Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Volvo Penta AQ 130? dubbla Stromberg

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med förgasarinställning. Någon som gjort detta?

En bekant har skaffat en vacker träbåt med en Volvo B20 som går helt otroligt dåligt. Allt ser bra ut, motorn verkar vara mekanislt frisk, allt är också rent och snyggt. Förgasarna är ett par Stromberg. Han hade igång den då vi började justera, och då  vi slutade gick den betydligt bättre, men långt ifrån något man vill fara ut och åka med. Jag fyllde i lite olja för att jag minns att et fanns det alltid i farsans Saab99. Justerade huvudmunstyckena efter ett slags vaga instruktioner som han hade printat ut. Då motorn startade skjöt det i förgasarna då man gasade litet, så jag skruvade ner munstyckena en del för att ge mer bensin. Resultatet blev inte mycket bättre. Efter att ha ställt tändningen litet tidigare gick den bättre, men inte bra. Den elektroniska tändningen verkade ge väldigt liten varvtalsförställning...

 

Förgasarna har justersskruv för munstyckena undertill.

 

Tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte de där förgasarna som har ett membran som ställer till det när det är dåligt? Jag borde ha någon Volvohandbok hemma där det kan finnas något om åtminstone förgasarnas bilversion. Är dock på sommarresidenset just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte svarat på detta förr.  Jag hade faktiskt lite nytta av sidorna från verkstadshandboken, och fick motorn att gå litet bättre, trots att förgasarna inte var exakt rätt modell. Sen blev jag upptagen, och nås kunnig mekaniker tog vid, och fick förgasarna injusterade ordentligt. Så tyvärr kan jag inte berätta hur det gick till.

Tack för hjälpen i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...