Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Cobalt233

Motorn dör på beställning och helt plötsligt. 7.4gipwtr

Rekommendera Poster

Uppdatering🇸🇪. Bytte tändmodulen och tändspolen idag. Dubbelkolla tändningen och allt såg bra ut👍
 

Verkar hittills som att punkt 4 på symtomen är borta. ( det plötsliga varvtappet) 

 

fick ändå motorn att dö en gång (varm motor) varvade till utan växel i.

 

och en gång vid bryggan. Motorn fick stå på tomgång medans jag förtöjde. Stängde av sig själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igen!🤔

hade isär bränsle resovaren idag. När jag lossa ”puls limitern” (ingen aning om hur den fungerar🤔) då rann det i alla fall ut ca 1dl bränsle.

Det är alltså en vacuum slang som går från insuget till toppen på bränsle resovaren. I resovaren sitter det en flotör och en nålventil som stänger när resovaren blir för full. När den stänger stängs nålventilen så ingen soppa ska kunna sugas upp i vacuum slangen till insuget.

Nålventilen var fin. Flottören var fin. Jag böjde ett bläck lite så flottören ska stänga tidigare.

 

Provkörde en sväng och hittills är alla symtomen borta. (Peppar peppar)🙈 

kan det ha varit att motorn sög in 1dl soppa när vakuumet ökar vid gasavdrag som gjort det🤔 hitta inget som var trasig  utan böjde bara flotör blecket lite.

 

Berätta gärna vad funktionen av denna vacuum slag är till för. Och vad som behövs för att det ska funka perfekt

 

 

17C19719-8F30-496F-8AD2-63C80CCCEA80.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit det innan i detta forum, hade samma symtom på en 5,7 utbytesmotor. Det var en kabelsko till tändspolen som glappa när man gav gas och motorn rörde sig en aning utav vridet som blir. Felet hittades av en duktig mek på Öland.

Spolen fick lite strömtapp när kardelerna spreta. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Har skrivit det innan i detta forum, hade samma symtom på en 5,7 utbytesmotor. Det var en kabelsko till tändspolen som glappa när man gav gas och motorn rörde sig en aning utav vridet som blir. Felet hittades av en duktig mek på Öland.

Spolen fick lite strömtapp när kardelerna spreta. 

 

 

Jag har kollat alla kontakter och kablar. Verkar som mitt problem var det jag skrev sist. Vacuum slangen som går till bränsleresovaren. Går hur bra som helst nu! Var dock nyfiken när jag inte hitta något som var trasig så rev bort slangen igen. Efter 30min körning har det kommit in ca 2matskedar bränsle igen. 
kan inte förstå varför? Inget hål i flottören,  nålventilen tätar väldigt bra! Mekanismen går jätte fint!

 

Hade även bort utslagsbegränsaren (puls limiter) som sitter på vacuum slangen. Går att blåsa från båda håll. Tar man en skruvmejsel och petar på plattan inuti verkar den var fjäderbelastat. Med plattan intryckt passerar ingen luft. Det är alltså om det skulle bli övertryck istället för vacuum i insuget som den ska stänga.

 

Har jag förstått funktionen rätt? Eller är min defekt på något sätt?

 

Några idéer varför bränsle fortfarande tar sig in i vacuum slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!  

Visa sig att nålventilen i VST var kass även fast jag tyckte den täta bra.

Troligtvis sög den i sig all soppa på en gång när vacuumet öka. Det förklarar varför tändstiften såg bra ut även fast jag tyckte det lukta soppa ibland. Den dl med bensin som byggdes upp i vacuumslangen var tillräckligt för att döda motorn på direkten utan minsta bludder eller tvekande.

 

Hoppas det här hjälper någon annan! 

BE57689B-7F42-48F2-9E06-A96C983865E7.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...