pos42 32 Postad 23 Oktober , 2015 Hej Tänkte börja min första post på forumet att rådfråga lite runt färg. Jag har flyttat några bordgenomföringar. En sitter strax under vattenlinjen och en lite ovanför. Båda är flyttade och de gamla hålen igensatta (ersatta md ny trevliga Groco-grejer). Min fråga är egentligen vad ni anser avseende epoxifärg eller topcoat ovan vattenlinjen. Grejen är den att jag över båda hålen dragit över Hempel light primer anpassat för både över och under vattenlinjen. Så hålen är tätade med epoxy, och på det är det epoxifärg. Nu ska det på lite bottenfärg över epoxifärgen på den del som är under vattenlinjen... Så nu är det i princip klart... Epoxifärgen ovan vattenlinjen är ju en nyansskillnad mot övriga båten (kanske 6x10cm yta). Sen är det bara grundfärg också (men den lär väl klara sig). Jag klurar på om jag ska slipa ner lite och lägga på top coat istället för utseendets skull. Allt är gjort enl: . Vad anser experterna ur tekniskt resp utseendeprespektiv ? Tack på förhand Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 23 Oktober , 2015 Min första fråga är, har du använt matta eller väv vid lamineringen med epoxy? epoxygrundfärgen ovan vattenlinjen kommer att krita och bli porös med tiden av UV-strålning och bör målas över med topcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Oktober , 2015 Har ju använt den "Glasfiberväv 300 gram pris/löpmeter" resp 160gr som Nilsmalmgren sålt mig tillsammans med lamineringsepoxyn. Frågan är ju då om jag behöver slipa ner lite så det blir en lägre nivå än omgivande för att lägga på top coat? Hur mycket bygger top coat? Är det vattentätt? Har aldrig pillat med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 377 Postad 23 Oktober , 2015 Topcoat är ju polyester, och mig veterligen fäster inte polyester något vidare på epoxy (men tvärt om funkar bra!), så jag skulle rekommendera att du målar ovan vattenlinjen med lämplig färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 23 Oktober , 2015 Helt rätt noterat av Peter, jag läste lite för fort. Tvåkomponentfärg är bättre än topcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Oktober , 2015 Det var ju kalasbra info. Det tackar jag mycket för. Då ska jag bara hitta någon färg med rätt nyans som fäster på min Hempel light primer då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2015 Vill man ha det snyggt är det väl ommålning av skrovet som gäller, om du inte bara kan måla en bred vattenlinje. Jag brukar alltid ha en bred blå vattenlinje på mina vita skrov. Fast du måste nog slå ut den på nåt av de vanliga sätten. En bred vattenlinje är ju bredare i för och akter där skrovsidan lutar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Oktober , 2015 Eftersom det inte gick att redigera inläget ställer jag frågan här istället Vad har du för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Oktober , 2015 Jag är fiske-nörd och rör mig över hela skärgården.... Kanske ingen dum idé att lägga en vattenlinje i blått runt... Lite mer bilder här... http://www.incedo.eu/~sjoholmp/My_TG/New_through_hull_fix/ Bild 6385 visar både gamla hål till höger och de nya till vänster. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser