Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Tänker köpa en plotter för min nya styrpulpetbåt 4,95.  Min förhoppning är att passa på nu på Black friday.

Uppskattar enkelhet smidighet.Vill gärna slippa överaskning som att karta saknas :). Allt i ett.

Båten ska gå i Båven/Södermanland

 

Syfte:  att såklart kunna navigera och även skanna av för fiske. Behöver inte vara det dyraste men bra grejer

 

Jag är ganska novis på området. Vad ska jag ha? Märke? model?

 

Tack på förhand

 

Lassel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver alltså en GPS-mottagare med plotter och ekolod.

Jag gillar ju skarpt Garmins produkter, dom är bra och användarvänliga att använda. 
De mindre modellerna som lämpar sig för en styrpulpetbåt sätter man i ett snabbläste och då är det lätt att ta med sig apparaten hem då man lämnar båten.

Dörutom själva instrumentet behöver du också en ekolodsgivare och aktuella sjökort för dina farvatten. Under kampanjer kan det hända att man får med dessa saker ”på köpet”.

Ofta har instrumentet en inbyggd antenn, men ibland är den avsedd för en extern antenn, och då kan man även få köpa till en sådan, så kolla det!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på är att Lowrance/Simrad/B&G (som alla ägs av Navico) under en period hade bättre ekolod än Garmin, pga patentstrider. Garmins ekolod saknade under många år en ekolodsgivare som sände rakt ner, så ekoloden "fejkade" data för mitt under båten när ingen egentligen finns. Garmin vann senare efter överklaganden, men de stympade produkterna kan säkert fortfarande finnas till försäljning eftersom det bara var några år sen patentstriden tog slut.

Så om det handlar om produkter som lanserades för mer än 1-2 år sen skulle jag välja bort Garmin, om ekolodsbildens kvalitet/pålitlighet är viktig.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en "fiskeplotter" på segelbåten mest bara för att den verkade bra och dessutom billig för 7" skärm.

 

En Raymarin Dragonfly pro med 7" skärm och ekolod (för fiske).

Pris nu 4 500:- kronor + sjökort.

Pris för 5" är 3 500:- kronor + sjökort.

https://www.raymarine.se/view/index-id=11200.html

 

En fördel är att alla fiskare och andra ombord kan spegla ekolodsbilden i sin mobil.

Du kan också ladda upp (och ladda ner) ekolodsbilden till Navionics och på så vis få bättre sjökort.

 

Annars en ganska enkel plottern utan tuchskärm, men den gör det den ska.

 

Sjökort ca. 1 500:- ktonor

Här kan du se hur Navionics ser ut för Båven, https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@9&key={cfgJmuqfB

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har en "fiskeplotter" på segelbåten mest bara för att den verkade bra och dessutom billig för 7" skärm.

 

En Raymarin Dragonfly pro med 7" skärm och ekolod (för fiske).

Pris nu 4 500:- kronor + sjökort.

Pris för 5" är 3 500:- kronor + sjökort.

https://www.raymarine.se/view/index-id=11200.html

 

En fördel är att alla fiskare och andra ombord kan spegla ekolodsbilden i sin mobil.

Du kan också ladda upp (och ladda ner) ekolodsbilden till Navionics och på så vis få bättre sjökort.

 

Annars en ganska enkel plottern utan tuchskärm, men den gör det den ska.

 

Sjökort ca. 1 500:- ktonor

Här kan du se hur Navionics ser ut för Båven, https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@9&key={cfgJmuqfB

Tack för utförligt svar. Allt jag behöver extra är ett sjökort? Givare och allt för montage följer med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Värt att tänka på är att Lowrance/Simrad/B&G (som alla ägs av Navico) under en period hade bättre ekolod än Garmin, pga patentstrider. Garmins ekolod saknade under många år en ekolodsgivare som sände rakt ner, så ekoloden "fejkade" data för mitt under båten när ingen egentligen finns. Garmin vann senare efter överklaganden, men de stympade produkterna kan säkert fortfarande finnas till försäljning eftersom det bara var några år sen patentstriden tog slut.

Så om det handlar om produkter som lanserades för mer än 1-2 år sen skulle jag välja bort Garmin, om ekolodsbildens kvalitet/pålitlighet är viktig.

 

Tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du behöver alltså en GPS-mottagare med plotter och ekolod.

Jag gillar ju skarpt Garmins produkter, dom är bra och användarvänliga att använda. 
De mindre modellerna som lämpar sig för en styrpulpetbåt sätter man i ett snabbläste och då är det lätt att ta med sig apparaten hem då man lämnar båten.

Dörutom själva instrumentet behöver du också en ekolodsgivare och aktuella sjökort för dina farvatten. Under kampanjer kan det hända att man får med dessa saker ”på köpet”.

Ofta har instrumentet en inbyggd antenn, men ibland är den avsedd för en extern antenn, och då kan man även få köpa till en sådan, så kolla det!

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lsjogren77:

Tack för utförligt svar. Allt jag behöver extra är ett sjökort? Givare och allt för montage följer med

Givare och hållare för "burken" finns med.

Screenshot_20201126-095824_Google.jpg.c77b9ccb3bb5252763ba9524dcfe23b2.jpg

 

 

Skruvar finns med, men passar kanske inte ditt montage.

 

Sjökort tillkommer som sagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...