Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ljud

Startproblem Mercury Optimax 75

Rekommendera Poster

Hej, skulle vara fantastiskt tacksam om ni kunde komma med tips om hur jag löser detta problem och vad ni tror det är som är fel.

 

Det är optimax 75 från -07 som plötsligt inte vill starta, först trodde jag det var batteriet (har laddat ur förr) men nu har jag testat med ett annat batteri från grannbåten som funkar så det är nåt annat.

 

Så hör ser det ut när jag vrider om tändningen:

 

Hoppas länken funkar trots att det är från en mobil.

 

Jag har kollat säkringar och dom ser hela ut. Kan det vara solenoiden som behöver bytas?

 

Detta bör nämnas:

Allt funkade i förrgår och innan jag lämnade båten skulle jag plocka ut en trasiga lampa från styrbords lanterna för att slaffa en ny, då råkade jag orsaka kortslutning. Kollade att övriga lampor funkade vilket de gjorde och lämnade båten. Ville iaf nämna detta om det mot all förmodan skulle kunna ha med saken att göra.

 

Allt annat funkar, trim, mätare, gps osv.

 

Båten är en Bella 561.

 

 

Väldigt tacksam för alla tips!

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

huvudbrytare eller startrelä! mät spänningen före och efter startrelä och huvudbrytare så ser du vart felet är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för snabbt svar! Vad behöver fixas i dessa två fall, tror du?

 

 

Notera även att startmotordrevet Inte går tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer dessvärre inte hinna mäta nåt idag.

 

Fortfarande grymt tacksam för tips! Sommaren känns hotad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man byter ut dessa!

Bendix drevet stannar ofta ute när startmotorn inte orkar dra runt motorn, så det är helt normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men borde det inte vara helt dött då, dvs att bendixdrevet inte ens skulle röra sig? Ledsen för dumma frågor, har verkligen dålig koll som du märker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån jag pratade med föreslog att det ändå kunde vara batteriet och att just Optimax behövde väldigt mycket för att starta vilket kan förklara varför inte grannbatteriet, som fungerar med en Yamaha 25 4-takt, inte funkade. Låter detta långsökt?

 

Batteriet är ett optima som varit med båten sedan 07.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bendix slår ut mekaniskt, när motorn sedan tänder till slås bendix ner igen. Om startmotorn inte drar runt motorn tillräckligt mycket för att den skall tända till håller friktionen mellan startkrans och bendix, drevevet ute. Ett accu med tillsräcklig startström är absolut nödvändigt för att det skall funka, så använd ett som du verkligen vet att är ok!

men som sagt, mät spänningen på accun, efter huvudbrytaren och efter startrelä (med nyckeln i startläge).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cpr3zZ, stort tack för dina tips!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorns batterikablar ska va kopplade direkt på batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, hur menar du att dom skulle vara kopplade annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! De skall kopplas via en huvudbrytare som klarar av startströmmen med marginal! Billigare brytare som ofta ligger på gränsen, bör ej användas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha nu fattar jag. Det går att starta och trimma motorn utan strömbrytaren, alltså ett sånt där rött handtag man vrider om. Det enda som som händer när man stänger av med den är att lamternor, cigguttag och mättare inte inte funkar.

 

 

Det är en Defa startspätt på också skall nämnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns vissa som är mycket inkompetenta här ser jag,de flesta båtar är utrustade med huvudbrytare utav svart plast de klarar ej startströmmen,har man en sådan så annslut motornsbattkablar direkt på batteriet,eller skaffa en riktig brytare de flesta är utav metall å ska klara en startström på 500amp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha du har en defa spärr tror nog att du kan ha nått trubbel med den jag den bryter ju startkretsen å bränslekretsen den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startspärren tror jg inte är problemet i det här fallet, man ser ju att startrelät får manöver, dock får ju inte startmotorn den ström den behöver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, om det var startspärren skulle ju inget hända i huvudtaget, när man vrider om nyckeln. 

 

Dock var det ån som sa att dessa startspärrar  ofta är orsakar betteritrubbel. Kan vara rent skitsnack, har ingen aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag skulle också sätta några kronor på batteriet. Dags att köpa ett nytt helt enkelt. Kostar ca 2,500:-. Optimax kräver väldigt mycket startström. Ett vanligt batteri till 25 hk Yamaha är som att försöka starta en Hummer med ett Nissan Micra batteri, alltså meningslöst. När du ändå har byxorna nere rekomenderar jag varmt att du bygger in ett Optimabatteri till och har en bättre huvudströmbrytare än originalet. Den nya brytaren heter Add a Battery (kolla youtube). Under drivt laddar startbatteriet upp reservbatteriet, och skulle du bli strömlös där ute så kopplar helt enkelt ihop de bägge batterierna med hjälp av huvudströmbrytaren som har ett läge som heter Combine Batteries. Har själv gjort en sådan installation och är mer än nöjd. Har en Mercury Optimax 115 på en Uttern D55. mvh Packe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj bra tips! Lite försiktig med semsterbudgeten i nuläget, men jag har funderat i dom banorna. Optima är säkert bra, men vad jag läst mig till är många nöjda med AGM batterierna från Biltema som kostar hälften. Jag har förstått att det ska vara 750-800 CCA till Optimax. Batteriet från 25 hk-motorn var på 480 och 9 år gammalt....

 

Jag gissar också på batteriet, när jag söker på solenoid och startmotorer och Optimax får jag inte upp så mycket. Därermot finns det mycket att läsa om Optimax och motorns törst på kräm under start-processen.

Tack för bra tips i vilket fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat så att inte batteripolerna är ärgade? Även polerna på huvudströmbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte, men jag får för mig att det kan vara bra med ett nytt batteri eftersom det nuvarande är 6 år gammalt. Men jag ska dubbelkolla det. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har samma problem som trådskaparen. Optimaxen startar inte, startmotorn

bara surrar. Fungerade det efter batteribyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Och jag har precis samma problem också. Optimax 2007, 90hkr.

Mitt batteri visar 12,4V så jag ska prova att ladda det lite till.   Hade varit bra att höra om det hjälpte med nytt batteri och vilken batterispänning det nya har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig hade samma problem med en Optimax 75. Nytt batteri och den startade direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig hade samma problem med en Optimax 75. Nytt batteri och den startade direkt.

Provade med mitt gamla bilbatteri och den startade då fint. Nu måste jag leta efter nytt batteri med 750-800 CCA.  Biltema har ju några AGM batterier som jag funderar på, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ett Optima bluetop 75Ah till min Optimax 90. Det ger väldigt hög startström, men kostar förståss en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilka fysiska mått på batteriet du skall ha, men själv kör jag med Vartas Silver Dynamic, som jag kan rekommendera varmt, som startbatteri till min Yamaha F200 V6. Tycker det ryms mycket krut i liten förpackning (77Ah, 780A, 18kg, 278x178x190mm). Dock ej stor skillnad i kapacitet mot Biltemas motsvarande AGM-batteri som ger 70Ah och 760A.

 

Har även ett Silver Dynamic 100Ah (830A, 22kg, 353x175x190mm) som jag numera använder som bruksbatteri. Tidigare hade jag Optimax 175 och då fungerade detta som startbatteri eftersom jag då hade endast ett batteri i systemet. Detta batteri är ca 5 år gammalt och fungerar helt klanderfritt emedan 77Ah batteriet är splitter nytt.

 

Mvh

Steff

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klantigt av mig att inte uppdatera tråden..

 

Det var en glappande kabel, kabeln hade ett hade slitits på ett ställe och vara nästan av. Det kan också vara värt att kolla att samma kabel sitter bra i motorn (en bult), för den behövde skruvas åt i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...