkel", kollat med ohm-meter och vridit enligt instruktionen för SX-MPH...
post-86835-0-70514000-1486035118_thumb.jpg

Vete katten, men just nollställning av vinkel verkar viktig och lätt justerbar!?

Och om trimsendern mot förmodan behöver bytas så verkar alkohol underlätta, troligen menas inte att den skall drickas som förberedelse inför jobbet, men men... :ph34r::P  
post-86835-0-33491200-1486034841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...