Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MarkusF

Köra i medvind

Rekommendera Poster

I går köpte jag en snabbgående båt och kommer att få lära mig hur jag ska göra när jag kan köra ikapp vågor i medvind. Det har aldrig varit aktuellt tidigare men nu märker jag att det är en speciell känsla. Hur gör ni om det är ganska stora vågor? Bör man köra långsamt med ett öga bakåt så att inte upphinnande våg slår över motorn, eller bör man stå på? Jag märkte att känslan av att båten kan skära snett när jag kom ikapp framförvarande vågor var lite obehaglig. 

Jag kan tillägga att båten är ganska liten, en OMC Seabird 48F (likadan som Ryds 485FC) med en 50 hk Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som att köra puckelpist.

Men undvik att svänga uppe på vågkammarna. 
Det kan bli rätt otrevligt att köra i vresig medsjö. Segt uppför och snabbt nedför längst ned i vågdalen kan fören gå igenom vågen om man kör för snabbt, då kan båten vattenfyllas , så undvik det!

Rent teoretiskt skall man öka farten uppför och hålla igen nedför, i praktiken försöker man håll en jämn fart så att inget otrevligt händer.

Det kan uppkomma rött farliga situationer, men det är nästan värre man får vågorna snett bakifrån! Då slås båten ur kurs och man får ratta hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det innan, försök få med någon van som du kan öva med.

Det går inte att läsa sig till det. Och sen tro att det bara är att ge sig ut.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har trimfunktion på motorn så är det en fördel att trimma så man lyfter fören. Då minskar risken för snedskär och djupdykning i vågdalarna.

 

Betr fart så går det alltid att hålla en fart som är så snabb att man inte få vågen över aktern, men ändå så långsam att man inte flyger mellan vågtopparna eller kraschar in i nästa väg. Det blir kanske inte effektiv planfart men i vissa lägen är det bättre att gå tungt och halvplanande.

 

En annan viktig sak är att välja färdväg med omsorg. Även en motorbåt kan behöva ta omvägar, ex för att undvika att åka snett med vågorna. Man kan vilja hitta en väg som ger lä tills man kan åka mer rakt med vågorna istället.

 

Allmänt: åka mot vågorna - tryck ner fören. Med vågarna lyft fören. Undvik i möjligaste mån snett med vågorna, snett mot är mindre problem. Håll den fart och väg som ger lugnast färd. Använd dödmansgrepp, det är större risk att du kastas ur båten än att den kapsejsar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick för litet drygt en vecka sedan över Kosterfjorden, det sades att det skulle vara en våghöjd på tre meter, men det var stundtals mer. Gick söderut nära kosteröarna, och sedan vinkelrätt över mot Allvårsskär eller vad det heter, sedan någorlunda inomskärs ned mot Bissen och Resö. Nej det var inget nöje, och det i en väl ombonad båt på omkring 31 fot (beroende på hur man mäter) med goda sjöegenskaper. Det var varken medsjö eller motsjö, det var den vanliga dyningen som förekommer där, samt en till dyning i interferens uppepå den andra dyningen. Omskakande. Först gick det bra att forcera i 17 knop, sedan funkade inte det så jag testade att köra i 8 knop, det gick inte bra alls, så jag blev förbaskad och tryckte reglaget i botten och höll omkring 20 knop genom hela skiten då med vindrutetorkarna i intervalläge gick vi rakt igenom den ursprungliga dyningen och fick den andra dyningen om styrbord. Det hade blåst västliga vindar i kulingstyrka några dagar och det var vad som här kallas för ”gammal sjö”. Båten skar inte med fören, men aktern slogs ur kurs. Det är sådan dagar man ber till vår Herre att eventuella föroreningar i tankarna inte skvalpas upp och sätter igen något filter. Ingen blev sjösjuk.
 

Att gå i syning, med eller emot är inte lätt, det går sällan på förhand berätta hur man skall göra, man får varje gång liksom prova sig fram, och det underlättar om man på förhand vet hur båten uppför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...