Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
mandus

Teakdäck

Rekommendera Poster

Hej! Ngn som kan tippsa om hur man gör enklast när man skall underhållsplugga ett teakdäck, alltså, komplettera gamla plugg som lossnat som sitter över skruvhuvedena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att däcket är såpass slitet att pluggarna lossar pga av detta. Annars är det bara att använda polyuretanlim/pöslim och tejpa fast pluggen så att dom ej trycks ut av limmet. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gjort är: 1. Pilla ur gamla pluggen 2. Skruva ur skruven 3. Borra nytt något djupare hål med en Forstnerslipad borr (ser ut som en fräs, ger bra kanter) 4. Skruva i skruven 5. Fyll i marinepoxy 6. Slå i en plugg. 7. Låt härda. 8. Skär till pluggen med ett stämjärn till rätt längd (9. Ev slipning, lätt hand!) Man har nu ett däck som är ompluggat och har absolut täta plugghål. Näckdelen är att det inte kommer att gå att plugga om det en gång till, då epoxyn gör att du förmodligen aldrig får upp skruven igen, men å andra sidan brukar det inte finnas tillräckligt med material kvar att försänka skruvarna en gång till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har samma problem, men funderar på att låta bli att sätta tillbaka skruven och bara täta hålet och limma i en plugg. Teak ribborna är ju en gång limmade till däcket. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter
Du MÅSTE skruva dit skruven med lite tätmassa sedan limma dit pluggen efter att du sänkt hålet annars börjar det läcka för ett gammalt däck släpper i nåtningarna och från underlaget och då kan du nog tänka ut var vattnet som sipprar ned tar vägen om du inte skruvar i skruvarna igen.
Annars kan du ju alltid ringa/maila mig så fixar jag nytt däck....
070-7146793

Mvh Peter

post-0-1394234497,0003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobb!

Har dragit mig för att köpa teakdäckade båtar. Att däcka om en båt kan gå på 100000 spänn har jag hört. Sittbrunnen däremot är ju små ytor och det är skönt att sitta på måste erkännas. Man förstår ju att det tar tid med alla bitar som ska passas in. Vad kostar en sittbrunn att träa till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är ribben limmade med sika och då behöver du inte skruva tillbaka skruven. Du bör nog borra om hålet först, sedan fyller du i med tätning i botten. Låt torka och slå sedan i en ny plugg. Limmas med pöslim. Låt torka och skär sedan av pluggen med ett vasst stämjärn. Gärna lite ovanför ribben så du kan putsa ner det sista av pluggen efteråt. Pluggen vill ibland gå av lite snett och då är det bra att ha lite extra kvar att putsa på. Tänk på att montera pluggen med ådringen åt samma håll som ribben.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...