Jockemeister 0 Postad 15 Augusti , 2020 Hej, första inlägget och det kunde ju varit roligare. märkte när jag kom i hamn i eftermiddags att en av mina frostpluggar läckte rejält. Kan man byta den utan att demontera limpan eller måste den också bort?? //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 15 Augusti , 2020 Hej. Om det är en plugg på blocket så lär det bli svårt att byta utan att ta bort limpan. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemeister 0 Postad 15 Augusti , 2020 56 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Om det är en plugg på blocket så lär det bli svårt att byta utan att ta bort limpan. Ingemar Jahopp. Då verkar det som om säsongen fick ett abrupt slut. Tack för snabbt svar, Ingemar 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 150 Postad 16 Augusti , 2020 Det där fixar du raskt, beställ reservdelar och bort med skiten, båten är igång till nästa helg, senast...👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 210 Postad 16 Augusti , 2020 (redigerade) Det bara kallas frostplugg. Har inget med skydd mot frost att göra, även om den trycks ut lite is om det fryser i blockets vattenkanaler. Men is blir det även på andra ställen. Hålet där brickan/brickorna sitter används för att kunna karva ut gjutformen av bl a sand, när gjutning av blocket är klart. Gjutformen ger bl a kylvattenkanaler i det färdiga blocket. Men en plugg är det, eller rättare sagt innan montering, en kupad bricka. Den nya brickan placeras i hålet med den konvexa, sidan utåt. Glappar då ofta lite. Jag brukade smeta på lite typ Permatex efter brickans kant, när jag pysslade med bl a Volvo B18. Med brickan på plats, stöttad med mejsel, så knackar man med en kulhammare mitt på bulan. Då får brickan en större diameter och tätar. Går förmodligen till likadant även nu. Inget High Tech direkt. På bilar var det vanligt förr att man tog bort brickan och monterade ett motorvärmarelement. Såg ut som en mini grillstartargaffel. Tjolahopp... Redigerad 16 Augusti , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemeister 0 Postad 16 Augusti , 2020 Jag har fått ur pluggen utan att lossa limpan i alla fall. Lånat på mig ett skavstål för att få bort eventuella ojämnheter, tror att jag även får dit den nya utan demontering då i stort sett hela pluggen ligger nedanför limpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 16 Augusti , 2020 Om du har så mycket plats i båten att det går att komma åt så är det OK. Men gör inte som någon skrev att man slår på brickan med en kulhammare. Den hoppar ofta ut en bit av rekylen, Du ska ha två hammare eller en stålaxelbit och en hammare. Håll den ena mot brickan och slå med den andra. Men slå inte för mycket för då lossar brickan igen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jockemeister 0 Postad 16 Augusti , 2020 50 minuter sedan skrev sanktanna: Om du har så mycket plats i båten att det går att komma åt så är det OK. Men gör inte som någon skrev att man slår på brickan med en kulhammare. Den hoppar ofta ut en bit av rekylen, Du ska ha två hammare eller en stålaxelbit och en hammare. Håll den ena mot brickan och slå med den andra. Men slå inte för mycket för då lossar brickan igen. Ingemar Nädå, kommer svarva till ett drivdorn som har ungefär samma form som en kulhammare, så får väl jag ta hjälp av polaren som får klappa till medans jag håller i dornet, det är nog för trångt för att lösa det ensam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 16 Augusti , 2020 Brickan skall väl vara marinvarianten, dvs rostfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 210 Postad 16 Augusti , 2020 Se där lärde jag mig nåt igen. En tung dorn emellan👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser