Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin83

Hur mycket stampar en Ryds Camping?

Rekommendera Poster

Hej!

Står i begrepp att köpa min första båt. Har erfarenhet av motorbåt och segelbåt sedan tidigare, men har aldrig ägt en egen båt förut. Nu har jag snöat in lite på Ryds Camping. En lagom stor båt i rätt prisklass. Jag har även tittat lite på Flipper 535. Har dock hört att Rydsen stampar mycket hårt så fort det går minsta våg. Tänker mest köra vid fint väder, men på västkusten är det nästan aldrig helt stiltje. Hur är en Ryds Camping när man kör i ca 20 knop i lite motsjö? Är Flipper 535 bättre i det avseendet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gissar jag bara så ta det inte för någon sanning. Men efter att ha tittat på bilder på Google ser det ut som att Rydsens skrov borde ge rätt stampig gång i vågor. Flippern ser ut att ha betydligt modernare skrov och mera v-form vilket borde ge betydligt lugnare gång. Rydsen är ju inte platt i aktern men nästan. Det brukar ge stötig gång. Ett v-skrov klyver ju vågorna och landningen i vågorna blir mjukare. Nu är det ju såklart inte bara i aktern man vill ha v-form utan under hela båten och speciellt föröver men aktern ger en god vägledning. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Flipper 535 Sunfish, som är styrpulpetsvarianten, men jag antar att det är samma skrov som HT. Den båten var jag väldigt nöjd med, trots att jag hängt på en rejäl maskin gick den tryggt och säkert i alla väder. Den var torr i gången också, sällan blev jag blöt när jag körde, detta trots att den har sidopulpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en ryds camping den med hel sidoruta (nyare modellen). Det var inget skönt att köra mer än 5-6 knop i sjöhävning över ½ meter eftersom båten slog hårt i vågarna grundat den helt platta bordläggning ut mot sidorna. Detta förmodligen för att ge stabilitet vid stillaliggande. en vuxen kan gå på skarndäck utan att båten lutar nämnvärt. 

Ett tips är att montera trimplan så att man kan vinkla ned stäven i motsjö. Detta gör enorm skillnad(har detta på min nuvarande båt)

Ryds Camping👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...