Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zwen

Diesel reningssystem eller dagtank

Rekommendera Poster

Då har du löst ett problem som jag också har funderat på. I min värld trodde jag att det räckte med att bara inspektera förfiltret med jämna mellanrum.

 

Men du menar att systemet kan sätta igen fastän man kollar och tömmer förfiltret?

 

Har bara haft min båt i tre år och förgående ägare hade rengjort tanken. Så nu tycker jag att det börjar bli dags för mig att få koll på min smutssamling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Men du menar att systemet kan sätta igen fastän man kollar och tömmer förfiltret?

Nej inte direkt.... Men efter ett tag, som kan vara olika länge beroende på en massa saker, kan det börja bli så mycket gegga i tanken att man får byta förfilter titt&tätt. Då behöver man göra rent tanken. Sugröret i tanken kan förresten också sättas igen om det är illa och då hjälper det ju inte att byta filter. Med en rejäl manlucka är det ofta ganska enkelt att inspektera och hålla rent i tanken.

 

Jag har ingen sådan och har inga möjligheter att sätta dit en heller eftersom tanken till största delen inte är åtkomlig ovanifrån, annat än via nivågivarens hål. Där har jag pillat o blaskat tidigare och klarat mig på så sätt, men största delen av tanken är ändå gömd bakom skvalpskotten. Jag skulle även kunna öppna bottenpluggen och skölja igenom den ibland men nu ville jag göra något bättre så jag slipper hålla på med detta blaskande. Nu räknar jag med att inte behöva fundera på den eviga diskussionen om tanken helst ska vara helt tom eller helt full över vintern heller. Nu kör jag bara reningsslingan och tömmer ut vattnet ur racorfiltret om så skulle vara.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...