Gå till innehåll
söndag 19 maj 2024
studiobtc

Färgjakt-Få blandat till exakt kulör?

Rekommendera Poster

Har lite trälister som jag vill lackera i samma färg som mitt kapell och taklucka. Färgen på dessa är markilux 37 färg 356. Jag hittar ingen färg som matchar denna färg mer än en international perfection burk med 75cl fär och den kostar 500 spänn. Känns lite onödigt då jag ska lacka några tunna trälister runt kabinen bara.

Listerna är ju av trä, sitter ovan vattenlinjen och utsätts inte för samma rock n roll som delarna där lägre ner mot vattenlinjen.

Min tanke är ifall man kan gå till en hederlig färgaffär och be om att få en lämplig färg i exakt kulör som den bit kapellväv jag släpar med mig dit?

Behöver ju max 30ml färg om ens det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska göra så.

Köp en provburk med utomhusfärg, ta med kapellbiten som färgprov. Det är bra att ha lite extra om du vill bättra färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som gjort såhär på sin båt nångång som har ett tips på en bra utomhusfärg som ger lite lackkänsla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en så blank utomhusfärg som möjligt. Fönsterfärg brukar vara blankast och har bra UV-beständighet. Helt uppåt en 80-90 i glanstal, som är högblank, men det kan funka med lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå utomhusfärg, färgblandningar vars nyans garanterat tål solens UV-strålning kan vara bra! ;-)

Så här bör man alltså INTE göra: När jag behövde pricka i några småskador i mitt gamla ljusblå gelcoat-däck så köpte jag tre såna där pytteburkar som man målar plastmodeller med. (Ville ju inte bryta loss ett färgprov ur däcket för att visa upp.) Efter lyckat blandande av mörkblått, grönt och vitt så hade jag en hel pytteburk med absolut rätt nyans där småskadorna bara försvann under minipenseln. Men året efter lyste de ilsket ljusgröna så jag tänkte att va f-n, mer mörkblått hjälper nog. Såg naturligtvis jäkligt mörkblått ut direkt efter iprickningen men nyansen stämde faktiskt sen hyfsat året därefter. (Och förvånande nog har inte färgen flagat än idag - runt 6 år senare - trots att den ju är avsedd för modeller inomhus. Dessutom stabiliserades nyansen efter bara två år i solens uv-strålning och råkade turligt nog landa i en för mig acceptabel, d.v.s. mitt kladdande anas först på tio meters håll eller närmre. Nå, finns nog bättre sätt att snabbt nå fram till rätt nyans? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha .. verkar som att du har för mycket tid över ;)

Jag har hittat en färg nu som verkar fungera för mitt ändamål...Skulle det mot förmodan inte funka så har man ju lärt sig en läxa att ha med sig i bagaget i framtiden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittr rätt kulör i blank färg kan du ju alltid lacka ovanpå. Gör först en provbit så att du ser att lacken funkar ovanpå färgen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...