Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Boko57

Drevet med power trim sjunker

Recommended Posts

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Edited by Boko57

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Boko57:

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Om du visuellt ser en antydan till läckage vid en kolv så lär du ju börja felsökningen vid den. Kolvarna går att renovera utifrån om du får isär dem. Ska den bytas ut och plockas bort får du med största sannolikhet lyfta ut motorn för att komma åt demontering av densamme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Boko57:

Mitt Volvo Penta 290 drev med power trim sjunker tyvärr. Om jag hissar upp det i beach läge max upptiltat så har det sjunkit ned efter kanske 30 min.

 

Det verkar inte läcka ut någon olja någonstans och jag behöver inte fylla på olja i pumpen. På ena trim kolven har jag tidigare sett en antydan till olje läckage.

 

Vad bör jag inrikta mig att felsöka på? Pump, slangar eller trim kolvar?

Hej! Har du kollat att skruven för att manuellt sänka och höja drevet är ordentligt inskruvad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken skruv är det?

 

Jag trodde det endast gick att höja eller sänka med vipp strömbrytaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Boko57:

Vilken skruv är det?

 

Jag trodde det endast gick att höja eller sänka med vipp strömbrytaren.

Finns ingen skruv att skruva på 290 dreven, allt sker hydrauliskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novis i om området. Men kan det inte vara tätningar inuti cylinder/cyllindrar som läcker? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyfta ut motorn behövs väl inte. Bortmontering av drev och sköld om jag inte kan ta upp för kolvbultarna lär väl behövas.

 

Eftersom jag inte har något synligt läckage utöver den ena kolven som var lite fuktigt av olja på kolvstången så undrar jag om det kan vara backventilerna i pumpen? Har dock inte riktigt förstått hur man byter oringarna där.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev kossor:

Finns ingen skruv att skruva på 290 dreven, allt sker hydrauliskt.

Ok, själv har jag bara haft utombordare där man kan skruva ut en skruv för att öppna en kanalen mellan oljebehållare och trimmcylindern för att kunna frikoppla systemet. Men då är det alltså inget som finns på detta drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade nyss samma problem. Finns o-ringar i pumpen. En av dom var dåliga så mitt drev sjönk oxå. Känt fel. Ta bort pumpen och lossa backventilerna på undersida. En av dom är det garanterat.  Lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bytte pump och nu fungerar allt som det ska. Betydligt enklare än trim kolvarna med andra ord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...