Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
arvikaglava

Fundering om stormfock

Rekommendera Poster

Om man har ordinarie försegel på rullprofil. och får överfalls väder. kanske man vill snabbt sätta en stormfock. Kanske man misstror sin genua att stå emot tung påfrestning. Jag har då funderat på följande:

Man syr, låter sy, två stormfockar av den storlek man finner lämpliga kraftig duk . Dessa sys ihop längs stagliket (kanske man syr dem som ett segel) och förstärker skarven,

Då det gäller rullar man in ordinarie segel- slår ett band om och hissar mitt segel i sppinnackerfallet för om staget. Bägge skothornen knopas i skoten och sen seglar man. Naturligtvis med trysail istället för storen.

Jag skall återkomma om funderingar om trysail för storen.

Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att springa fram på fördäck och fixa med segel, fall och skot i överfallsväder kan väl inte vara optimalt? Rulla in Genuan så bara ½-1 m är exponerad så har du bra förutsättningar att kunna segla vidare utan större problem. Att byta till Trysail ist f storseglet kan vara lättare att genomföra då det mesta av jobbet sker i eller nära sittbrunn. Fast en bottenrevad stor är funktionell även i storm.

En gång i mitt 60-åriga seglingsliv (är nu 76) har jag behövt sätta Trysail o Stormfock och det var när vi rundat Fastnet Rock 1985 och det kom en storm utifrån Atlanten.  Det blåste redan kuling och vi fick varning på radion ½-timme innan stormen slog till så vi hade tid att byta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har i 10-15 år förkovrat mig i långfärdssegling och förberett båten under 3 år.

 

Hur ser dina seglingsplaner ut?

Skall du korsa Atlanten kan stormsegel vara bra hjälpmedel.

 

Inför Skottlandsseglingen gick vi en väderkurs för långfärdsseglare.

Seglar man över Atlanten och har satellit/kortvågsradiomottagare lägger man om kursen för att undvika stormarna för väderprognoserna är osäkra 2-3 veckor framåt så avsegling sker baserat på väderutsikt i närtid och på gamla vädermönster. Mycket kan hända under 3 veckor på Atlanten.

 

Det kan ta 3=5 dagar att segla till Skottland, väderprognosen för 2-3 dygn är mycket säkra, 4-5 dygn säkra.

Normala seglare ger sig iväg när prognoserna har ett okay väderfönster 4-5 dygn framåt.

Annars gör man som vi gjorde, utnyttjar kort väderfönster och duckar i Farsund tills kulingen går över för att sedan segla ben 2.

 

Segling i Östersjön går säkert att göra med segelben på 2-3 dygn med mycket säkra prognoser.

 

Vi skippade satelitt/kortvågsradio inför Skottlandsresan just pga prognosernas säkerhet på den distansen.

 

Så tänkte vi...och vi har inga stormsegel.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...