8knop 12 Posted October 13, 2020 Hej. Undrar om de är någon som gjort en helrenovering på en volvo penta ad41b. Jag har rivit isär hela motorn och beställt nya delar. Nu undrar jag om man måste brotscha om bussningen i vevstakarna när man byter till nya kolvar och foder. De följer ju med nya kolvtappar till kolven. Varför jag frågar är att en av vevstakarna har ett slitage på bussningen och måste bytas. och därför undrar jag om man då måste brotscha om vid ny bussning. Har inte fått delarna ännu men väntar på dom. Quote Share this post Link to post Share on other sites
kossor 664 Posted October 13, 2020 (edited) 1 timme sedan skrev 8knop: Hej. Undrar om de är någon som gjort en helrenovering på en volvo penta ad41b. Jag har rivit isär hela motorn och beställt nya delar. Nu undrar jag om man måste brotscha om bussningen i vevstakarna när man byter till nya kolvar och foder. De följer ju med nya kolvtappar till kolven. Varför jag frågar är att en av vevstakarna har ett slitage på bussningen och måste bytas. och därför undrar jag om man då måste brotscha om vid ny bussning. Har inte fått delarna ännu men väntar på dom. Står inte det utförligt i verkstadshandboken hur du ska göra? Rent spontant skulle jag inte tro det, men här ska vi inte tro utan veta. Pratade med min kompis som skruvat volvo hela livet och han visste faktiskt inte heller. Står inget i verkstadshandboken, så skulle jag ringa en större vp verkstad och rådfråga. Har du noga säkerställt att vevstaken till kolven som ventilen slog i är rak och inte blivit påverkad? Edited October 13, 2020 by kossor Quote Share this post Link to post Share on other sites
8knop 12 Posted October 13, 2020 Lite luddigt tycker jag. har du någon bättre verkstadshandbok så skicka den filen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
8knop 12 Posted October 13, 2020 Vevstaken är rak detta har jag kollat. Och de är inte den vevstaken som satt på den cylinder som ventilen gått av på. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
kossor 664 Posted October 13, 2020 15 minuter sedan skrev 8knop: Lite luddigt tycker jag. har du någon bättre verkstadshandbok så skicka den filen. Ska kolla igenom vad det står om det står. Pratade med en mekaniker till nyss och han trodde inte det, men sa som mig här ska vi inte tro. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
kossor 664 Posted October 13, 2020 2 minuter sedan skrev kossor: Ska kolla igenom vad det står om det står. Pratade med en mekaniker till nyss och han trodde inte det, men sa som mig här ska vi inte tro. Jag mailar dig.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
kossor 664 Posted October 13, 2020 1 timme sedan skrev 8knop: Vevstaken är rak detta har jag kollat. Och de är inte den vevstaken som satt på den cylinder som ventilen gått av på. Kul prata med dig, och nu vet vi att du ska brotscha bussningen. Lycka till med ditt projekt uppdatera oss gärna här på mg hur renoveringen framskrider. Alltid intressant läsning, mvh Peter. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 403 Posted October 14, 2020 Så här står det i verkstadshandboken: Vilken motormodell räknas som tidigt utförande, eller vilka motormodeller har trapetsformad kolvbultsända? Quote Share this post Link to post Share on other sites
8knop 12 Posted October 18, 2020 Hej igen. Nu har jag fått delarna och kan då konstatera att vevstagslager och även vevaxellager är mindre. Diametern stämmer nog men när man mäter bredden så är dom 2 mm smalare. Mina gamla vevstagslager är 31 mm breda och de nya är 29 mm breda. Har kollat på Marineparts eu och ser att de finns två olika artnr på vevstagslager. men de finns bara ett artnr på vevaxellager. ett artnr har utgått. Kan inte tänka mig att man kan gå ner i storlek på bredden. Tacksam för svar. Skall kontakta Marineparts Sverige i morgon och fråga. Quote Share this post Link to post Share on other sites