jorma59 0 Postad 20 April , 2014 har just köpt en Chaparral 27 Signature som överladdar ena batteriet. Mätaren laddar fullt, på tomgång 14v, vid gas går voltmätaren i topp. Nyinköpt batteri , 1 v gammalt, signalerar att det redan ska kasseras. Kan felet vara laddningsrelät? Nån som vet var det sitter isåfall, har två mercury 180 hk, 3,7L, har letat utan att hitta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 April , 2014 Välkommen till forumet!Antagligen sitter regulatorn inbyggd i generatorn. Den skall som sagt förhindra överladdning genom att ge max 14,4 volt ut.Vissa alternatorer (växelströmmare) har en "sense-ledning" som kan fästas på batteripolen för att motarbeta spänningsfall. Är inte den ansluten kan rimligtvis spänningen skena iväg.Vissa äldre alternatorer har yttre laddningsregulator, i så fall finns en extra fält-anslutning på alternatorn som styr dess elektromagneters styrka och därmed laddningen.Är olika beteckningar på olika fabrikat enligt den något suddiga bilden nedan.Eventuell sense-ledningen kan alltså vara märkt S eller A(ford), eller S, M, 2 (Delco)Eventuell fältanslutning kan vara märkt F, DF, DFM, EXC, 67. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser