Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Ahagstrom

Plasta igen hål för gammal dyvika

Rekommendera Poster

Halloj ! 
nykomling i båtvärlden och här på forumet :) !
Önskar nu lite tips från coachen ang följande 
 

Har införskaffat mig en Ockelbo dc21 där en rolig filur monterat en dyvika *se bild , genom att endast borrat ett hål och monterat dyvikan. Resultatet efter att packning gett med sig och div. vatten från motorbrunnen sugit in rätt in i plyfan är ju såklart lite lätt smuligt ! Har nu borrat ur så mycket jag kunnat av den dåliga plyfan och låtit stå på tork ! 

Det skall Noteras att motorbrunnen varit utan vatten vid köpet, men har däremot noterat nån matsked vatten efter dessa veckor jag haft båten! 

min tanke är nu att plasta igen hållet då det finns en länspump och uppsikten är god i utrymmet!
Dock undrar jag om utrymmet mellan fästet till drevet och botten på skrovet är för tajt för att få ett vettigt fäste i väven då jag vet att man lär kona ut 7-10 gånger plastens tjocklek


Eller är det bättre att sätta dit en ny lite större dyvika ?

 

tack på förhand ! 
/alex  

 

C14030B3-F58A-49C4-ACE0-BEAA35FB0B3B.jpeg

0003372D-CA48-4C34-AFDF-31F46BF4B369.jpeg

Redigerad av Ahagstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försegla de öppna träytorna med epoxy och montera en större dyvika. Det är väldigt trevligt att ha en dyvika när motorrummet ska göras rent när båten står på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Jag skulle försegla de öppna träytorna med epoxy och montera en större dyvika. Det är väldigt trevligt att ha en dyvika när motorrummet ska göras rent när båten står på land. 

Tack för svar! Har du något bra exempel på en dyvika med något genomgående rör att anpassa längd och gänga från insida och utsida (typ läns) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du vill ha, och tanken är god, men någon sådan dyvika har jag inte stött på.

Du kan ju montera en vanlig bordsgenomföring ”åt fel håll” och montera ett lock på utsidan, kommer ju se lite udda ut, men fullt funktionellt.

D93C7A27-24A5-46EE-9321-4C71C8E0CF06.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att göra som Gripen72 skrev här ovan. Försegla träytorna i hålet med epoxy då får du ett vattentätt "rör" försegla även dom tre skruvhålen.Sedan gör du rent från all färg runt hålet och ruggar upp gelcoaten. Efter det monterar du lämplig dyvika med sikaflex som tätning, doppa även skruvarna i sikaflex innan montage i nya hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...